Succesvolle test Suzuki MotoGP racer voor de Puniet
Na afloop van de Franse Grand Prix was Randy de Puniet naar Japan gevlogen, om daar als eerste Europese coureur de nieuwe Suzuki MotoGP machine te testen. Sinds Suzuki zich uit de MotoGP heeft teruggetrokken wordt door de Japanners volop gewerkt aan een nieuwe MotoGP machine, waarmee het merk in 2014 haar rentree in de koningsklasse van de wegrace motorsport wil maken.
Het grootste verschil met de oude GSV-R is de opbouw van het motorblok, dat niet meer een een viercilinder V4 is maar een viercilinder lijnmotor, die net als het Yamaha M1 motorblok over een crossplane krukas lijkt te beschikken. Volgens ooggetuigen van de test klinkt de nieuwe Suzuki MotoGP racer in ieder geval hetzelfde als de Yamaha M1.
De Puniet, die volgens contract geheimhoudingsplicht heeft en niet meer mocht zeggen dan dat de test 'best goed' is gegaan, reed volgens de aanwezigen een tijd van 1'47.00. Ter vergelijking: van het eveneens aanwezige Honda reed Takumi Takahashi een tijd van 1'47.00, terwijl zijn collega Kousuke Akiyoshi niet verder dan een tijd van 1'47.93 kwam. Ook het Yamaha MotoGP testteam was in Motegi aanwezig: Katsuyuki Nakasuga reed een tijd van 1'47.59, terwijl teamcollega Wataru Yoshikawa een tijd van 1'47.90 realiseerde.
Vergeleken met de tijden van het afgelopen jaar was de Puniet twee seconden langzamer dan de pole position tijd van 1'44.969 die door Jorge Lorenzo werd gerealiseerd. De Puniet reed toen op zijn CRT Aspar Aprilia zelf een tijd van 1'47.581 en stond daarmee op de 14e plaats, terwijl zijn nu gereden tijd hem op de 13e startplaats zou hebben gezet. Yamaha's testrijder Nakasuga reed toen een tijd van 1'46.780, achttiende seconde sneller dan zijn nu gereden tijd.
Hoe de nieuwe Suzuki MotoGP racer zich in het huidige startveld zal houden, zal blijken tijdens de komende officiële MotoGP test, die na afloop van de Grand Prix van Catalunya is ingepland. Ook tijdens die test zal de Suzuki MotoGP racer door Randy de Puniet worden bemand. Insiders gaan er inmiddels vanuit dat de Puniet na het testcontract voor 2014 een fabriekscontract zal krijgen. Als nummer 1 rijder binnen het team staat Cal Crutchlow hoog op de lijst, die Bivio en consorten bij Yamaha weg willen gaan kapen.
Tot nu toe heeft Suzuki echter officieel nog geen beslissing genomen over de ophanden zijnde rentree in de MotoGP. Dorna verlangt een schriftelijke toezegging voor drie jaar, en bovendien moeten de twee startplaatsen bij een van de bestaande CRT teams worden opgekocht, omdat Dorna het startveld op maximaal 24 rijders wil houden. Hiermee is naar verluid een bedrag van tussen de 1,5 en 5 miljoen euro gemoeid.
Bron: Speedweek.de