World Superbikes - Brno, Supersport
Sofuoglu... de titel voor het grijpen.
De wedstrijden in de World Supersport klasse zijn dit seizoen een vreemd schouwspel. Er is één coureur, een jonge Turk, die er met kop en schouders bovenuit steekt en constant is. Zijn naam? Kenan Sofuoglu, maar dat wist je al. Achter hem vecht een hele horde jonge (en een enkele oude) honden om de andere plaatsen en daarbij gaat de één na de ander in de fout! Zo ook weer op het circuit van Brno. In alle trainingen was hij sneller dan zijn concurrenten zodat hij voor de vierde maal dit seizoen van polepositie mocht vertrekken. En zijn concurrenten? Die gingen weer eens in de fout.
Toen de rode lichten doofden ging hij er als een hazewind vandoor om niet meer achterhaald te worden. Kenan Sofuoglu reed onopvallend, maar magistraal, naar zijn zesde overwinning van het jaar!
Kenan Sofuoglu:
De race was niet makkelijk, maar ik ben wel heel blij omdat ik dit weekend iets heb gepresteerd wat ik nog niet eerder heb gedaan. Het hele weekend heb ik in alle vrije trainingen en kwalificaties bovenaan de lijst gestaan, ik behaalde de pole, ik heb de race gewonnen en realiseerde een nieuw ronderecord op dit circuit. Normaal gesproken is dit iets wat niet makkelijk is om te doen en ik ben dus blij dat ik het heb gerealiseerd. Ik heb een hele goede test gehad hier en ik had een heel goed gevoel over het weekend. We hadden een geweldige afstelling en alles is perfect verlopen. Ik wil iedereen bedanken die me gesteund heeft - het team, de sponsors, mijn familie. Ik ben er nu bijna, er zijn nog slechts vier races te gaan en als ik er nog één kan winnen dan heb ik het kampioenschap binnen. Ik moet me blijven focussen en hopelijk kan ik dat doen in Brands Hatch.
Was dit het dan? Ja en nee. Voor Sofuoglu wel, maar achter zijn rug gebeurde genoeg. In het begin van de race wist de teamgenoot van Sofuoglu, en huidig wereldkampioen Sébastien Charpentier (hebben ze niet toevallig de machines en startnummers verwisseld?) in zijn spoor te blijven. Lang duurde dat echter niet want al snel sloeg de jonge Turkse coureur uit het HANNspreeTenKate-Honda team een gaatje naar zijn achtervolgers.
Josh Brookes voelt zich thuis op de StiggyMotorsport-Honda.
Tot die achtervolgers behoorden Josh Brookes (StiggyMotorsport-Honda), Craig Jones (RevéEkerold-honda), Brock Parkes (WorldSSP-Yamaha), Robbin Harms (StiggyMotorsport-Honda) en Katsuaki Fujiwara (Althea-Honda). Parkes, matig gestart, knokte zich naar voren en ging het gevecht aan met Charpentier. Die wist hij te passeren en zo lag hij binnen vier ronden al op de tweede plaats. Ook Harms en Jones werkten zich, eenvoudig, langs Charpentier en de Fransman moest vechten voor wat hij waard was om bij de kopgroep te kunnen blijven. Dat is wel anders geweest.
Onze trots Barry Veneman (PioneerHoegee-Suzuki) streed op dat moment in een mooie groep met onder andere Fabien Foret, David Checa, Sébastien Gimbert, nieuweling Jason O'Halloran en Gianluca Vizzielllo om de achtste tot en met de dertiende plaats. Vizziello ging daarbij met zijn RGteam-Yamaha over de scheef en belandde in de grindbak. Vóór deze groep waren Josh Brookes, Massimo Roccoli en Katsuaki Fujiwara met elkaar in gevecht om de plaatsen vijf, zes en zeven.
Het gevecht aan de kop, maar dan wel om de tweede plaats, leverde mooie beelden op. Broc Parkes, Robbin Harms en Craig Jones maakten het elkaar niet makkelijk en voor de toeschouwers was dat smullen! In de achtste ronde wist Harms naar de tweede plaats door te stoten maar verloor die weer in ronde tien aan Parkes. In diezelfde ronde beleefde Harms even een momentje toen hij wijdt ging en over de kerbstones reed, hij kwam bijna los uit het zadel van de StiggyMotorsport-Honda! Achter de nummers twee, drie en vier was toen al een groot gat ontstaan naar de groep met Charpentier.
Hier de twee kemphanen Parkes en Harms nog óp de baan.
Het deerde de Deen duidelijk niet want in no time zat hij weer aan het achterwiel van Broc Parkes. Craig Jones moest echter wél het tempo wat laten zakken en zag de twee afstand nemen. Parkes en Harms gingen duidelijk samen uitmaken wie er op welke podiumplek zou komen en in de laatste ronden probeerde Harms van alles om langs Parkes te komen. Dát lukte toen Parkes wat wijdt instuurde en ineens Harms naast zich zag. In de laatste ronde wilde Parkes natuurlijk graag die tweede plek weer overnemen en deed een uiterste poging Harms de loef af te steken. Helaas liep dat verkeerd af want op het moment dat Harms instuurde zat Parkes op die lijn en een aanvaring was niet meer te voorkomen. De twee haakten in elkaar en belandden samen in de grindbak, gelukkig raakte geen van beiden geblesseerd. Parkes wist zelfs nog als dertiende te finishen.
Broc Parkes:
Mijn start was wéér niet goed. Ik moet kijken wat daar iedere keer fout gaat. De vijf Honda jongens reden een hoog tempo en op momenten reed ik boven mijn 'comfortabele' limiet om bij ze te blijven. Ik kon Sofuoglu zien en wilde hem pakken maar met nog twee ronden te gaan waren de banden er aan. Ik was toen in gevecht met Harms, maakte een foutje en hij passeerde me. Vervolgens volgde ik hem de heuvel op en passeerde hem op het rempunt maar toen kwam hij me buitenom voorbij en raakte me aan de binnenkant. Ik kon nergens heen! Ik ben niet geblesseerd maar ben zó gefrustreerd dat het gebeurde.
En de visie van Robbin Harms:
Ik heb géén woorden voor mijn frustratie. Het ging het hele weekend best goed en dat kreeg een vervolg in de race totdat ik werd geraakt. Tot dat moment kon ik een goed racetempo aanhouden en de machine voelde fantastisch. Ik had gedurende de race geen moeilijkheden op een paar 'momentjes' na, niets verontrustends. De banden deden het prima en de grip was goed. Kenan had een echt goeie start, trok er tussenuit en het was onmogelijk hem nog terug te pakken. Ik wilde écht die tweede plaats en ik had hem tot de voorlaatste bocht. Ik wist dat Parkes dichtbij was, maar ik kon het niet geloven toen hij mijn achterkant raakte. Ik probeerde er nog op te blijven maar er was geen houden aan. Ik ben écht teleurgesteld omdat we zo'n goed weekend hadden, maar ik krijg mijn revanche in de volgende race.
Fabien Foret kwam verrassend toch nog op het podium.
Hierdoor wist Craig Jones zich verzekerd van de tweede plaats en kwam Fabien Foret, die zich vanaf een elfde startplek door het veld had gewerkt en Roccoli het nakijken gaf, alsnog op het podium.
Fabien Foret:
Ik ben tevreden met de derde plaats. Niet de band was het probleem maar ik had een probleem met de afstelling van de machine. Het is het hele weekend moeilijk geweest een goede afstelling te vinden. Iedere race verbeteren we de machine maar het is moeilijk te zeggen hoeveel we hem nog kunnen verbeteren. Ik denk dat we meer trekkracht nodig hebben, dit weekend was moeilijk.
Josh Brookes verzachtte het leed van het StiggyMotorsport team door een mooie vijfde plaats te scoren. Fujiwara, Checa, Charpentier, Gimbert en Veneman finishten op de plaatsen zes tot en met tien. Vesa Kallio moest enkele plaatsen inleveren ten opzichte van zijn startplek en pakte de elfde plaats. De 19-jarige Jason O'Halloran die voorlopig de plek inneemt van Kevin Curtain in het WorldSSP-Yamaha team scoorde een fraaie twaalfde plaats.
Jason O’Halloran:
Ik kwam goed weg, had in het begin een paar goede ronden en had een goed gevecht met iemand toen ik ineens wijdt ging. Dat brak mijn ritme voor de rest van de race, ik kreeg het niet terug. Ik worstelde nog steeds met de setting van de voorkant en dat hielp me zeker niet. Ik had graag wat hoger gefinished maar ik had tevens het idee dat ik beter kon finishen en wat punten pakken dan te hard pushen terwijl ik te weinig vertrouwen had.
Barry Veneman voor Vizziello (45), Gimbert (194) en O Halloran.
Voor het PioneerHoegee-Suzuki team verliep het Brno weekend dus niet helemaal zoals verwacht.
Marc Hoegee:
De resultaten van de trainingen gaven een positief vooruitzicht voor de race. Tot halverwege de race konden beide rijders het tempo van de snellere rijders bij houden maar naarmate de motor lichter werd, werd de grip ook minder. We hadden gehoopt op twee rijders binnen de top 10, ze zitten nu net buiten de top 10. De race heeft niet gegeven wat we hadden verwacht en zullen dit in Brands Hatch weer goed moeten maken.
Barry Veneman:
Er is niet uitgekomen wat ik ervan verwacht had. In de warm up hebben we nog wat dingen veranderd die goed uit hebben gepakt en dat gaf hoop voor de race. Tot de 8e ronde kon ik vrij gemakkelijk naar voren toe rijden maar daarna begon de grip bij de voorband minder te worden waardoor ik niet meer in staat was om mijn lijnen te rijden en andere lijnen moest rijden. Ik ben uiteindelijk 10e geworden en heb belangrijke punten behaald. Er had meer ingezeten vandaag maar dat is er jammer genoeg niet uitgekomen door het gebrek aan grip.
Vesa Kallio:
Ik ben niet echt tevreden. Vanaf de start van de race had ik al problemen met de achterband waardoor ik al snel enkele plaatsen verloor. Deze problemen hebben eigenlijk de hele race aangehouden waardoor het moeilijk was om naar voren te rijden. Na de trainingen had ik goede hoop voor de race, zeker met een 8e startpositie. Het is helaas niet zo gegaan als ik had verwacht, ik heb wel belangrijke punten gescoord en zal 100% pushen om een goede kwalificatie de volgende keer om te zetten in een top tien resultaat.
Foto's: stiggy/yamaharacing/tenkateracing/kawasakiracingteam