Zoeken

2-jarig Honda WK Superbike contract voor van der Mark

23 september 2014
We denken niet dat iemand het anders had verwacht, maar nu is het officieel: Michael van der Mark maakt het komende seizoen de stap naar het WK Superbike in het Pata Honda Team. De 21-jarige Rotterdammer heeft een tweejarig contract met Honda ondertekend.

Michael van der Mark

Na de titel in de EK Superstock 600, de wereldtitel in het WK Supersport én twee overwinningen van de prestigieuze 8 uren van Suzuka heeft Michael van der Mark opnieuw geschiedenis geschreven door als eerste Nederlander een fabriekscontract in het WK Superbike in de wacht te slepen.

Van der Mark had voor 2015 al een lopend contract met het ten Kata Racing Team, maar dat is nu omgezet in een tweejarig contract met Honda Europe. De komende twee seizoenen rijdt Michael op de CBR1000RR Fireblade van het Pata Honda Team, dat voor de komende twee seizoenen het contract met Pata chips als hoofdsponsor heeft verlengd.

Wie naast van der Mark gaat rijden is nog niet bekend: Jonathan Rea wordt naar verwachting de nieuwe teamgenoot van Tom Sykes, terwijl ook Leon Haslam met andere teams in gesprek is. Volgens onze Franse collega's van Moto Journal zou dat best wel eens Sylvain Guintoli kunnenn zijn: zij beweren dat de Franse Aprilia coureur al een contract met Honda heeft ondertekend.

Michael van der Mark:
Ik ben echt heel erg blij met deze volgende stap. Het is met mij in het team telkens in stappen van twee jaar gegaan, dus de volgende stap naar het WK Superbike is fantastisch en echt opwindend. Het is een goede en veilige plaats om de komende twee jaar bij Honda te zijn. Ik heb de afgelopen twee jaar goede ervaringen met dit team gehad en het is nooit im frage geweest dat ik ergens anders naar toe zou gaan. Het WK Superbike wordt volgend jaar erg interessant - het nieuwe reglement gaat van kracht en ik denk dat er een aantal verrassingen zullen zijn. Hoewel de elektronica een grote verandering voor mij zullen zijn, heb ik al laten zien een superbike te kunnen rijden en nu kan ik echt niet wachten totdat we van start kunnen gaan.

De toekomst zal leren of Michael een goede keus heeft gemaakt om bij Honda te blijven. De CBR1000RR is momenteel alles behalve competitief en het is de vraag of dat met het nieuwe reglement anders zal zijn. In de Superstock 1000 wordt momenteel door Ducati, BMW en Kawasaki de dienst uitgemaakt.