World Superbikes - Silverstone: SBK race I
Wet race!
Ronde 7 van het WSBK werd verreden op het ruim 5 kilometer lange circuit van Silverstone in Engeland. Op dit historische circuit, een voormalig militair vliegveld (de drie landingsbanen zijn nog duidelijk zichtbaar), gingen de coureurs aan de slag om punten te verzamelen voor het kampioenschap.
Tijdens de superpole werd al duidelijk dat de heren er zin in hadden. Troy Bayliss zette de snelste poletijd ooit neer op het circuit van Silverstone. Toseland kwam in zijn 2e thuisrace niet verder dan plek 3. Haga gaf maar 0,019 seconde toe op Bayliss. Leuk detail was dat de eerste drie op de startgrid gelijk waren aan de raceuitslag van vorig jaar. Was Corser tijdens de qualificatie nog het snelst, tijdens de superpole maakte hij een klein foutje waardoor hij genoegen moest nemen met een 5e plaats op de startgrid.
De superpole was op een droge baan gereden, maar tijdens de racedag liet het Engelse weer - weer eens - van zich spreken. Het had de nacht voor de race flink geregend en ook nu was het niet droog. De heren konden zich dus gaan opmaken voor een wet race in de wetenschap dat aan de finish komen vandaag wel eens belangrijk kon zijn.
Na de start was het Fabrizio die direct in de eerste bocht van z"n motor vloog, in tegenstelling tot de rest van het veld dat die eerste bocht wel door wist te komen. Bayliss nam de kop met achter hem Haga, Corser, Toseland en de rest van de coureurs. Toseland kon het tempo niet bijhouden en moest het leidende trio laten gaan.
In de derde ronde was het drama compleet voor de HANNspree TenKate Honda rijder: hij verloor in Priory Corner de controle over de motor wat resulteerde in een highsider. Ondanks de beschadigingen aan de motor wist Toseland als laatste van het veld zijn weg te vervolgen. Ondertussen had zich een kopgroep gevormd van drie man: Corser voorop, gevolgd door Bayliss en Haga.
Op een kleine afstand reed Rolfo die zich knap van de dertiende startpositie naar de vierde plek had opgewerkt. Toseland reed nog steeds zijn rondes en dit bleek goed uit te pakken, hij passeerde zelf een aantal mensen en werd geholpen met uitvallers door dezelfde regen waardoor hij ook was gevallen. Uiteindelijk finishte hij op een achtste plek en pakte daarmee de broodnodige punten voor het kampioenschap.
James Toseland:
Ik maakte een fout in de eerste race, maar ik was in staat de motorfiets weer op te pakken en zoveel mogelijk punten te scoren. Mijn rechter stuurhelft zat helemaal los en ik verloor al het koelwater voor de motor omdat de waterslang los raakte. Het was zwaar tot aan het eind maar ik wist acht belangrijke punten te scoren en ik sta nog steeds aan de leiding in de tussenstand. Natuurlijk ben ik teleurgesteld over race twee, ik ben een racer en ik was er klaar om de verloren punten van de eerste race terug te pakken. Natuurlijk weet ik ook dat de veiligheid voorop staat en ik sta dan ook achter de beslissing van de organisatoren.
Corser kon Bayliss niet voorblijven en moest zijn meerdere erkennen in zijn landgenoot. Ook Haga kwam Corser voorbij om zo niet de aansluiting bij Bayliss te verliezen. Het trio had het tempo er flink in en ze hadden dan ook te maken met de achterblijvers.
Bayliss leidt in de regen |
Uiteindelijk kwamen er dertien coureurs aan de finish en wist Bayliss net zoals in 2006 de overwinning te pakken voor Haga en Corser, Rolfo werd knap vierde, ruim voor Laconi en Biaggi. Biaggi had onderweg nog z"n momentje en vloog bijna van de Suzuki af. Gelukkig kon hij zijn weg vervolgen, maar naar later bleek niet geheel zonder kleerscheuren.
Max Biaggi
Ik vind dat de beslissing om de tweede race te cancelen de juiste was aangezien er flink wat water op de baan lag en de spray het bijna onmogelijk maakte om te zien waar je heen ging. Ik zat aan het begin van de race achter Yukio en ik kon zien dat hij nogal wat problemen had de motor onder controle te houden wanneer hij gas gaf. De motor wou telkens dwars, vooral vergeleken bij de andere coureurs. Ikzelf crashte bijna maar had geluk. Ik had een highsider en de motor ging alle kanten op. Toen ik weer op de motor landde brak mn stepje af doordat ik er met mn been hard tegenaan kwam. Vandaag heb ik de motor aan de finish gebracht en dat is een goed resultaat voor mij. Op het moment wil ik vooraan kunnen meeracen, maar we moeten werken aan de motor om deze hopelijk snel te verbeteren.
Het enige superbike-podium van de dag |
De start voor race 2 werd met 30 minuten uitgesteld. De baco"s deden wat ze konden om in die 30 minuten de baan klaar te krijgen door plassen weg te vegen met bezems en veegwagens, maar het mocht niet baten. Na die 30 minuten uitstel werd besloten om de race gaan vanwege de veiligheid niet door te laten. Helaas voor Bayliss geen kans om wederom op Silverstone een dubbel te scoren. Maar net zoals Biaggi vond ook winnaar Troy Bayliss de beslissing om de tweede race niet te rijden de juiste, hoewel het wel jammer was voor de fans.
Klik hier voor de volledige uitslag.
Foto"s: ducaticorse