WSBK 2009 - Analyse als voorbeschouwing
World Superbike
Inhoudsopgave |
---|
WSBK 2009 - Analyse als voorbeschouwing |
2: SBK favorieten |
3: Outsiders |
4: World Supersport |
Met twee nieuwe merken en een vloot nieuwe - en jonge -coureurs lijkt de 22e editie van het World Superbikes spannender dan ooit te worden. Op de vooravond van de Europese 'tournee' hebben wij de balans opgemaakt.
Het SBK kampioenschap leek een aantal jaren geleden op sterven na dood, zeker toen de viertakten hun (her-)intrede deden in de MotoGP. Maar wonderwel doorstond het SBK deze zet en bloeide het daarna op tot een sterk pakket. Dat is mede te danken aan Infront Motor Sports (eigenlijk gewoon een nieuwe naam voor de Flammini Group) het bedrijf dat de promotie verzorgt en de dagelijkse gang van zaken beheert. Het 22e wereldkampioenschap World Superbikes, of WK Superbike, wordt dit jaar verreden over 14 wedstrijden, dus 28 races! Het Britse Brand Hatch maakt dit jaar voor het eerst sinds 1993 geen deel uit van de reeks van 14 wedstrijden, het Zuid Afrikaanse Kyalami is daarentegen weer terug op de kalender. De 33 vaste deelnemers zullen het hele seizoen zeer constant moeten presteren willen ze aanspraak maken op de titel. Natuurlijk kunnen we enkelen als titelkandidaat bestempelen, de kanshebbers, zijn er ook nu weer outsiders en is de rest gewoon onder het kopje 'deelnemer' te scharen.
Zeven 'sterke' merken, 4 maal Japans, 2 maal Italiaans en 1 maal Duits, doen een gooi naar de 2009 SBK wereldtitel.
Het 2009 seizoen kan wel eens een ontzettend close en dus spannend seizoen worden met zoveel fabrieksmachines en sterke coureurs die hun sporen verdienden in verschilende diciplines; World Superbikes, MotoGP, AMA en Brits Superbike. Het veld bestaat uit een aantal zeer sterke coureurs, goede teams en behoorlijk wat goede machines - ook niet fabrieks - waardoor de verdeling van de podiumplaatsen wel eens heel divers zou kunnen worden. Zeven merken doen er dit jaar mee met BMW (als echte nieuweling) en Aprilia (dat een comeback maakt) als nieuwe smaakmakers. Al eerder kende het SBK circus zeven merken, maar toen werden die plekken ingenomen door Bimota en Benelli, twee Italiaanse merken die meer ambitie dan geld hadden. Deze samenstelling is veel competitiever!
De nieuwe Superpole zorgde in Australië al direct voor spektakel én verrassingen. Zo maakte Troy Corser de fout dat hij toch wel een snelle ronde zou kunnen rijden met de nieuwe BMW S1000RR, hij had tenslotte een vijfde tijd achter zijn naam. Maar hij bleek niet snel genoeg om bij de laatste 16 te zitten dus geen nieuwe Superpole voor 'Mr. Superpole'. Max Biaggi lukte dat met de nieuwe Aprilia RSV4 wél, hij kwam via de laatste zestien tot de laatste acht en uiteindelijk tot een tweede tijd! En dat was nog maar het begin...
Tekst: Arco van Akkeren, Pim Francke
Foto's: ducaticorsepress, yamaha-racing, alstare-suzuki, aprilia-racing, kawasaki-racing, stiggymotorsport, worldsbk.