World Superbikes - Qatar: Supersport
Foret niet, Parkes toch!
Maanden hebben we er op moeten wachten, met af en toe een test, maar nu is dan eindelijk het echte werk begonnen. De eerste wedstrijd van de Supersports vond plaats in Qatar, op het Losail circuit nabij Doha.
Fabian Foret wist gedurende beide trainingsdagen te domineren en eiste dan ook de polepositie op. Daarmee was hij ook de enige Yamaha rijder op de eerste startrij want teamgenoot Broc Parkes, die het een stuk moeilijker verging in de trainingen, plaatste zich uiteindelijk door een vijfde tijd als eerste op de tweede startrij. De overige drie plekken op de eerste rij waren allemaal Honda rijders, Craig Jones, Matthieu Lagrive en HANNspree Ten Kate rijder Jonathan Rea maakten de eerste startrij compleet.
Nieuw dit jaar is Triumph, het Engelse motormerk dat zijn intrede doet in de World Supersport klasse met hun driecilinder Daytona 675. En dat gebeurt niet geheel onverdienstelijk. De eerste Triumph, van Gary McCoy (Triumph SC), was terug te vinden op de zevende startpositie. Neerlands hoop in bange dagen Barry Veneman wist een dertiende startpositie te behalen met zijn RES Software Hoegee Suzuki. Vanaf de twintigste plek startte Chris Walker. De Engelsman, een rookie in deze klasse én nog de oudste ook, ondervond veel hinder van de harde wind en kreeg daardoor zijn GIL Kawasaki niet goed afgesteld.
De eerste ronden verliepen niet bepaald vlekkeloos. Bij de start kwam Fabian Foret maar moeilijk van zijn plaats en wist zijn Polepositie niet te benutten. Jonathan Rea leek wel weg te vliegen en ook Craig Jones kwam goed van zijn plek. Die laatste nam dan ook na de eerste bocht de leiding. Drie rijders wisten die eerste ronde niet af te maken, Andrea Antonelli (HANNspree Honda Althea) ging in de eerste bocht al onderuit, hij krabbelde overeind en reed rechtstreeks richting de pitsstraat. Daar stonden zijn land- en teamgenoot Gianluca Nannelli en Massimo Roccoli (Lorenzini by Leoni Yamaha) hem op te wachten. Beiden kregen in de eerste ronde technische problemen en moesten opgeven. Nog geen ronde later ging het mis voor de twee HANNspree Ten Kate rijders. Jonathan Rea werd er met een mega highsider vanaf geworpen waarbij zijn machine voor teamgenoot Andrew Pitt belandde. Die kwam daardoor in een onmogelijke situatie en klapte over de motor van Rea heen. Geen punten voor het team uit Nieuwleusen, en dat is een flinke streep door de rekening.
Jonathan Rea:
Ik denk dat ik te vroeg op het gas ging. Ik ben iedere dag nog aan het leren hoe de banden reageren die we in de Supersport gebruiken. Ik heb een pees blessure opgelopen aan een vinger maar heb besloten dit nog niet te laten opereren. Ik wil volgende week rijden op Phillip Island!
Begin van de race met Craig Jones (18), Joan Lascorz (verscholen), Jonathan Rea (65) en daarachter Foret voorin.
Joan Lascorz (Glaner Motocard.com Honda), die vorig seizoen een uitschieter had door derde te worden op Vallelunga, kon de beide tollende motoren maar ternauwernood ontwijken maar verloor daardoor natuurlijk wél zijn tweede plaats.
Andrew Pitt:
Het was eigenlijk wel een angstig moment en ben nu ook redelijk bont en blauw, ik reed ongeveer 20cm achter Rea toen hij er af ging met een highsider. Ineens lag dus voor mij de motor van Rea en kon dus niks meer doen en ging er vol gas overheen. Ik baal er van want het was de eerste keer dit weekend dat ik me lekker voelde op de motor.
Barry Veneman, vertrokken vanaf de dertiende startplek, had een goede start maar raakte in de derde ronde de aansluiting met de rijders voor hem kwijt toen zijn motor afsloeg bij het verstellen van de remhendel (waarbij hij de dodemansknop aantikte). Barry kwam in een groepje (van wisselende samenstelling) terecht met Joshua Brookes, David Salom, Graeme Gowland, Matthieu Lagrive en Chris Walker. Nadat hij zijn ritme weer had weten te vinden wist hij uiteindelijk op een prima zesde plaats te finishen.
Barry Veneman:
‘sMorgens hadden we in de warm-up nog een andere voorvork getest en daar had ik een beter gevoel bij. Ik had veel vertrouwen in de race maar ik moet bekennen dat ik behoorlijke gespannen was voor de eerste ronde. Het is de eerste race van het seizoen en iedereen gaat er dan vaak direct vol in, terwijl de race achttien ronden duurt. Tijdens de derde ronde wilde ik mijn voorrem iets verstellen, maar raakte daarbij de dodemansknop waardoor de motor afsloeg. Hierdoor verloor ik de aansluiting met de eerste zeven rijders en kwam ik in een achtervolgende groep terecht. De rest van de race kon ik constante rondetijden realiseren die gelijk lagen aan de coureurs die streden om de vierde plaats. Al met al heb ik een heel positief gevoel aan dit eerste weekend over gehouden en kijk ik nu al uit naar de race van volgende week op het circuit van Phillip Island
De slecht getrainde Robbin Harms (22ste) maakte een goede start en kwam na de eerste ronde als zeventiende door. In de volgende zeven ronden werkte hij zich naar voren tot hij was aangekomen bij Barry Veneman. Die wist hij niet te passeren, alleen te volgen, maar hij werd wél knap zevende! Gary McCoy had zich het debuut met de driecilinder Triumph 675 waarschijnlijk toch wel wat anders voorgesteld. Hij verloor twee plaatsen maar kwam sterk terug om een aantal ronden in de kopgroep mee te sturen. In totaal duurde dat zeven ronden, toen merkte hij dat het vermogen inzakte en de ex-MotoGP en Superbike coureur bracht de Engelse racemachine naar de pits.
Gary McCoy:
Het hele weekend voelde de machine goed aan, het is dus echt jammer dat ‘ie in de race stuk ging. Maar, zoals iedereen weet, we beginnen net en tot aan het probleem voelde de machine écht goed.
Teamgenoot Ilario Dionisi hield de eer van het team hoog door als éénentwintigste te finishen. De andere Triumphs in handen van Ivan Clementi en Mark Aitchison maakten een vergelijkbare race mee. Mark Aitchison vertrok vanaf de elfde startplek, klom op naar de achtste plaats maar moest net als McCoy opgeven. Ivan Clementi vertrok vanaf de achtste plek, viel behoorlijk terug tot de zestiende plaats, om zich vervolgens op te werken tot de twaalfde plaats en zo de eerste punten voor het Engelse merk binnen te halen. Maar dat we de driecilinders dit seizoen vaker van voren gaan zien lijkt een zekerheid.
Fabian Foret, die vanaf de tweede ronde de leiding had genomen, wist gedurende de gehele race te domineren. Hij voelde wel een tijdje de hete adem in zijn nek van Parkes, Lascorz en Jones, maar wist zich op een gegeven moment los te rijden van zijn achtervolgers. Met nog zeven ronden te gaan kwam Joan Lascorz weer terug naar de derde plaats ten koste van Josh Brookes. De Spanjaard kende een prima seizoensopener en ondervond weinig hinder van de manoeuvre die hij moest uitvoeren na de crash van de beide HANNspree Ten Kate rijders. Dit leek de einduitslag te gaan worden maar wat niemand voor mogelijk hield gebeurde dan toch. In de laatste ronde van de race ging het mis voor Foret. De Yamaha scheen toch meer brandstof te verbruiken dan vooraf was berekend en halverwege de laatste ronde viel hij stil. Een hevig "nee" schuddende Foret parkeerde zijn World SSP R6 langs de baan.
De drie achtervolgers die door het wegvallen van Foret het podium vormden; Parkes (23), Lascorz (26) en Jones (18).
Fabien Foret:
Het is erg teleurstellend om een wedstrijd zo te moeten eindigen, helemaal als je ook naar de trainingen kijkt. Alles klopte gewoon. Het was alleen een brandstof probleem en lag verder dus niet aan de motor. Maar ondanks dat het niet aan de motor lag blijft het een domper voor het team en mijzelf.
Het gevecht dat toen losbarste werd uiteindelijk beslist met 0.048 seconde verschil. Broc Parkes kwam uit de slipstream van Lascorz en wist hem net een metertje achter zich te houden. Ondanks de problemen met Foret had het Yamaha World Supersport team dus toch nog een feestje te vieren. Lascorz werd tweede met vlak daarachter Craig Jones. In de uitloopronde viel ook de motor van Broc Parkes stil, óók zijn brandstof was op! Met een lift van HANNspree Stiggy Motorsport rijder Robbin Harms kwam hij bij het podium aan om zijn overwinning te vieren.
Craig Jones begint het seizoen eveneens goed door de derde podiumplaats te behalen. Josh Brookes werd dus vijfde, Matthieu Lagrive zesde. David Salom en Chris Walker verdeelden de plaatsen acht en negen, Gianluca Vizziello sloot de top tien. Verder wisten nog Gregory Leblanc, Miguel Praia, Vesa Kallio en Katsuaki Fujiwara punten te scoren. De twee GIL Kawasaki rijders kenden niet zulke goede trainingen, men ging met de afstellingen weer terug naar degene die ze gevonden hadden tijdens de test twee weken daarvoor, en waren uiterst tevreden met de behaalde resultaten. Chris Walker kwam van de twintigste naar de negende plaats en zo hoog was hij nog niet gefinished op Losail, óók niet bij de Superbikes. Katsuaki Fijiwara behaalde het laatste punt en ondanks dat het allemaal niet helemaal oké was, was ook hij tevreden.
Het voorlaatste punt was voor Barry’s teamgenoot van vorig seizoen, Vesa Kallio. Vesa komt dit seizoen uit voor het Benjan Racing Team en na wat wisselvallige trainingen reed hij een prima race. Graeme Gowland kwam na de 6de ronde de pits binnen met een beschadigde fiets, hij bleek zich op onverklaarbare wijze onderuit geremd te hebben, en door de vele kuipschade kon hij zijn wedstrijd niet meer vervolgen. Gowland kwam er zelf ongedeerd vanaf. RES Software Hoegee Suzuki rijder Didier Van Keymeulen wist na een keurig gereden race zijn Suzuki GSX-R 600 K8 als zestiende over de eindstreep te brengen Een keurig resultaat voor de 24 jarige Belg die vanaf de zevenentwintigste plaats op grid aan de race begon en sinds het seizoen 2006 voor het eerst weer in actie kwam in een World Supersport race.
Didier van Keymeulen:
'sMorgens, tijdens de warm-up, was ik opnieuw sneller en wist ik zelfs mijn kwalificatietijd van gisteren te verbeteren. Ik had een heel goed gevoel over de wedstrijdbanden en keek daardoor met veel vertrouwen uit naar de race. Bij de start kon ik direct al een aantal plaatsen goed maken, echter door een fout van een rijder voor mij moest ik in de vierde ronde helemaal naar buiten waardoor ik weer een aantal posities verloor. Na deze fout streed ik met Kallio en Fujiwara en kon ik een goed wedstrijdritme vinden, maar kwam ik aan het eind van de race net iets tekort voor de vijftiende plaats en het laatste puntje. Ik heb een heel goed gevoel aan mijn eerste race over gehouden en ik denk dat ik de komende races, als ik wat meer kilometers heb kunnen maken, zeker verder naar voren kan komen.
Volledige uitslag Supersport Qatar (tevens de tussenstand): Klik.
Volgende wedstrijd: Phillip Island, Australië, 2 maart!
Tekstbewerking: Arco van Akkeren.
Foto's: yamaharacing/gilkawasaki/suzukiracing/triumphBE1/stiggymotorsport/triumphsc