Zoeken

World Superbikes - Australië: Supersport

2 maart 2008

Pitt wint, Triumph in aantocht!

overzicht

Phillip Island een circuit met een schitterend uitzicht.

Zonder tussenstop zijn de heren coureurs uit de supersport vanuit Qatar doorgevlogen naar het circuit van Phillip Island in Australië voor de tweede race van het seizoen.


Battle of the Aussies, zo zou je de kwalificatie het beste kunnen omschrijven. Er werd hard gestreden om de fel begeerde Pole Position. Zowel Andrew Pitt als Joshua Brookes op hun Honda CBR600RR en Broc Parkes op zijn Yamaha R6 wilden in hun thuisrace vanaf Pole Position vertrekken. 

salom is over de heuvel vlak voor praiaDe tweede training verliep voor het RES software Hoegee Suzuki niet vlekkeloos.  Barry Veneman ging met nog een kwartier onderuit, kon nog op tijd terug komen om zijn reserve motor mee te nemen, maar helaas stond deze motor niet klaar met de juiste set-up, dit resulteerde in een 21ste startpositie. Voor teamgenoot Didier van Keymeulen verliep de training nog minder, hij schoof onderuit en brak daar bij zijn linkersleutelbeen. De zelfde dag hebben de artsen van Keymeulen nog geopereerd om zijn sleutelbeen die in drie stukken lag weer met platen en schroeven te repareren.

Didier van Keymeulen:
Ik had jullie graag iets anders willen vertellen vandaag, maar vanuit het ziekenhuis in Melbourne kan ik melden dat de operatie zaterdagavond goed is verlopen. De arts heeft een aantal plaatjes op de drie breuken in mijn sleutelbeen geplaatst en was na afloop tevreden. Ik moet nog wachten op een tweede bezoek van de arts waarna ik vanavond hoop terug te keren bij het team. Samen met mijn vriendin en familie blijven we nog een week in Australië om een bezoek te brengen aan Kevin Curtain, een goede vriend van mij. Het herstel zal even duren waardoor ik de test in Valencia zal moeten missen maar tijdens de volgende race op hetzelfde circuit hoop ik weer van de partij te zijn.


Gary McCoy had het lastig tijdens de kwalificatie en kwam niet verder dan een zeventiende tijd, maar we moeten niet vergeten dat ook deze race weer werd gereden met een brace om zijn gebroken rechter kuitbeen. Dan is een zeventiende startpositie niet eens zo gek. Helemaal achteraan vinden we Arnoud Vincent, deze ex-wereldkampioen mocht vanaf een drieëndertigste positie vertrekken, een kampioen onwaardige positie.


Uiteindelijk werd de kwalificatie beslist en was het Andrew Pitt die vanaf de Pole Position mocht vertrekken, Brookes, Parkes en Foret maakten de eerste startrij compleet en konden zich gaan opmaken voor de wedstrijd.

Direct na de start van de wedstrijd vormde zich een groepje van drie Honda rijders Pitt, Brookes en Harms, die samen met Yamaha rijder Parkes de leiding namen. Helaas voor Parkes kwam hier een voortijdig einde aan. In de tweede ronde ging de Australiër onfortuinlijk over zijn voorwiel onder uit terwijl hij aan de leiding lag. De motor was zo beschadigd dat hij terug gereden is naar zijn pitbox en de wedstrijd alleen nog heeft gezien op tv.


Andrew Pitt, Joshua Brookes en Robbin Harms op het podium.Dan ben je al begonnen met een rot gevoel omdat je vanaf de 21ste positie moest starten, krijg je daarna ook nog een drive through omdat je een valse start gemaakt zou hebben. Het zat Barry Veneman niet mee dit weekend. Ook Giansanti kreeg een valse start aan zijn leren pak.

Barry Veneman:
De warm-up vanmorgen ging meteen al beter dan de kwalificatie en de aanpassingen die we gemaakt hadden leken te werken. Met mijn snelste warm-up tijd had ik zelfs 11e gestaan in de kwalificatie. Tijdens de eerste Superbike race zagen we een extreme start en ik was daardoor best scherp. Het licht bleef heel lang op rood staan en ik voelde de motor wel iets bewegen, maar het licht stond daarna nog wel een paar seconden op rood waardoor ik geen enkel voordeel had van de beweging. De race begon eigenlijk heel goed, ik kon inlopen op de groep voor mij en had het gevoel ze voorbij te kunnen gaan. Door de drive through was dat helaas niet meer mogelijk. Vanaf achteraan het veld kon ik daarna redelijke tijden rijden maar helaas hebben deze me vandaag weinig gebracht. Laten we dit weekend maar snel vergeten en uitkijken naar de volgende race in Valencia.

Na het onderuit gaan van Parkes bleven de drie Honda rijders vooraan over, Pitt voor het Hannspree Ten Kate Honda team en Harms en Brookes voor het Hannspree Stiggy Motorsports Honda team. Deze drie heren wisselden bijna iedere bocht van positie. Pitt moest het vooral hebben van het aanremmen, daar kon hij gewoon later en harder remmen dan Brookes en Harms. Maar aan het einde van het rechte stuk was het Harms die op topsnelheid won van Pitt, en dat op identieke machines.

Op de achtergrond zie je nog net Le Blanc onderuit gaan. 

Op de voorgrond zie je nog net de Suzuki van Barry Veneman voor de Kawasaki van Chris Walker. Op de achtergrond zie je Gregory LeBlanc het beeld uit schuiven.


Fabian Foret wist de aansluiting te vinden bij de kopgroep en probeerde als enige Yamaha een vuist te maken tegen de dominantie van Honda deze race. In het begin keek hij gewoon de kat uit de boom, en bleef lekker op de vierde positie hangen terwijl de drie Honda rijders elkaar het leven zuur maakten.

Chris Walker:
Hard werken voor weinig beloning, maar ik ben blij dat we de finish gehaald hebben en niet te vergeten we hebben punten gepakt. We waren aan het worstelen met achterzijde, deze stuiterde enorm in de bochten. Helaas stuiterde deze het hardst in de bochten waar ik eventueel zou kunnen inhalen, daar mee verloor ik alles wat ik op andere punten kon pakken en helemaal wanneer je over Lukey Heights ging. De achterband stuiterde daar maar het was geen chatter. Tegen het einde van de race waren de ronde tijden goed te noemen en dat is een goed teken. Met een test over tien dagen kunnen we weer meer leren om dit probleem de baas te worden.


Als een stoomlocomotief die even nodig heeft om op stoom te komen, kwam ineens met grote stappen Gary McCoy dichterbij en voegde zich bij de kopgroep. De training verliep niet vlekkeloos voor de geblesseerde McCoy, maar in de race maakte hij dat zeker goed. In de kopgroep mengde McCoy zich in de strijd om de derde positie, maar zoals continue het geval was, werd er eigenlijk van bocht tot bocht gewisseld van positie. Foret zou zo nu en dan wel gedacht hebben, “what the F*** is that behind me? A Triumph?!”

Gary McCoy op dreef.

Gary McCoy raakte op dreef, en melde zich halverwege de race bij de kopgroep.


Jonathan Rea had eindelijk zijn snelheid gevonden en voegde zich als vierde Honda rijder bij de kopgroep. Hij probeerde het met name Foret en McCoy moeilijk te maken. Soms ging de kopgroep drie dik door de bocht. Er werd geen millimeter toegegeven en her en der zal er nog wel wat krasschade zitten van het contact wat er ontstond in de bochten.

Andrew Pitt viert zijn overwinning op zijn thuis circuit.

Andrew Pitt:
De jongens in het team hebben dit weekend zo ontzettend hun best gedaan dit weekend. We kwamen hier vastbesloten heen na de race in Qatar. We moesten een vuist maken en terug slaan en ik denk dat het ons goed gelukt is. Het was een zware race met een grote groep jongens die om het zelfde plekje aan het vechten waren. Ik had er alle vertrouwen in dat ik in de laatste ronde het voor elkaar zou gaan krijgen. Dat lukte ook en ik ben erg gelukkig met het eind resultaat.


Met z'n zessen kwamen ze het rechte stuk op waarbij Pitt en Brookes iets los waren van de overige vier rijders. Met een nipte voorsprong van 0.056 seconde was het toch Andrew Pitt die als eerste over de streep kwam, voor hem was dit een zoete revanche na de pech van vorig weekend. Robbin Harms werd derde en maakt het trio Honda rijders compleet op het podium. Foret werd vierde, Jonathan Rea vijfde en Gary McCoy pakte een uitstekende zesde positie. Barry Veneman werd ondanks zijn drive through twintigste, een positie waar hij liever niet had willen zijn.

Joshua Brookes:
In 2004 ging het beter, maar het was een fantastische en voor al een erg close racing race. Ik wil het team bedanken voor het vertrouwen in me en voor hun support dit weekend, Het was een erg zware race en moeilijk maar ondertussen ook geweldig om te rijden. Ik ben er van overtuigd dat al mijn familie, vrienden en fans genoten hebben van deze race en ik denk dat iedereen heeft zitten nagel bijten aan het einde van de race. Andrew Pitt en ik doken beide achter onze ruitjes weg en stormden tegelijk op de finish af, maar Andrew redde het maar net met een verschil van 0.062 van een seconde!

Parkes voor Brookes in de openingsfase.
 Broc Parkes rijdt in de openingsfase voor Joshua Brookes, totdat hij een ronde later met zijn motor in de langzame hairpin onderuit gaat.

Voor de volledige uitslag Supersport: Klik.

Volgende wedstrijd: Valencia, Spanje, 6 april!


 
Foto's: yamaharacing/gilkawasaki/hannspreetenkate/stiggymotorsport/triumph-sc