World Superbikes - Valencia: SBK races
World Superbikes - Valencia: SBK races
Inhoudsopgave |
---|
World Superbikes - Valencia: SBK races |
Pagina 2 |
Neukirchner van overwinning beroofd!
Al tijdens de eerste trainingen was direct duidelijk dat de Alstare Suzuki's een hoofdrol zouden gaan spelen, hoewel het team en coureurs dat in de race liever anders gezien had. Na één vrije en twee geklokte trainingen volgde zaterdag de Superpole. Hierin waren toch een aantal belangrijke verschuivingen. Zowel Max Biaggi, die in tegenstelling tot de trainingen in de Superpole zónder pijnstillende injectie reed, als Troy Bayliss klommen een aantal plekken op de grid. Carlos Checa daarentegen bakte er niks van en zakte van de eerste startplaats naar de zevende, gelijk aan zijn startnummer. En dat zou hem in de race opbreken, weten we inmiddels. De Superpole ging voor het eerst naar de jonge Duitser Max Neukirchner die er met zijn 'afwijkende' Alstare Suzuki GSXR-1000 een schitterende 1' 33.805 uitperste. Gut gemacht Max! Het feestje was compleet door de tweede tijd van Yukio Kagayama.
De overzichtelijke baan nabij Valencia; het Ricardo Tormo circuit. Rechts 'valt' Carlos Checa met een parachute op zijn rug.
Nadat de rode lichten uit waren gegaan ging Max Neukirchner er eens goed voor zitten. Hij pakte, net als in de eerste race op Qatar, de leiding en trok na drie ronden direct een gat ten opzichte van tweede man Troy Bayliss. In een poging zijn mislukte Superpole goed te maken had Carlos Checa het instuurpunt bij het ingaan van de eerste bocht gemist wat hem nog eens twee plaatsen terug wierp. Ook Noriyuki Haga, vanaf een tiende naar een vijfde plek geklommen, miste dat instuurpunt maar kwakte wel gelijk met de Motor Italia Yamaha R1 tegen het asfalt, exit Haga. Hij was overigens niet de eerste want Shuhei Aoyama, Sergio Fuertes en Sébastien Gimbert waren in de eerste ronde al gezamelijk het grind ingedoken. Ook zijn landgenoot Yukio Kagayama zocht het laag bij de grond toen hij van zijn Alstare Suzuki tuimelde. Weer geen geluk voor hem en het is voor hem niet te hopen dat het 'weer zo'n seizoen' wordt. Gelukkig hield hij er, net als Haga, niets aan over.
Direct in het begin van de race is duidelijk dat Max Neukirchner er voor gaat.
Inmiddels had zich aan de kop een groep van vijf coureurs los weten te maken, waarbij Neukirchner zienderogen wegliep en ongeveer een seconde had op Bayliss. Of het nog niet genoeg coureurs en machines had geregend doken Ruben Xaus en Michel Fabrizio er ook maar af. Xaus probeerde nog wel zijn race te hervatten maar dat lukte met de beschadigde Sterilgarda 1098 RS niet. Achter Troy Bayliss was het opvallend genoeg Lorenzo Lanzi, notabene de oud teamgenoot van Bayliss, die de fabrieks Xerox Ducati redelijk eenvoudig kon volgen. Daarachter volgde op enige afstand Troy Bayliss die na de race klaagde over te weinig grip, vooral aan de achterkant. In het middenveld werd flink gestreden om de plekken die punten opleveren. Karl Muggeridge (in de test een paar weken eerder nog de snelste!), Régis Laconi, Roberto Rolfo, Riuichi Kiyonari, en Max Biaggi vochten om iedere meter, én plaats zeven, en daar was de arm van de 'Romein' niet klaar voor. Hij ging dan ook meerder malen in de fout omdat hij niet snel genoeg terug kon terug schakelen omdat hij veel moeite had met de koppeling.
Max Biaggi:
Ik had veel moeite met de machine toen de tank nog vol zat. Vooral in het omleggen, als ik veel met mijn armen moest werken. In deze eerste race had ik veel moeite met de koppeling en kon ik een aantal malen niet op tijd terug schakelen. Daarom lukte het niet om punten te halen.
In de negende ronde was Carlos Checa aanbeland in het wiel van Troy Corser en het duurde niet lang voordat hij er voorbij was. Met een mooie passeeractie in de laatste bocht voor het opkomen van het rechte eind verschalkte hij de oude rot en gaf hem het nakijken. Op dat moment in de wedstrijd draaide Carlos Checa de snelste rondetijden en het bracht hem een heel eind naar voren. Achter Lorenzo Lanzi aangekomen voerde hij dezelfde actie in dezelfde bocht uit om zo de derde plaats over te nemen. Troy Bayliss was het volgende slachtoffer en middels een hele cleane manoeuvre verwees hij de tweevoudig kampioen naar het tweede plan en plek drie.
Tegen het eind van de race was het duidelijk dat Carlos Checa inliep op de leider van de race, Max Neukirchner. Het zou op de laatste ronde aankomen. Een ronde die beiden nog lang zal bijblijven. Max Neukirchner, natuurlijk donders goed in de gaten hebbend dat Carlos Checa in zijn wiel zat, reed zeer verdedigend. De 'oude' Spanjaard zou het heel slim moeten spelen om de jonge Duitser voorbij te steken. Oók die rook zijn eerste Superbike overwinning. Maar zo slim speelde de ex-MotoGP coureur het niet. In dezelfde laatste bocht voor het opkomen van het rechte eind waar hij eerder al Corser en Lanzi te pakken nam ging het nu grandioos mis. In een ultieme poging om bij Neukirchner binnendoor te steken schoof het achterwiel van de HANNspree Ten Kate Fireblade van 'el Torro' onderuit en schoven beiden van de baan! Was Checa nog in staat om zijn gehavende machine op te rapen en als vijfde over de streep te komen, voor Neukirchner zat dat er niet in. De onfortuinlijke Alstare Suzuki coureur brak in zijn val zijn linker sleutelbeen en zag zodoende ook de tweede race aan zich voorbij gaan. Wat begon als een droomweekend eindigde in een kleine nachtmerrie.
Max Neukirchner:
Ik ben méér dan teleurgesteld. Ik kon bijna de finishvlag zien toen ik ineens door Checa werd geraakt. Hij probeerde in de laatste bocht bij mij aan de binnenkant binnendoor te duiken, maar ik geloof niet dat er genoeg ruimte voor hem was om te doen wat hij deed en we vielen beiden. Ik brak mijn sleutelbeen maar, om het nog erger te maken, hij kon zijn machine oppakken en een paar punten scoren. Mijn weekend was tot dan perfect verlopen, ik was constant snel en voelde me goed op de machine. Het was geen probleem voor me om de race te leiden, het enig probleem was dat wat er gebeurde in de laatste bocht.
Door deze actie kwam de overwinning op naam van..Lorenzo Lanzi. Hij was brutaal zijn 'leermeester' voorbij gegaan en wat vorig seizoen niet wilde lukken presteerde Lanzi nu in de derde wedstrijd (vijfde race) van het seizoen, winnen!
Lorenzo Lanzi:
Voor mij is dit een fantastisch resultaat. We hebben het hele weekend hard gewerkt om dit resultaat te krijgen. Het team is dit jaar nieuw in World Superbikes en het is moeilijk voor ons. Het was een hard bevochten race, Troy (Bayliss; red.) is een wereldkampioen en is zeer snel maar je hebt wat goed geluk nodig in het racen en dat had ik vandaag zeker!
Troy Bayliss werd op bijna drie seconden tweede terwijl Troy Corser zo'n vier seconde daarachter beslag legde op de derde podiumplek. De enige overgebleven Alstare Suzuki coureur, Fonsi Nieto, kende geen al te beste trainingen maar wist toch een vierde plaaats uit het vuur te slepen, net voor Carlos Checa. Die kwam in een groepje met Nieto, Muggeridge, Lavilla (voor het eerst met de '08 Fireblade) en Laconi terecht toen hij weer de baan opkwam. Zij pakten de plaatsen zes tot en met acht. De negende en tiende plaats waren voor Makoto Tamada en Roberto Rolfo. De laatste punten werden behaald door Shinichi Nakatomi, Kenan Sofuoglu, Russel Holland, Jakub Smrz en David Checa.
Voor de volledige uitslag: Klik.