Rea imponeert SBK/MotoGP test met ZX-10R
Het is inmiddels bijna 8 jaar geleden (9 januari 2009 om precies te zijn) dat Kawasaki zich noodgedwongen terugtrok uit de MotoGP en het accent naar het racen met productiemotoren ging verleggen, maar wie afgelopen week in Jerez de la Frontera was zou zeker hebben gedacht dat Team Green zich op een terugkeer naar de MotoGP aan het voorbereiden was.
Na een compleet verregende maandag hadden beide KRT coureurs Jonathan Rea en Tom Sykes de training van dinsdag gedomineerd, met Rea een seconde sneller dan z’n teamgenoot en anderhalve seconde sneller dan derde man Lorenzo Savadori, maar op woensdag bleek Jonathan Rea niet onder te doen voor de MotoGP coureurs die eveneens in Jerez waren neergestreken. Hector Barbera wist de eer voor de MotoGP coureurs hoog te houden door eentiende seconde sneller dan Rea rond te gaan, daarnaast hadden enkel nog Loris Baz en Alvaro Bautista een 1’39’er gerealiseerd.
De vierde testdag deed Jonathan Rea er nog een dikke schep bovenop door met de 007 Pirelli - de hardere SC1 qualifier - de snelste tijd van de week te realiseren, 1’38.721, tweetiende seconde sneller dan tweede man Alvaro Bautista en eenhonderdste seconde sneller dan de kwalificatietijd van Valentino Rossi dit jaar. Natuurlijk, de topteams uit de MotoGP blonken ditmaal uit in afwezigheid, maar de manier waarop Jonathan Rea imponeerde deed menigeen afvragen of terugkeren naar de MotoGP voor Team Green geen interessante optie zou zijn.
Motorfreaks legde deze vraag aan Kawasaki Benelux algemeen directeur Henk Salomons voor. “Kijk, de MotoGP mag misschien de koningsklasse van de wegrace motorsport heten te zijn, maar het WK Superbike staat veel dichter bij de consument. Hier wordt geracet met motoren die jij en ik bij de dealer kunnen kopen en dat is waar de consument zich mee identificeert,” zegt Henk. “Kawasaki heeft sinds 2009 enorm veel geïnvesteerd in het WK Superbike en daar plukken we nu de vruchten van. Het feit dat we, ondanks het vereenvoudigde reglement dat tuning voor een groot deel aan banden heeft gelegd, sneller zijn dan de MotoGP zegt alles over het technische niveau van Kawasaki.”
Jonathan Rea was niet alleen op de qualifier ontzettend snel, maar imponeerde net zo tijdens twee racesimulaties - Rea reed continue rondetijden in de 1’39, waarbij z’n tijden tijdens beide runs hooguit 0,6 seconden fluctueerden. Slechts één keer noteerde Rea een 1’41, in zijn tweede run toen hij door een MotoGP coureur werd opgehouden. Ter illustratie: de snelste raceronde dit jaar van winnaar Valentino Rossi was 1’40,090.
Het niveau van Jonathan Rea in Jerez krijgt nog een extra dimensie als je nagaat dat de ZX-10RR in eerste instantie door en voor teamgenoot Tom Sykes is ontwikkeld. Sykes heeft veel meer dan Rea een stop-and-go rijstijl en wil daarom een motor met zo min mogelijk massatraagheid, waar Rea een veel vloeiendere rijstijl heeft. “Als Rea de ZX-10RR had mogen ontwikkelen dan had hij ook nog wel wat wensen gehad,” zegt Henk Salomons. “We hebben de beste fiets en de beste coureur, ik kijk nu al uit naar 2017. Ik vind het wel ontzettend jammer dat we Michael van der Mark niet op de beste fiets hebben kunnen krijgen, die verdient meer dan waar hij nu zit.”
Salomons duidde daarmee op de teleurstellende prestaties van Michael van der Mark, die in Jerez de op twee na langzaamste tijd realiseerde. Enkel Bradley Smith op de KTM RC16 en de geblesseerde Sam Lowes op de Gresini Aprilia waren langzamer. Het Yamaha WK Superbike team had voor de test in Jerez maar 3 machines meegenomen, twee 2016 racers - een voor Alex Lowes en een voor Michael van der Mark - en een 2017 prototype, dat door beide coureurs moest worden gedeeld.
Tijden gezamenlijke SBK/MotoGP Wintertest Jerez:
1 | Jonathan Rea | SBK | Kawasaki | 1'38.721 | |
2 | Alvaro Bautista | MotoGP | Ducati | 1'38.946 | |
3 | Chaz Davies | SBK | Ducati | 1'39.116 | |
4 | Loris Baz | MotoGP | Ducati | 1'39.184 | |
5 | Tom Sykes | SBK | Kawasaki | 1'39.461 | |
6 | Hector Barbera | MotoGP | Ducati | 1'39.542 | |
7 | Aleix Espargaro | MotoGP | Aprilia | 1'39.675 | |
8 | Marco Melandri | SBK | Ducati | 1'39.694 | |
9 | Danilo Petrucci | MotoGP | Ducati | 1'39.766 | |
10 | Karel Abraham | MotoGP | Ducati | 1'39.776 | |
11 | Michele Pirro | MotoGP | Ducati | 1'39.887 | |
12 | Scott Redding | MotoGP | Ducati | 1'39.985 | |
13 | Alex Lowes | SBK | Yamaha | 1'40.142 | |
14 | Andrea Iannone | MotoGP | Suzuki | 1'40.149 | tijd van 23/11 |
15 | Jack Miller | MotoGP | Honda | 1'40.307 | |
16 | Mika Kallio | MotoGP | KTM | 1'40.505 | |
17 | Leon Camier | SBK | MV Agusta | 1'40.693 | |
18 | Takuya Tsuda | MotoGP | Suzuki | 1'40.942 | |
19 | Hiroshi Aoyama | MotoGP | Honda | 1'41.003 | |
20 | Lorenzo Savadori | SBK | Aprilia | 1'41.048 | tijd van 23/11 |
21 | Michael van der Mark | SBK | Yamaha | 1'41.328 | |
22 | Eugene Laverty | SBK | Aprilia | 1'41.486 | tijd van 23/11 |
23 | Bradley Smith | MotoGP | KTM | 1'41.621 | |
24 | Sam Lowes | MotoGP | Aprilia | 1'42.312 |