World Superbikes - Vallelunga: Supersport
Na twee trainingsdagen was het verrassend de Brit Craig Jones, van het Revè Ekerold Honda team, die zich naar de polepositie had getrained. Sébastien Charpentier, Kenan Sofuoglu en Gianluca Vizziello vertrokken samen met hem van de eerste startrij. Broc Parkes, derde in de tussenstand, opende de tweede startrij. Nog een verrassing was de zesde tijd van de Spanjaard Joan Lascorz (Glaner Motocard.com Honda), een achtste plaats in zijn thuisrace op Valencia was zijn beste klassering tot nu toe. Tweede man in de tussenstand Fabien Foret deed het niet al te best in de trainingen en kwam slechts tot een negentiende tijd. Ook Barry Veneman kende twee 'matige' trainingsdagen en vertrok van een éénentwintigste startplek.
Foret, hier voor Veneman en Le Blanc, wist ondanks een minder goed weekend er tóch twee punten uit te slepen.
Toen de lichten uitgingen was Craig Jones als eerste weg, gevolgd door Broc Parkes, Kenan Sofuoglu, Gianluca Vizziello, Sébastien Charpentier, Massimo Roccoli en de rest van het startveld. Tommy Hill kwam al in de eerste ronde ten val met zijn World SSP Yamaha toen hij in een ultieme uitremactie op zijn voorwiel kwam te staan, geschrokken zijn rem losliet en vervolgens doorschoot de grindbak in! Eerst leken Jones én Parkes in de navolgende ronden wat afstand te nemen van de achtervolgende groep met Sofuoglu, Vizziello en Charpentier, maar het was Craig Jones die zich alleen losmaakte en Parkes het nakijken gaf. Kenan Sofuoglu zette vervolgens de achtervolging in op Parkes en in de vierde ronde zette de Turk in Hollandse dienst zijn HANNspree Ten Kate Honda aan de binnenkant van Parkes' World SSP Yamaha, maar Parkes sloeg terug. Een ronde later lukte het wel en Sofuoglu ging op weg naar de leider in wedstrijd. In diezelfde ronde was de race voor Massimo Roccoili over toen zijn Lorenzini by Leoni Yamaha stuk ging. Ook voor David Salom kwam een einde aan zijn race toen hij, bij het uitkomen van de chicane, met een highsider van zijn Yamaha Spain machine werd geworpen.
Le Blanc 38), Foret (9), Riba (7), Praia (17), Tode (111), Nebel (verscholen) en Boccolini (35) in duel op Vallelunga.
In de zevende ronde ging het duo Jones en Sofuoglu aan de leiding, op vijf seconden gevolgd door Parkes en iets daarachter Vizziello, Lascorz en Charpentier. De tijdelijke teamgenoten Josha Brookes en Arne Tode (beiden Stiggy Motorsport Honda) bezetten op dat moment de zevende en achtste plaats. Eén ronde later reed Barry Veneman zijn Pioneer Hoegee Suzuki de pits binnen. Na te zijn gestart als éénentwintigste reed de Dalfsenaar even op een negentiende plek, maar zijn rondetijden waren niet goed en werden door gripproblemen ook niet beter. Een weekend om snel te vergeten. Nog een ronden later was Josh Brookes het volgende slachtoffer. In een gevecht om de achtste tot en met de tiende plaats met Arne Tode, Matthieu Lagrive, Simone Sanna en Katsuaki Fujiwara ging de onfortuinlijke Australiër over zijn voorwiel onderuit. Zo halfweg de race, zat Kenan Sofuoglu in het achterwiel van Craig Jones en gingen de twee een mooie strijd aan. Fabien Foret had het een stuk moeilijker. De Fransman die zijn tweede plaats in de tusenstand om het kampioenschap moest zien te verdedigen was gestart vanaf een negentiende startplek en kwam door op een zestiende plaats, punten pakken leek nog een eind weg.
Craig Jones (Revè Ekerold Honda), toch wel dé smaakmaker van de Supersportrace op Vallelunga, jammer van die rode vlag.
Sofuoglu volgde Jones nog ronden lang en hij leek een gaatje te zoeken om de Australiër voorbij te gaan. Dat lukte in de zestiende ronde in de linker chicane, maar hij ging wijd en Jones kwam direct weer terug aan de leiding. Joan Lascorz was inmiddels wel voorbij aan Broc Parkes en een ronde later lukte het Sofuoglu dan ook om Jones te passeren. In de vijftiende ronde was Stefano Gruciani (CRS grand prix Honda) onderuit gegaan en niet veel later dook Stefan Nebel (Lightspeed Kawasaki) in het grind. Er bleek olie op de baan te liggen en de organisatie besloot de wedstrijd met een rode vlag stil te leggen. Omdat er ruim tweederde van de race was verreden werd de uitslag bepaald aan de hand van de doorkomst aan het eind van de zeventiende ronde.
En dus werd de race gewonnen door Kenan Sofuoglu omdat hij in die ronde Craig Jones was gepasseerd! Jones was na het passeren van de finishlijn 'de Turk' weer voorbij gegaan, dus die was niet helemaal gelukkig met deze uitslag, hoewel de tweede plaats natuurlijk wel een hele mooie verdienste was. De Spanjaard Lascorz pakte de derde podiumplaats, zijn eerste in het World Supersport kampioenschap. Broc Parkes werd vierde, Vizziello vijfde, Mathieu Lagrive zesde terwijl Arne Tode een hele mooie zevende plaats scoorde. Simone Sanna, ook ten val gekomen over het oliespoor, werd als achtste geklasseerd. Sébastien Charpentier en Katsuaki Fujiwara finishten als laatsten in de top tien. Graeme Gowland, rijdend voor het Team BenJan motoren, werd knap elfde, Vesa Kallio twaalfde. Gimbert, Foret en Checa pakten de laatste punten. Hierdoor blijft de Fransman wel tweede in de tussenstand maar kwam Broc Parkes dichterbij, het verschil bedraagt 15 punten en met nóg zo'n race is de eindstand dus nog helemaal niet bepaald.
Voor de volledige uitslag en tussenstand.
Kenan Sofuoglu:
Ik ben echt verrast over Jones, elk weekend heb ik weer andere concurenten om mee te strijden en Jones was hier echt sterk. Ik maakte vroeg in de race een foutje en besloot om een tijdje achter Jones te blijven, ik wilde zijn lijnen zien en hem daarna in de laatste vijf ronden aanvallen. In de 17e ronde ging ik hem voorbij, maar hij bleef goed volgen en toen werd de race stil gelegd met de rode vlag. Uiteindelijk was het wel een gelukje, want als ik hem een ronde later had ingehaald was Jones de winnaar geweest. Ik ben wel erg blij om weer te winnen na mijn tweede plaats in Lausitz. De Honda CBR600RR was hier erg goed and ik wil het team bedanken want we heben nu al in 12 wedstrijden 11 keer het podium weten te halen en dat is lang niet verkeerd!”
Barry Veneman:
Het hele weekend had ik al problemen met het vinden van de juiste afstelling van de motor. We hebben vanochtend in de warm up nog wat aanpassingen gedaan aan de set up maar deze pakte niet uit zoals we gehoopt hadden. Vanaf de start van de race had ik al problemen met de grip en nadat mijn ronden tijden steeds verder achteruit gingen besloot ik in de 8e ronde, om geen verdere risico’s meer te nemen voor een klassering rond de 20e positie en om de pitbox op te zoeken. Volgende week is de laatste race van het seizoen in Magny Cours. Ik hoop daar een beter resultaat neer te zetten dan hier in Vallelunga en zo mijn 8e plaats in het kampioenschap zeker stellen.
Laatste wedstrijd: 7 oktober, Magny-Cours, Frankrijk!
Foto's: suzukiracing/kawasaki-racingteam/hondaproimages