Pata Honda team presentatie in Verona
Voor het oog van honderden journalisten en racefans werd op de tweede dag van de in populariteit flink groeiende Motor Bike Expo het 2014 Pata Honda team voorgesteld, het door Ten Kate gerunde team dat al jaren actief in zowel het WK Superbike als het WK Supersport is.
Volgens het team is de afgelopen maanden flink wat werk verricht, met als doel de prestaties van het afgelopen seizoen te overtreffen. Wat in het WK Superbike niet zo moeilijk is, zowel Leon Haslam als Jonathan Rea hadden het afgelopen seizoen met blessures te kampen en hadden daardoor meerdere wedstrijden vanaf de kantlijn toe moeten kijken.
De door Honda eind vorig jaar geïntroduceerde CBR1000RR Fireblade SP heeft echter geen invloed op de SBK racer van het team, dat sowieso met andere vering rijdt en daardoor met het 2013 frame beter af is. De veranderingen die de SP versie is ondergaan zijn volgens ten Kate vooral interessant voor rijders op straat of amateur coureurs.
Hoewel over de ambities van het WK Supersport team geen directe uitspraken werden gedaan, zal het team er alles aan doen om het 2014 seizoen met een wereldtitel te kunnen vieren. Voor beide rijders Michael van der Mark en Lorenzo Zanetti is 2014 het tweede seizoen en ondanks dat de Kawasaki ZX-6R momenteel de te kloppen machine is, is de CBR600RR volgens van der Mark de afgelopen maanden flink verbeterd.
Jonathan Rea:
Het waren soms moeilijke tijden in 2013 en het seizoen eindigde met een ernstige blessure, maar mijn been voelt nu goed. Het is nog niet 100% en lopen gaat nog wat moeilijk, maar op de motor is het prima. Het team voelt als een familie en alle gezichten kennen en weten hoe het team werkt helpt me om het beste uit het pakket en de mensen om me heen te halen. We hebben allemaal hetzelfde doel, maar het voelt of voor dit seizoen de mentaliteit is veranderd - iedereen is meer gefocust dan normaal. Tegen de tijd dat we in Phillip Island zijn zullen we veel hebben getest en we zijn echt hard aan het pushen, dus ik denk als er iemand is die aan de start van het seizoen in goede vorm zal zijn, dan zullen mijn team en ik dat zijn.
Leon Haslam:
Het afgelopen seizoen was er voor mij absoluut een om snel te vergeten. We begonnen al met een kleine achterstand en toen brak ik in de tweede ronde ook nog mijn voet. Ik ben momenteel hard aan het trainen en het team werkt rond de klok aan de motor, vooral aan de elektronica, om het onderste uit de kan te halen en zien waar het ons zal brengen. Het is fantastisch om Pata weer als sponsor aan boord te hebben - het is een echt goed familiebedrijf en ik heb het afgelopen seizoen een paar keer de kans gehad ze te laten zien waartoe ik in staat kan zijn. Ik hoop ze dit seizoen te kunnen belonen met enkele podiums en enkele overwinningen en gezellige afterparties.
Michael van der Park:
We hebben de CBR600RR al getest en er zijn veel verbeteringen doorgevoerd die direct resultaat hebben opgeleverd. Het team heeft enkele grote problemen van afgelopen jaar overwonnen met nieuwe software updates, en dus kunnen we het nieuwe seizoen met vertrouwen tegemoet zien. Ik was erg blij met mijn eerste seizoen in het WK Supersport en de eerste race in Phillip Island al op het podium finishen was helemaal geweldig. Het is goed terug bij het team te zijn en ik kan niet wachten tot de eerste wedstrijd.
Lorenzo Zanetti:
Ja, ik denk dat ik het afgelopen seizoen na een moeizame start een sterke ontwikkeling als rijder heb doorgemaakt. De motor is absoluut ook verbeterd, vooral wat betreft elektronica en ik dank dat we het komende seizoen een stap vooruit kunnen zetten. Ik kijk echt uit om weer met dit team samen te werken en elke wedstrijd voor het podium te kunnen vechten.
Ronald ten Kate:
Het is duidelijk dat 2013 niet ons seizoen is geweest - de rijders raakten behoorlijk ernstig geblesseerd, maar dat stelde ons wel in de gelegenheid om een stap terug te zetten en de hele situatie terug te zien, naar de motor te kijken en te zien wat we voor het komende seizoen nodig hebben. We hebben een flink ontwikkelingsplan opgezet en flink wat nieuwe onderdelen voor de motor aangebracht. De elektronica heeft over de winter een behoorlijke upgrade gehad en we hebben een goed testschema, dus ik denk dat we beter dan ooit voorbereid zullen zijn.
De nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade SP is een goede stap vooruit, vooral voor rijders op straat of een circuitdag. We gebruiken al veel van de geupgrade technologie zoals de vering en de remmen en de verbeteringen aan het motorblok zullen ook nuttig zijn. We trekken alles uit de kast en met vier talentvolle en toegewijde rijders denk ik echt dat we voor race-overwinningen en zelfs twee kampioenschappen kunnen gaan.