Tom Sykes snelst tijdens SBK test Jerez
Niet voor het eerst werd het Spaanse circuit van Jerez geplaagd door hevige regenval, waardoor de eerste van twee officiële testdagen volledig in het water was gevallen. Althea's Davide Giugliano, die dit jaar op de Aprilia RSV4 is overgestapt, had de verregende eerste dag de snelste tijd op de klokken gezet, maar daar kon niet zoveel waarde aan worden gehecht. De tweede dag was daarentegen droog, waardoor door de teams van Kawasaki, BMW, Aprilia, Honda en Suzuki de nodige testkilometers konden worden afgelegd.
De snelste tijd kwam op rekening van Tom Sykes, die weliswaar niet met een transponeer reed maar volgens Kawasaki een tijd van 1'40,5 op de klokken zou hebben gezet. Sykes was hiermee ruim tweetiende seconde sneller dan Marco Melandri, die een tijd van 1'40.758 wist te realiseren. Sykes had zijn snelste tijd met een kwalificatieband gerealiseerd, om vervolgens op wedstrijdbanden na veertien ronden een tijd van 1'41.6 op de klokken te zetten.
Ondanks de verregende eerste dag was Sykes positief over de test en verklaarde dat ook de regentest veel waardevolle informatie had opgeleverd. Teamgenoot Loris Baz werd naar eigen zeggen in zijn drie pogingen met de kwalifier een snelle tijd neer te zetten telkens opgehouden op de baan, maar had volgens Kawasaki een tijd meergezet die 'm op de zesde plaats zou hebben geplaatst.
Het team van BMW Italia, dat dit jaar de rol van het BMW fabrieksteam heeft overgenomen, was een dag eerder naar Jerez afgereisd voor een extra testdag samen met Ducati, waardoor Melandri de kans had rustig aan te beginnen om de fitness van zijn vorig jaar geblesseerde schouder te checken. Melandri was blij met het resultaat, door het team werden veel nieuwe onderdelen uitgeprobeerd op het gebied van chassis en elektronica en was volgens de Italiaan een belangrijke stap in de goede richting gezet.
Aprilia was met drie rijders vertegenwoordigd in Jerez, de fabrieksrijders Eugene Laverty en Sylvain Guintoli en Davide Giugliano van het Althea Aprilia team. Giugliano zette de tweede dag de derde tijd en was daarmee bijna tweetiende seconde sneller dan Eugene Laverty, die het afgelopen seizoen tijdens de laatste 2012 wintertest nog sneller dan de Ducati MotoGP motoren was geweest. Zowel Laverty als Guintoli kwamen op onschuldige wijze ten val en liepen daarbij geen noemenswaardig letsel op, maar de valpartijen hadden wel een deuk in het vertrouwen tot gevolg.
Opmerkelijk was de prestatie van Leon Camier, die met de Suzuki GSX-R1000 de vierde tijd wist te realiseren. Door het FIXI Cresent Suzuki team is de afgelopen winter hard aan de GSX-R1000 gewerkt, wat op Jerez duidelijk zijn vruchten afwierp. Camier reed in Jerez met het nieuwe Yoshimura-spec motorblok en de voor 2013 verplichte 17" wielen en was zeer tevreden met het behaalde resultaat. Camier benadrukte nog dat het resultaat in slechts een halve dag werd behaald, waar de andere teams het afgelopen jaar hier nog volop hadden getest en daardoor voor wat betreft de snelle rondetijd in het voordeel waren geweest.
Ook het Ten Kate Honda team, dat dit jaar als Team Pata Honda door het leven gaat, was met veel nieuwe onderdelen naar Jerez afgereisd. Het team concentreerde zich op een nieuw elektronica pakket dat een afgeleide is van Honda's MotoGP project, daarnaast werden door Jonathan Rea en kersverse rijder Leon Haslam een compleet nieuwe achterbrug en Termignoni uitlaatsysteem getest. Rea verklaarde tijdens de test veel problemen met de elektronica te hebben gehad, het systeem nam telkens meer vermogen weg dan strikt noodzakelijk zou zijn. Positief was daarentegen dat het laten glijden van het achterwiel nu een stuk veiliger ging.
De teams maken zich nu op om af te reizen naar Australië, waar voor aanvang van de openingswedstrijd van 24 februari op Phillip Island nog een tweetal testen staan ingepland.
Tijden WK Superbike, wintertest Jerez:
1 Sykes (Kawasaki) 1'40.5 *
2 Melandri (BMW) 1'40.758
3 Giugliano (Aprilia) 1'40.861
4 Laverty (Aprilia) 1'41.044
5 Camier (Suzuki) 1'41.184
6 Baz (Kawasaki) 1'41.3 *
7 Rea (Honda) 1'41.641
8 Guintoli (Aprilia) 1'41.683
9 Davies (BMW) 1'41.726
10 Haslam (Honda) 1'42.411
11 Cluzel (Suzuki) 1'42.635
12 Clementi (BMW) 1'44.857
*) onofficiële tijd, zonder transponder