Zoeken

Michael van der Mark naar Yamaha?

8 augustus 2016
Er is nog niks officieel, maar volgens hardnekkige geruchten rijdt Michael van der Mark het volgend seizoen voor het Yamaha fabrieksteam, als teamgenoot van Alex Lowes.

Michael van_der_Mark

Met het aantrekken van voormalig Moto2 wereldkampioen Stefan Bradl komt eind dit seizoen een einde aan de zesjarige relatie tussen Michael van der Mark en ten Kate Honda. Met ten Kate Honda won van der Mark in 2012 het Superstock 600 Europees kampioenschap, twee seizoenen later werd hij wereldkampioen in het WK Supersport.

Het afgelopen jaar maakte van der Mark de overstap naar het WK Superbike en kwam direct onder contract bij Honda, dat hem een tweejarig contract met een optie voor 2017 gaf. In de 44 wedstrijden tot nu toe eindigde van der Mark 8 maal op het podium en mocht hij 1 keer van de pole position starten.

Tot eind juli hadden Honda en van der Mark de mogelijkheid het contract tot 2017 te verlengen, maar inmiddels is bekend dat Honda voor volgend seizoen met de Duitser Stefan Bradl in zee is gegaan. Volgens onze Duitse collega’s van Speedweek.com zou Honda dit seizoen meer van de 23-jarige coureur hebben verwacht - in ieder geval dat het gat met Nicky Hayden groter zou zijn geweest.

Weliswaar stond Michael van der Mark dit jaar vaker op het podium, maar heeft nog geen overwinning op naam terwijl Nicky Hayden op een kletsnat Sepang Honda haar eerste overwinning sinds Jonathan Rea wist te geven. Ook zou van der Mark volgens Speedweek bij Honda geen reputatie als goede testrijder te hebben, maar dat is hem ook niet aan te rekenen. Per slot van rekening is het pas het tweede seizoen van van der Mark in het WK Superbike.

Reden voor Honda om het volgend seizoen met Stefan Bradl in zee te gaan. De 25-jarige Duitser rijdt momenteel zijn vijfde seizoen in de MotoGP en heeft inmiddels ervaring met Honda, Yamaha en Aprilia. Aan Stefan Bradl het volgend seizoen de taak om samen met Nicky Hayden de nieuwe CBR1000RR Fireblade competitief te maken voor de strijd om de wereldtitel.

Eerder dit jaar had van der Mark’s manager Laurens klein-Koerkamp al aangegeven voor volgend seizoen alleen opties in overweging te nemen van merken die ook in de MotoGP actief zijn, teneinde voor 2017 de optie te hebben op de MotoGP machine te kunnen testen. Daarmee waren de opties voor de man uit Gouda tot Honda, Ducati en Yamaha beperkt, aangezien dat de enige drie merken zijn die in beide raceseries actief zijn.

De opties van Honda en Ducati kunnen met het aantrekken van Stefan Bradl (Honda) en Marco Melandri (Ducati) worden weggestreept, waardoor alleen Yamaha overblijft. Het door Cresent gerunde Pata Yamaha team rijdt momenteel met Alex Lowes en de geblesseerde Sylvain Guintoli, beide coureurs hebben een 1-jarig contract met Yamaha, met nog een optie tot 1 september voor 2017.

Yamaha heeft nog geen aankondiging voor de line-up voor 2017 gedaan, maar naar verwachting zal Alex Lowes bij het team blijven en Sylvain Guintoli het team verlaten. De Franse voormalig WK Superbike wereldkampioen gaat volgens de geruchten het volgend seizoen terug naar Aprilia, dat via het Britse Milwaukee haar aanwezigheid in het WK Superbike weer wil gaan vergroten.

Het vertrek van Guintoli bij Yamaha heeft de deuren voor van der Mark bij Yamaha geopend. Van der Mark wordt in de paddock als een van de snelste jonge gasten van het WK Superbike gezien. De twee jaar oudere Alex Lowes is weliswaar ook behoorlijk snel - en won dit jaar de 8 uren van Suzuka voor Yamaha, maar maakt wel meer fouten als van der Mark.

Met slechts drie vijfde plaatsen tot nu toe in het WK Superbike is de nieuwe YZF-R1 momenteel nog niet bepaald competitief, maar volgens Yamaha’s WK Superbike racechef Andrea Dosoli zal de ondersteuning vanuit Japan in de toekomst groter worden. Het Britse Cresent team wordt het falen ook deels in de schoenen geschoven, maar dat was op voorhand al verwachten: Cresent had nog nul ervaring met Yamaha.