Zoeken

Wijzigingen regelement Superbikes bekend gemaakt

31 oktober 2011
De Superbike commissie heeft vorige week tijdens een telefonische conferentie unaniem een aantal wijzigingen in het regelement van alle SBK raceklassen doorgevoerd.  Naast ingekorte trainingstijden is voor de periode 1 december t/m 15 januari een trainingsstop ingevoerd.

De door de Superbike commissie bekend gemaakte regelementswijzigingen die per direct zijn ingevoerd zijn voornamelijk bedoeld om de kosten te drukken. Naast de ingeperkte trainingstijden mogen alle raceklassen (Superbike, Supersport en Superstock) vanaf volgend seizoen nog maar met één motor aan het raceweekend beginnen. Bij de Supersport en Superstock raceklassen is bovendien het aantal motorblokken dat in een seizoen mag worden gebruikt aan een maximum verbonden.

Voor het volgend seizoen is in de Superbike raceklasse de Superpole formule aangepast. In het geval van een Wet Superpole zullen 16 rijders deelnemen aan Superpole 1, waarvan de snelste 8 zullen doorstromen naar Superpole 2. Beide sessies zullen 20 minuten duren. Ook zal in de Superbike raceklasse de balans in de regelgeving tussen de verschillende motorconcepten worden aangepast. Exacte details moeten in een later stadium nog worden uitgewerkt, maar nu al werd het minimum gewicht van de 1.200 twins verhoogd in de Superbike raceklasse verhoogd naar 171 kg. Het gewicht van viercilinders blijft net als dit seizoen op 165 kilo.

Met onmiddelijke ingang

  • De training van coureurs en teams die deelnemen aan het FIM WK Superbike kampioenschap is niet toegestaan in de periode 1 december - 15 januari.

Met ingang van 1 januari 2012

  • Het trainingsschema van vrije training en kwalificatie voor de Superbikes is ingekort van 60 naar minuten. Ook geldt een nieuw schema voor Superpole.
    Droge Superpole
    - De eerste 16 rijders uit de kwalificatietrainingen nemen deel aan Superpole 1.
    - De eerste 12 rijders uit Superpole 1 nemen deel aan Superpole 2.
    - De eerste 8 rijders uit Superpole 2 nemen deel aan Superpole 3.
    Natte Superpole
    - De eerste 16 rijders uit de kwalificatietrainingen nemen deel aan Superpole 1 (20 minuten).
    - De eerste 8 rijders uit Superpole 1 nemen deel aan Superpole 2 (20 minuten).
  • Weersomstandigheden voor alle raceklassen
    Droge race - een als droge race geklassificeerde wedstrijd zal worden onderbroken door de wedstrijdleider als hij vindt dat de weersomstandigheden het asfalt zodanig beinvloeden dat rijders wenselijk van banden willen wisselen.
    Natte race - een als natte race geklassificeerde wedstrijd, meestal onder variabele of natte weersomstandigheden, zal niet worden onderbroken om klimatologische redenen en coureurs die van banden willen wisselen zullen dit tijdens de wedstrijd moeten doen.
    In alle gevallen zal een race die is onderbroken bij de herstart automatisch als natte race worden aangetekend.
  • Onderbreking van een race
    Alle coureurs die nog in de race zijn ten tijde van het tonen van de rode vlag mogen aan de herstart deelnemen, vooropgezet dat ze tijdig klaar zijn voor de start.
  • Technische controle
    Teams mogen voor de technische controle voorafgaand aan een raceweekend maar 1 motor per coureur laten keuren. Dit geldt voor de Superbike, Supersport en Superstock raceklassen.
  • Minimum gewicht voor Superbike
    1.000cc 3 en 4 cilinders: 165 kg
    1.200cc 2 cilinders: 171 kg
    Er is geen tolerantie op het gewicht
  • Minimum gewicht Superstock
    het minimum gewicht voor elk model zal worden berekend door het 'drooggewicht' van de motor met 8% te verminderen en het resultaat naar beneden af te ronden. Het gewicht mag niet lager zijn dan 165 kg. Er is geen tolerantie op het gewicht.
  • Balans tussen verschillende motorconcepten - Superbike
    De procedure voor de toepassing van handicaps op de 1.200 2 cilinder motoren is aangepast.
  • Motor - Supersport
    Het aantal motorblokken dat een rijder gedurende het gehele kampioenschap mag gebruiken is gelimiteerd op 8.
  • Motor - Superstock
    Het aantal motorblokken dat een rijder gedurende het gehele kampioenschap mag gebruiken is gelimiteerd op 3.
  • Straffen voor gedrag tijdens een evenement
    Straffen die kunnen worden opgelegd door de wedstrijdleiding:
    - een waarschuwing
    - een boete
    - een terugplaatsing in klassering
    - een ride-through penalty
    - een tijdstraf
    - een terugplaatsing in klassering voor de startgrid voor de volgende wedstrijd
    - een diskwalificatie
    - het aftrekken van kampioenschapspunten
    - een schorsing
    Tevens kan de wedstrijdleiding een geval voorleggen aan het Internationale Disciplinaire Hof (CDI), om een hogere straf te bewerkstellen dan waartoe de wedstrijdleiding is bevoegd.

    Straffen die door het FIM Stewards Panel kunnen worden afgeroepen, na aangetekend beroep:
    - een waarschuwing
    - een boete
    - een tijdstraf
    - een terugplaatsing in klassering voor de startgrid voor de volgende wedstrijd
    - een diskwalificatie
    - het aftrekken van kampioenschapspunten
    - een schorsing
    Tevens kan het FIM Stewards Panel een geval voorleggen aan het Internationale Disciplinaire Hof (CDI), om een hogere straf te bewerkstellen dan waartoe de wedstrijdleiding is bevoegd.