Thailand wil MotoGP race organiseren
Het is velen een doorn in het oog: waar de MotoGP een wereldkampioen pretendeert te zijn vinden de helft van de wedstrijden in slechts drie landen plaats: Italië (2, Mugello en Misano), de Verenigde Staten (3, Texas, Laguna Seca en Indianapolis) en Spanje, dat met vier wedstrijden (Jerez, Catalunya, Aragon Motorland en Valencia) de kroon spant. Ook Lin Jarvis, de grote man bij Yamaha MotoGP Racing, heeft al aangegeven graag in booming marken als Azië en Zuid-Amerika te willen rijden.
Een van die landen die daarvoor in aanmerking zouden kunnen komen is Thailand, dat inmiddels al is gestart met de bouw van het Buriram International circuit, ongeveer 400 kilometer ten noorden van Bangkok. Tijdens de Grand Prix van Mugello vloog een afvaardiging van het Thaise circuit naar Italië om Carmelo Ezpeleta op de hoogte te stellen van de vorderingen van het nieuwe circuit.
Het Buriram International circuit is ontworpen door de bekende circuit-ontwerper Hermann Tilke, die ook verantwoordelijk is voor het Circuit of the Americas in Texas, Sepang en Istanbul Park. De bouw van het circuit ligt volgens de afvaardiging volledig op schema, waardoor het vanaf 2015 deel zou kunnen uitmaken van de MotoGP kalender.
Voor de Aziatische markt is naast Thailand ook Indonesië erg interessant, met meer dan 10 miljoen verkochte motorfietsen per jaar is het de grootste markt van Zuid Oost Azië. Al lange tijd wordt gesproken over een vernieuwing van het Sentul circuit, maar daar is tot op heden niets constructiefs uit voort gekomen. De gesprekken met India, dat sinds kort al gastheer is van de Formule 1, liggen al een tijdje stil vanwege de douaneperikelen met dat land.
Naast India is ook Zuid-Amerika erg interessant. Vanaf 2014 zal Argentinië op de MotoGP kalender staan en naar verwachting zal Brazilië een jaar later aansluiten. En dat is een goede ontwikkeling, want een kampioenschap waarvan de helft van de wedstrijden in slechts drie landen worden verreden is eigenlijk geen internationale titel waard.