Zoeken

Stoner zet snelste tijd tijdens MotoGP test Brno

16 augustus 2011
Na afloop van de Tsjechische Grand Prix bleven veel teams in Brno om deel te nemen aan de officiële MotoGP test, die gisteren werd verreden. Bij Honda werd de test gebruikt om de 2012 RCV213 verder te ontwikkelen, bij Yamaha reden zowel Lorenzo als Spies op de huidige 800cc als de 2012 1000cc racer terwijl bij Ducati alleen met de huidige GP11.1 machine werd getest.

Brno_test_2011_Casey_Stoner_Honda

Snelste man van de dag was racewinnaar Casey Stoner, die voor de tweede keer met de 2012 RCV213 MotoGP racer mocht rijden. Stoner reed met een gemodificeerde versie van de fiets waar hij al op Jerez mee had gereden, waar gedurende de dag enkele aanpassingen aan werden gedaan om uit te zoeken in welke richting de ontwikkeling moet worden doorgezet. Brno_test_Dani_Pedrosa_HondaStoner verklaarde erg onder de indruk van het 1000cc motorblok te zijn, maar dat er op het gebied van motorrem, motormanagement en chassis nog ruimte voor verbetering is.  De Australiër had ook last van chatter gehad, wat erger werd nadat met de nieuwe prototype Bridgestone's werd gereden.

voor teamgenoot Dani Pedrosa was het de eerste kennismaking met de 2012 racer, nadat hij bij de eerste shakedown test vanwege zijn sleutelbeen blessure verstek had moeten laten. Pedrosa reed in eerste instantie met de 'Jerez' fiets, om daarna over te stappen op de tweede versie. Hij verklaarde eveneens erg onder de indruk te zijn van de 1000cc racer, die hem eenzelfde gevoel gaf als toen hij voor het eerst op de 990cc RCV211 reed. Vergeleken met de machine die hij in 2006 reed had de fiets een vergelijkbare power, maar was ie wel lichter in gewicht en gedrag. Met een nieuwe fiets, elektronica, motorblok en rijwielgedeelte is volgens Pedrosa altijd ruimte voor verbetering, maar het startpunt van de RCV213 machine was helemaal niet verkeerd. Hij uitte wel zijn bezorgdheid over het chassis, omdat de banden van volgend jaar een andere constructie hebben wat zijn weerslag om het chassis zal hebben.

Brno_test_2011_Lorenzo_Spies_Yamaha

Pedrosa sloot de dag af met een zesde tijd, achter de twee fabrieks Yamaha's van Jorge Lorenzo en Ben Spies, die beide op zowel de huidige 800cc racer alsmede het prototype van de 2012 machine reden. Brno_test_2011_Jorge_Lorenzo_YamahaHoewel maar een korte sessie met de 2012 machine werd gereden wisten zowel Lorenzo als Spies daarmee de snelste tijd te realiseren. Lorenzo reed 28 ronden op de nieuwe machine en was daarmee slechts 0.085 seconden langzamer dan Stoner op de RCV213. Spies gaf zijn beurt slechts 0.053 seconden op zijn teamgenoot toe en was - evenals Lorenzo - viertiende seconde sneller met de 2012 racer dan met de huidige 800cc racer. Voor Spies was de test van korte duur, hij kwam alleen in de ochtend in actie om zijn geblesseerde arm enigszins te ontzien.

Brno_test_2011_Valentino_Rossi_Ducati

Bij Ducati werd de testdag vooral gebruikt om de huidige GP11.1 machine beter te begrijpen, met het oog op de toekomstige GP12 racer. Het team had hiervoor veel nieuwe onderdelen meegenomen die meer instelmogelijkheden hadden dan normaal gebruikelijk is, om te zien hoe de fiets daarop zou reageren. Brno_test_Nicky_Hayden_DucatiDe instelmogelijkheden maakten het mogelijk het gewicht van het motorblok extreem te verplaatsen, evenals de zithouding en de geometrie. Hierdoor hoopte het team voldoende informatie te vergaren en beter te begrijpen wat de effecten van aanpassingen zijn, die voor de ontwikkeling van de GP12 machine kunnen worden gebruikt. Dat hierbij wat performance werd ingeleverd was van ondergeschikt belang. Rossi reed een tijd van 1'58.266, viertiende seconde langzamer dan zijn snelste raceronde op zondag. Hayden was de dag op de GP11 machine begonnen, maar switchte na een sessie over op de GP11.1 en was daarmee zeventiende seconde sneller dan in de race.

Brno_test_2011_Mika_Kallio_Suter

De MotoGP test op Brno zag ook het officiële IRTA debuut van het Marc DVS team, dat het volgend seizoen via de Claiming Rule zal gaan deelnemen aan de MotoGP. Het team had daarvoor een beroep gedaan op Mika Kallio, die in Brno het Suter 2012 prototype met 1000cc BMW aandrijving aan een intensief testprogramma onderwierp. Kallio bracht het in zijn vierde test op het 2012 prototype tot een tijd van 2'00.144, waarmee overduidelijk is dat het gat van de nieuwe Claiming Rule Moto1 machines met de MotoGP racers voorlopig nog heel erg groot is.

Tijden MotoGP test Brno:

Coureur Team snelste ronde aantal ronden
1 Casey Stoner Repsol Honda Team 1000cc 1:56.168 57
2 Jorge Lorenzo Yamaha Factory Racing 1000cc 1:56.253 28
3 Ben Spies Yamaha Factory Racing 1000cc 1:56.306 24
4 Jorge Lorenzo Yamaha Factory Racing 1:56.727 58
5 Ben Spies Yamaha Factory Racing 1:57.184 15
6 Dani Pedrosa Repsol Honda Team 1000cc 1:57.264 37
7 Nicky Hayden Ducati Team 1:57.533 78
8 Cal Crutchlow Monster Yamaha Tech 3 1:57.591 74
9 Toni Elias LCR Honda MotoGP 1:57.903 56
10 Valentino Rossi Ducati Team 1:58.266 74
11 Loris Capirossi Pramac Racing Team 1:58.387 66
12 Colin Edwards Monster Yamaha Tech 3 1:58.492 44
13 Mika Kallio Marc Vds Racing Team 1000cc 2:00.144 81