Zoeken

Vooravond Maleisie hoorzitting Pedrosa/Marquez incident

3 oktober 2013
De aanvaring tussen Marc Marquez en Dani Pedrosa zou best nog wel eens een staartje kunnen gaan krijgen. Dorna heeft namelijk bekend gemaakt op de vooravond van de komende wedstrijd in Maleisië een hoorzitting te zullen houden naar aanleiding van dit incident. De hoorzitting moeten uitwijzen of Marquez voor het incident zal moeten worden bestraft.

Marc Marquez_Dani_Pedrosa_crash_Aragon

Het leken in eerste instantie twee losstaande zaken, de lichte aanvaring tussen Marquez en Pedrosa (Marquez zich had verremd, tikte Pedrosa lichtjes aan en moest gebruik maken van de extra asfaltstrip buiten de baan) en de highsider van Pedrosa enkele seconden later bij het uitkomen van de bocht.

Achteraf bleek echter dat van Pedrosa's machine de sensorkabel van de tractiecontrole was beschadigd, waardoor de tractiecontrole niet had gewerkt en Pedrosa dus bij het openen van het gas ineens het volle vermogen voor z'n kiezen had gekregen. De kapotte kabel zou mogelijk het gevolg van de aanvaring tussen Marquez en Pedrosa kunnen zijn.

Na afloop van de wedstrijd bezwaarde Pedrosa zich over het gedrag van zijn teamgenoot, die in zijn ogen over de limiet aan het rijden was. Tegenover BBC Sport verklaarde Pedrosa dat hij graag zou willen weten waar de grens ligt, omdat hij ook agressief en over de limiet zou kunnen rijden. Volgens Pedrosa moeten de regels voor iedereen hetzelfde zijn en hij vindt het jammer dat uitgerekend zijn teamgenoot hem dit heeft aangedaan.

Marquez heeft in zijn stormachtige carrière voor nogal wat controversie gezorgd: in de Moto2 werd hij twee keer door de wedstrijdleiding bestraft, terwijl Jorge Lorenzo dit jaar zijn frustratie niet onder stoelen of banken stak na afloop van de Grand Prix van Jerez, waar de wereldkampioen in de laatste bocht door Marquez naar buiten werd getikt.

Dat Lorenzo daarbij zelf de deur wagenwijd had opengezet door te laat te remmen, bij het insturen wijd was gegaan en in een poging de deur alsnog dicht te smijten tegen Marquez aanreed was de tweevoudig wereldkampioen voor het gemak echter even snel vergeten. In Silverstone werd Marquez volgens het nieuwe reglement met twee strafpunten bestraft, omdat hij de gele vlaggen (de crash van Crutchlow in de warmup, waar even later ook Marquez onderuit ging, red.) niet had gerespecteerd.

Pedrosa heeft in zijn klaagzang de FIM wedstrijdleiding mee, die nu heeft aangekondigd een uitgebreid onderzoek naar het incident te willen gaan doen. De uitkomst van het onderzoek zou best wel eens het wereldkampioenschap kunnen gaan beïnvloeden, naast dat het een wijziging in het MotoGP reglement zou kunnen opleveren zou ook Marquez voor het incident kunnen worden bestraft.

Op 10 oktober heeft Dorna nu op het circuit van Sepang een hoorzitting ingepland, waarvoor naast beide coureurs ook leden van het team zijn uitgenodigd, om te achterhalen wat er precies is gebeurd en te bepalen wat er kan en moet worden gedaan om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen.

Javier Alonso, Managing Director Dorna Sports:
Dit was een zeer opmerkelijk incident met een zeer technisch aspect. Toen we het voor het eerst aanschouwden zagen we het verband niet, hoewel het wel leek alsof Marquez Pedrosa lichtjes had geraakt, maar we geloofden niet dat er een verband tussen die twee incidenten was.
Na de race wisten we echter dat er een technisch probleem was geweest, dat een kabel was doorgesneden en waarschijnlijk daardoor de tractiecontrole niet had gewerkt, met de crash van Pedrosa tot gevolg. Die wetenschap heeft ons doen besluiten een onderzoek in te stellen. We moeten echter de nodige technische informatie verzamelen, waardoor we hebben besloten de hoorzitting tot Maleisië uit te stellen.
Alles staat nog open, variërend van sanctie tot geen sanctie. Wat boven water moet komen is of dit voorkomen had kunnen worden - zowel het incident tussen de twee rijders zelf als de crash van Pedrosa zelf, omdat het twee belangrijke aspecten zijn. Als dat eenmaal duidelijk is en het vereist is dat we een beslissing nemen, dan zullen we de meest passende maatregel nemen.

De vraag is echter in hoeverre een wedstrijdleiding grenzen kan afbakenen voor wat betreft dit soort incidenten. Het is een groot dilemma waar de wedstrijdleiding voor staat: enerzijds de sport de sport laten zijn en anderzijds de veiligheid van de coureurs waarborgen. Voor incidenten als dat van afgelopen weekend is dan ook geen panklare oplossing.

Javier Alonso vervolgt:
Als er iemand is die denkt te weten hoe dit soort incidenten te reguleren en vast te kunnen leggen wat wel en wat niet is toegestaan, en bereid is om dat op papier te zetten, dan staan we open voor suggesties. Door de jaren heen dat mijn collega's en ik persoonlijk bij de wedstrijdleiding betrokken zijn geweest, zijn we nog nooit op twee identieke incidenten gestuit. Ze zijn allemaal verschillend van elkaar.
Na de zaak van Marc en Dani te hebben gezien: als een rijder daadwerkelijk zou willen proberen om een kabel aan de achterkant door te knippen met bijvoorbeeld zijn elleboog of koppelingshendel, dan zou 'm dat na duizend keer waarschijnlijk nog niet lukken. Maar dat is helaas waarschijnlijk precies wat nu is gebeurd. Om tot een wederzijdse overeenkomst te komen over wat wel en wat niet is toegestaan onder deze omstandigheden is niet eenvoudig, zo niet onmogelijk.

Alonso sluit niet uit dat het incident kan leiden tot een aanpassing aan het MotoGP reglement, zoals eerder dit jaar ook al gebeurde voor wat betreft de proefstarts aan het einde van de training, als gevolg van een incident in de Moto2. Ook is het niet ondenkbaar dat Marquez voor zijn actie zal worden bestraft, volgens het reglement zou Marquez daarvoor opnieuw twee strafpunten kunnen krijgen, wat zijn totaal op vier punten zou brengen. Bij vier strafpunten moet volgens het reglement de volgende wedstrijd vanaf de laatste plek op de startgrid worden gestart.