Zoeken

Ducati en Kawasaki ronden WK Superbike test Aragon af

19 november 2014
Op het circuit van Aragon hebben het Ducati en Kawasaki fabrieksteam een tweedaagse privé test afgerond. Davide Giugliano zette de snelste tijd, terwijl kersverse Kawasaki fabriekscoureur Jonathan Rea de tweede dag al sneller was dan vice-wereldkampioen Tom Sykes.

Davide Giugliano

Hoewel slechts twee teams (drie, als je het Kawasaki WK Supersport team met Kenan Sofuoglu meetelt) naar het Spaanse Motorland Aragon waren afgereisd voor een tweedaagse privé test voordat per 1 december de verplichte winterstop ingaat, was de test om twee redenen bijzonder interessant. Allereerst voor de rondetijden die met de 2015 spec machines (voor 2015 moeten alle motoren voldoen aan het EVO reglement) zouden worden neergezet en daarnaast was het voor Jonathan Rea zijn eerste kennismaking met de Kawasaki ZX-10R.

Voor beide teams was het voornamelijk aftasten wat de mogelijkheden van de nieuwe machines zijn en vooral zoveel mogelijk ronden op de klok zetten, teneinde een goede afstelling te kunnen vinden. In plaats van één snelle rondetijd lag de focus bij beide teams op racesnelheid. Voor Jonathan Rea was het vooral een kwestie van aan de nieuwe ZX-10R te wennen, na zijn hele WK Superbike carrière voor Honda te hebben geracet, waardoor het testen en evalueren van nieuwe onderdelen vooral voor rekening van voormalig wereldkampioen Tom Sykes kwam.

Davide Giugliano zette zowel de eerste dag, die vanwege nachtelijke regen langzaam op gang was gekomen, als de tweede en afsluitende dag de snelste tijd met de 2015 1199 Panigale R. Met een tijd van 1’50.2 was hij drietiende seconde sneller dan teamgenoot Chaz Davies en bijna één seconder sneller dan Jonathan Rea die ondanks een schuiver de tweede dag sneller was dan z’n teamgenoot.

Jonathan Rea Kawasaki Aragon

Een vergelijk met de wedstrijd eerder dit seizoen geen echter niet op, gereden werd op de MotoGP layout zoals het volgend seizoen de wedstrijd zal worden verreden, waardoor er vergeleken met de eerdere wedstrijden behoorlijke snellere rondetijden werden gerealiseerd. Met 1’48.565 als officieel ronderecord (1’47.187 voor het kwalificatie record) is het verschil met de MotoGP wel behoorlijk groot.