Alstare tekent vijfjarig contract met BImota
Na een ronduit teleurstellend seizoen met Ducati en de Panigale RS is het Belgische Alstare een samenwerking met het in Rimini gevestigde Bimota aangegaan. De vijfjarige samenwerking richt zich op de lange termijn, waar Alstare de ontwikkeling van nieuwe motoren voor haar rekening gaat nemen. En waar beter ontwikkelen dan in de racerij, waar Alstare de afgelopen decennia zijn sporen wel heeft verdiend.
Alstare's grote baas Francis Batta raakte met Bimota's nieuwe eigenaren Marco Chiancianesi en Daniele Longoni in november vorig jaar op de EICMA in Milaan in gesprek, waarna al snel de plannen tot samenwerking werden ontvouwd. Hoewel in de initiële plannen weinig over racen werd gesproken, lag dat wel voor de hand gezien het succes en de geschiedenis die zowel Bimota als Alstare in het WK Superbike hebben.
Het nieuw opgerichte Bimota Alstare Racing Team gaat uitkomen in de nieuwe EVO raceklasse van het WK Superbike en heeft hiervoor twee rijders gecontracteerd: de Italiaan Ayrton Badovini en de Brit Christian Iddon. Bodovini reed het afgelopen jaar al voor het Alstare Team, terwijl Iddon het afgelopen seizoen op de MV Agusta F3 in het WK Supersport reed.
Ayrton Badovini:
Het begin van dit jaar zal moeilijk worden, gezien onze late start, maar dat gezegd hebbende heb ik een erg goed team achter me staan en weet ik dat we goed werk kunnen verrichten. Hoewel de BB3 een nieuwe machine is, ken ik het karakter van het motorblok erg goed van mijn twee jaren in 2011 en 2012 op de S1000RR stock racer. Het is een geweldig motorblok - snel, maar erg bruikbaar bij alle snelheden. Ik denk niet dat we veel aan het motorblok hoeven te veranderen, waardoor we ons kunnen focussen op de rest van het pakket.
Voor mij zal dit seizoen zaak zijn de motor te verbeteren en klaar te zijn voor het volgende seizoen, waar we volgens mij zeker in zullen slagen. Ik ben blij, echt blij om na mijn blessure weer bij Ducati terug te zijn, het voelt alsof ik naar mijn familie terugkeer. Het team is erg professioneel, ik heb veel van hen geleerd het afgelopen jaar en zal dit jaar opnieuw veel van ze gaan leren. Als alles goed gaat, en ik zou niet weten waarom niet, is mijn doel de motor snel te ontwikkelen en de EVO titel dit jaar te winnen.
Hoewel het nieuwe team - en belangrijker, de Bimota BB3 - nog groen licht voor wat betreft de homologatie-procedure moet krijgen van de FIM en de spreekwoordelijke puntjes contractueel nog op de i moeten worden gezet, begint het nieuwe team al duidelijk vormen aan te nemen. Als hoofdsponsor heeft Alstare het financieel krachtige ParkinGO aangetrokken, dat in het verleden met Triumph en MV Agusta in het WK Supersport actief was. Het nieuwe team zal dan ook in een van ParkinGO's gebouwen op het vliegveld worden gepresenteerd.
Francis Batta:
Ik ben erg gelukkig en verheugd over dit lange termijn project met Bimota - een beroemd en hoogstaand merk. Het begon allemaal het afgelopen jaar op de EICMA in Milaan, toen ik een ontmoeting met de nieuwe eigenaren Marco Chiancianesi en Daniele Longoni had en het meteen klikte. Na die eerste meeting had ik meteen een goed gevoel over onze mogelijkheden.
We wisten dat onze bedrijven elkaar op elk vlak zouden kunnen aanvullen en dat het een win-win voor iedereen zou zijn. We hebben allebei successen in de racerij gehad en onze ervaring samenvoegen zal als een droomhuwelijk zijn.
De BB3, ontworpen door engineer Acquaviva en zijn team in Rimini is een geweldige fiets met veel potentie. Wij van Alstare zijn verheugd om bij de ontwikkeling te gaan helpen, de baan op te gaan en het beest los te laten.
Ayrton had het afgelopen jaar veel pech vanwege zijn blessures en was in alle eerlijkheid nooit echt 100%. Desondanks wist hij zich naar het podium te rijden en won ook nog de Superpole in Duitsland - niet in de laatste plaats omdat hij de Alstare teamgeest heeft.
Ik heb Christian het afgelopen jaar in het WK Supersport gevolgd en weet dat hij veel talent heeft en het ver kan gaan schoppen. Zijn manager Giuliano Rovelli en ik hebben gedurende de vakantie veel met elkaar gesproken en lijken op dezelfde golflengte te zitten. Ik zal met Giuliano en ParkinGO op hetzelfde niveau gaan samenwerken en meer informatie geven zodra dit officieel is.