Dorna kondigt nieuw reglement WK Superbike aan
Dorna is hard op weg het WK Superbike helemaal de nek om te draaien. Daarvoor werd dit jaar al de eerste race naar zaterdag verplaatst en is de Stock600 komen te vervallen, terwijl de Pata Honda CB650 Cup het veld heeft moeten ruimen voor een nieuw Supersport 300 kampioenschap met fietsen die twee keer zo zwaar zijn als een Moto3 machine bij slechts driekwart van het vermogen van die machines.
Voor volgend jaar heeft de Superbike commissie nu nog extremere maatregelen aangekondigd. De startvolgorde van race 2 wordt namelijk afhankelijk van de uitslag van de eerste race. Echter, waar je zou verwachten dat de uitslag van race 1 de startopstelling wordt van race 2 hebben ze bij Dorna in een heel verkeerde gedachtenkronkel besloten dat de coureurs die in race 1 op het podium zijn beland daarvoor te straffen in race 2.
De podium finishers van race 1 worden namelijk teruggeplaatst naar de derde rij, in omgekeerde volgorde. Ofwel: de winnaar start vanaf de 9e plaats, nummer 2 vanaf de 8e plaats en de coureur die derde is geworden mag zich voor de start van race 2 melden op de 7e plaats op de grid. De nummers 4 t/m 9 uit race 1 vormen de eerste en de tweede rij van race 2, vanaf de vierde rij wordt de startopstelling van Superpole weer aangehouden.
Daarnaast heeft Dorna nog een aantal zaken in het reglement aangepast. Voor alle klassen geld vanaf 2017 dat nog maar 2 wildcards per event per wedstrijdklasse worden vergeven, maar dat zal vooral bij de instapklassen van belang zijn, in het WK Superbike stonden dit seizoen in totaal slechts 5 wildcards aan de start.
In navolging van het WK Superbike word ook het in WK Superbike de wedstrijd vanaf volgend seizoen flag-to-flag gereden. Om snelle wisselingen van de wielen mogelijk te maken mag de voorwielophanging worden aangepast. Ook is het rijden met een scooter vanaf volgend jaar verboden. Het verkennen van het circuit mag alleen nog maar te voet of op de fiets.
Tot slot is er ook een kleine aanpassing in het technische reglement van het WK Superbike doorgevoerd. De airbox moet net als voorheen weliswaar standaard zijn, maar het wisselen van sensoren is vanaf nu wel toegestaan en zolang de functie maar onveranderd blijft mogen ook de variabele inlaatkelken worden gewisseld.
In de paddock zijn de meningen over het nieuwe reglement verdeeld. Dorna hoopt op deze manier de tweede race spannender te gaan maken, maar de beste coureurs zullen ook in race 2 weer voorin te vinden zijn. Dit jaar waren Jonathan Rea, Tom Sykes en Chaz Davies goed voor 60 van de 78 beschikbare podiums en de nieuwe startopstelling zal dat niet veranderen, wel zal in het begin van de race meer risico moeten worden genomen.
Volgens Stefan Bradl, die volgend jaar z’n debuut in het WK Superbike gaat maken, is het aan het publiek niet uit te leggen dat diegene die de wedstrijd wint daarvoor met een slechte startopstelling wordt bestraft. Bradl is niet de enige die er zo over denkt, veel coureurs vinden het een oneerlijke maatregel die bovendien ook nog eens extra gevaar kan opleveren.