Zoeken

SBK testseizoen losgebarsten

2 december 2010

Daar waar de MotoGP coureurs genieten van hun welverdiende winterstop werd de afgelopen week op verschillende circuits alweer volop getest door verschillende World Superbike teams. In tegenstelling tot de MotoGP, waar wintertesten flink aan banden zijn gelegd en de coureurs alleen nog maar tijdens officiele testdagen in actie mogen komen, zijn de teams in het WK Superbike vrij dat zelf in te vullen. Zo reisde het Kawasaki SBK team af naar het Spaanse Motorland Aragon voor een driedaagse test, kwamen de fabrieksteams van Yamaha en Aprilia in actie op het Australische Phillip Island en gingen de BMW fabrieksteams, Ten Kate Honda, Alstare Suzuki en het nieuwe Aprilia Pata team met Noriyuki Haga naar het Portugese Portimao voor een tweedaagse test.

Motorland Aragon

Tom_Sykes_Aragon_2010.jpg

Kawasaki coureur Tom Sykes en testrijder Katsuaki Fujiwara namen de honeurs waar tijdens de driedaagse Kawasaki test. De twee andere coureurs Chris Vermeulen en Joan Lascorz moesten wederom vanaf de kantlijn toezien, aangezien beide coureurs nog niet genezen zijn van hun dit jaar opgelopen blessures. Sykes besteedde vooral veel aandacht aan setup van zijn ZX-10R machine en reed een snelste tijd van 1"58,5, ééntiende seconde sneller dan zijn de tijd die hij een maand eerder op het Spaanse circuit had gezet tijdens een officiele SBK test en een halve seconde langzamer als de snelste man tijdens die eerdere test, Max Biaggi. Fujiwara had als onderdeel van het ontwikkelingsprogramma zich toegelegd op het testten van enkele nieuwe onderdelen.

Phillip Island

Max_Biaggi_Phillip_Island_2010.jpg

Zowel het fabrieksteam van Yamaha als Aprilia was afgereisd naar Phillip Island voor een driedaagse test. Bij Aprilia werd voorop getest met allerlei nieuwe onderdelen, zoals een nieuwe evolution motor waarbij, zoals in het nieuwe FIM regelement is opgenomen, weer gebruik moet worden gemaakt van een ketting-aangedreven nokkenas. Ook werden een andere swingarm en nieuwe motorophangpunten voor een verbeterde gewichtsverdeling en meer tractie, een nieuwe Öhlins voorvork en een nieuwe benzinetank getest. Teamgenoot Leon Camier werd de eerste dag geplaagd door technische problemen en kwam de tweede dag ten val. Camier wist snel op zijn tweede machine te stappen, maar kwam daarna op 't rechte stuk in aanvaring met een meeuw en besloot met een dikke arm er voor de rest van de dag de brui aan te geven. Op de derde en laatste dag maakte Max Biaggi dankbaar gebruik van de regen rond het middaguur om de nieuwe Pirelli regenbanden te testen.

Eugene_Laverty_Yamaha_2010.jpg

Bij Yamaha kwamen Eugene Laverty en Marco Melandri in actie, die beiden in drie dagen tijd meer dan tweehonderd ronden op het Australische circuit doorbrachten. Beide coureurs reden met de zowel de 2010 als 2011 YZF-R1, die volgens het 2011 regelement is voorzien van standaard benzinepomp en injectoren, en testten daarbij verschillende onderdelen als een nieuwe Öhlins TRVP25 voorvork. Verder werd veel aandacht besteed aan ergonomie om de YZF-R1 aan de rijstijl van de twee nieuwe coureurs aan te passen. Laverty reed op de derde en laatste dag op zachte banden een tijd van 1:31,5 en was daarmee zestiende seconde sneller dan Max Biaggi. Melandri had de eerste dag veel hinder ondervonden van de soms sterke wind, maar wist zich de tweede en derde dag wel te verbeteren en bracht het tot een tijd van 1:32,4.

Onofficiele tijden:
1. Eugene Laverty 1'31,5
2. Max Biaggi 1'32,1
3. Leon Camier /  Marco Melandri 1'32,4

 

Onofficiele tijden:
1. Max Biaggi 1'32,3
2. Leon Camier / Eugene Laverty 1'32,5
3. Marco Melandri 1'32,6

Portimao:

Ruben_Xaus_Honda_Portimao_2010.jpg

De SBK test op het Portugese circuit van Portimao werd gekenmerkt door hevige regenval, waardoor Maxime Berger's debuut op de Supersonic Ducati 1098 geen doorgang vond nadat het team had besloten vanwege de slechte weersomstandigheden niet naar Portugal af te reizen. Wel in actie kwamen de twee BMW SBK teams, ten Kate Honda, Alstare Suzuki en Pata Aprilia. Snelste man in Portimao was Ruben Xaus, die voor de afwisseling het rubber aan de onderzijde had weten te houden een een tijd van 1'55,8 op de klokken had neergezet. Xaus, die vooral veel kilometers wilde maken op zijn nieuwe Ten Kate Fireblade, was drietiende seconde sneller dan tweede man Leon Haslam, terwijl diens teamgenoot Jonathan Rea de tweede dag vanwege het slechte weer geeneens in actie kwam.

Onofficiele tijden:
1. Xaus (Honda) 1'55.8
2. Haslam (BMW) 1'56.1
3. Rea (Honda) 1'56.9
4. Fabrizio (Suzuki) 1'56.9
5. Corser (BMW) 1'57.1
6. Toseland (BMW) 1'58.2
7. Haga (Aprilia) 1'58.2