Jonathan Rea vertelt over switch Kawasaki
Toegegeven, het interview van Rea was door het Kawasaki Racing Team en dus is het nieuwe gras vanzelfsprekend heerlijk groen, maar we vonden het toch informatief genoeg om aandacht aan te besteden. Na afloop van het 2014 WK Superbike seizoen kon Rea al meteen kennismaken met de ZX-10R tijdens wintertesten in Motorland Aragon en Jerez.
KRT: Hoe denk je over je overstap naar Kawasaki's SBK team en wat deed je besluiten de Ninja ZX-10R te willen rijden?
JR: Ik probeer al jaren het kampioenschap te winnen en dat is me nog nooit gelukt. Dit jaar heb ik het met mensen die dicht bij me staan er over gehad en we zijn tot de conclusie genomen dat om dat te bereiken duimen draaien en opnieuw proberen niet voldoende zou zijn. Ik moest veranderen voor een andere uitkomst. De laatste drie seizoenen heeft Kawasaki een erg competitieve machine. Ook met het oog op het nieuwe reglement voor 2015 was het belangrijk voor mij om bij een fabriek te zitten die de motor gedurende het seizoen blijft doorontwikkelen.
KRT: Hoe lang wist je al dat je in 2015 voor Kawasaki zou gaan rijden?
JR: De deal werd al vroeg beklonken. Het was erg moeilijk om de opwinding voor me te houden, omdat we er lange tijd niets over konden zeggen. De deal op zich was niet echt spannend dus viel er van beide kanten ook niet veel te vertellen. Het was meer een kwestie van "we willen dit allebei dus laten we 't maar doen".
KRT: Wat vindt je van de ZX-10R, nu je 'm hebt kunnen testen?
JR: Mijn eerste indruk is erg positief. Hij is erg gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te rijden. Het vermogen van de motor is erg lineair. We raken nu het plafond voor wat ontwikkeling betreft. Het 2015 technisch reglement is totaal anders en dus moeten we op sommige punten vanaf scratch beginnen. Ik weet dat Kawasaki in Japan hard aan het werk is om nieuwe onderdelen te produceren.
KRT: En het KRT team?
JR: Ik voel me erg goed in het team. De sfeer in de box is cool, ik wordt echt goed verzorgd. Niet alleen op de baan, maar ook daarbuiten. Zo ligt er bijvoorbeeld veel nadruk op het verzorgen van een atleet. Dat geeft onderdeel van een familie zijn een nieuwe betekenis. Ik ben echt verheugd Kawasaki als fabrieksrijder te vertegenwoordigen en deel uit te maken van dit succesvol team.
KRT: Derde plaats in het 2014 kampioenschap, je beste eindklassering in het WK Superbike. Ben je nog steeds aan het verbeteren en heb je nog meer in je mars?
JR: Ik denk dat er nog steeds veel techniek is waar ik aan moet werken. Mentaal ben ik klaar om te winnen, maar de afgelopen jaren is het pakket niet geweest zoals ik het graag had gezien om voor de wereldtitel te kunnen gaan. In de beginjaren was het pakket misschien wel goed genoeg, maar toen was ik er zelf nog niet klaar voor. We moeten het beste uit de motor halen en zien waar we dan staan.
KRT: Denk je dat het 2015 reglement al heeft geleid tot een terugval in vermogen bij de viercilinder machines?
JR: Het nieuwe reglement is eenvoudiger en meer in lijn met de standaard Ninja ZX-10R die in de winkel te koop is. Dat is op zich goed, maar dat houdt ook in dat er voor ons meer beperkingen zijn. Het mooie dat ik nu bij het team kom is dat ik geen ervaring met de oude machine heb om er positieve of negatieve gedachtes bij te hebben. Ik start vanaf scratch en dat is de 2015 scratch vanwaaruit we verder werken. Ik ben er zeker van dat sommige andere fabrikanten competitiever zullen zijn en sommigen minder competitief. We moeten maar zien hoe dat uitpakt. Afgaand op de eerste test lijkt het dat we een flinke kluif aan Ducati gaan krijgen en het reglement pakt voor hun nu goed uit. Ik denk echter dat we er zullen staan en een winnend pakket hebben.
KRT: Veertien ronden volgend jaar in plaats van twaalf dit jaar. Is dat beter voor jou?
JR: Het maakt geen verschil, echt niet, want ik benader het weekend voor weekend. Ik vind het echt gaaf dat we naar Thailand gaan, ik ga graag naar nieuwe plaatsen. Dit jaar zijn we naar Maleisië gegaan, een primeur voor het WK Superbike. Ja, 14 ronden zijn veel beter want het punt dit jaar was dat het kampioenschap al in februari begon en in november eindigde. Met 13 ronden was de tijd ertussen soms veel te lang, wat nog erger werd toen het er uiteindelijk maar 12 bleken te zijn. Als we met regelmaat kunnen racen en bij de mensen thuis een aantrekkelijke show kunnen bieden, dan is dat het beste scenario.