Suter ontwikkelt Moto1 racer op basis van S1000RR
De Zwitserse Moto2 constructeur Suter gaat een op een BMW S1000RR gebaseerde MotoGP racer ontwikkelen, voor als de nieuwe 1000cc regel in 2012 van kracht zal gaan.
Voormalig 500cc coureur Eskil Suter, oprichter en directeur van Suter Engineering, maakte deze ontwikkeling recentlijk bekend. In het verleden was Suter al betrokken bij de ontwikkeling van de Ilmor en Kawasaki MotoGP machines, en de nieuwe regelgeving biedt perspectieven voor de tuner om weer terug te keren in de koningsklasse van Grand Prix racing. De nieuwe 1000cc regelgeving die in 2012 van kracht zal gaan gaat namelijk de deur weer openzetten voor Moto2 achtige machines, waarbij een productiemotor - zoals de BMW S1000RR - in een prototype rijwielgedeelte wordt gemonteerd.
Suter wil het huidige in de Moto2 erg succesvolle rijwielgedeelte gebruiken als basis van de nieuwe Moto1 racer, die zal worden gebouwd rondom het potente motorblok van de BMW S1000RR. Volgens de nieuwe regels mogen deze racers 3 liter extra brandstof meenemen (24 ipv 21 liter) en mogen per seizoen twee maal zoveel motoren worden gewisseld (12 in plaats van 6). Dat, plus het veel goedkopere kostenplaatje, moet volgens Suter ruimschoots opwegen tegen het vermogenstekort ten opzichte van de fabrieks-prototypes.
Suter verwacht dat een prototype van de Moto1 racer zijn opwachting zal maken tijdens de officiele IRTA test, die in augustus op het Tsjechische circuit van Brno staat gepland. De motor zal dan worden getest door Suter's testrijder Roberto Rolfo.