Zoeken

SBK test Phillip Island

22 februari 2010

PI_Fab.jpg
Michel Fabrizio heeft het goed naar zijn zin en de tijden zijn snel.  

Wij zijn nog maar net halverwege maar voor de Australiers is de maandag alweer grotendeels voorbij. En dus zit de test er voor de 24 aanwezige SBK coureurs er al weer op. Vier sessies - twee ochtend- en twee middagsessies - reden de mannen en uiteindelijk was het de Italiaan Michel Fabrizio uit het Xerox Ducati team die de snelste tijd over de twee dagen wist te realiseren; 1' 31.650. Nog meer Ducati's bovenaan want Shane Byrne (Althea Ducati) was goed voor de tweede tijd vandaag en in totaal, 0,012 seconde achter Fabrizio (1' 31.662), en Jakub Smrz (Pata B&G) klokte de derde tijd. Hij was vandaag de snelste maar kwam in totaal iets te kort op de twee mannen voor hem met zijn 1' 31.680.

PI_Shane_quote.jpg
Hij kijkt misschien wat saggie maar is wel degelijk blij; Shane Byrne.
Shane Byrne:
Ik ben heel blij met deze tweede testdag, ook al hadden we 's middags een probleem met de machine waardoor ik machine nummer twee moest gebruiken. We verloren wat tijd met het oplossen van de problemen waardoor ik maar een aantal ronden kon rijden. In de ochtend hebben de jongens heel goed gewerkt en ik was dan ook zeer tevreden over mijn eerste machine. Ik vond een goed tempo en reed hele snelle tijd. Het enige wat we nu kunnen doen is uitrusten en wachten op de races van komend weekend.
PI_Checa-helm.jpg
Carlos Checa reed op Philip Island met een opvallend helmdesign.
Ook achter de top drie staat weer een Ducati genoteerd want de tijd van snelste man van zondag, Carlos Checa, was uiteindelijk goed voor de vierde overall tijd. Goeie zaken voor het Althea Ducati team en voor Ducati in het geheel. Alleen jammer dat de nummer twee van 2009, Noriyuki Haga, die toch tot het eind met Ben Spies voor de titel vocht daar een beetje bij achter bleef. De Japanner kwam tot een 1' 32.247 en dat was goed voor de zesde tijd. Tussen al deze tweecilinder Ducati's wist Jonathan Rea met zijn HANNspree Ten Kate viercilinder Honda de vijfde tijd te realiseren en kwam Leon Haslam (snelste in de eerste sessie) tot een zevende tijd. Vorig seizoen was de jonge Haslam al een plaag voor de 'gevestigde' namen en dit seizoen moet hij in staat worden geacht een misschien wel grotere rol te kunnen spelen. Zowel op Valencia als op Portimão liet hij zien met de snelsten mee te kunnen en ook hier op Philip Island zat hij er al direct weer goed bij.

Max Biaggi en Leon Camier (Aprilia Italia) en Max Neukirchner (HANNspree Ten Kate Honda) maakten het ook nog tot de top tien. Daarmee lijkt het Aprilia Italia team goed te scoren (vooral Camier maakte in deze twee dagen behoorlijke stappen in de goede richting) maar het loopt nog niet echt lekker:

PI_Biaggi.jpg
Max Biaggi is wel snel maar nog niet tevreden.
Max Biaggi:

Ik had op een beter resultaati gehoopt. We hebben nog steeds problemen met het hobbelige asfalt en het is moeilijk om de bocht goed aan te snijden. Ik ben dan ook helemaal niet blij, ik had meer vertrouwen voor vandaag maar zelfs de nieuwe Pirelli banden hielpen niet. We zullen nu op zoek gaan naar een oplossing voor de komende twee races (aanstaande zondag) maar het zal zeker niet makkelijk worden. 

Eerste buiten de top tien is Ruben Xaus (BMW) terwijl teamgenoot Troy Corser (BMW) tot een dertiende tijd kwam. Tussen de twee BMW's staat de eerste Sterilgarda Yamaha van James Toseland. Het kampioensteam van 2009 had het niet makkelijk op 'Philly' en dat zal deels te wijten zijn aan het feit dat men voor het eerst met de nieuwe machines reed.

PI_Toseland.jpg
Het team dat de 2009 SBK kampioen voortbracht heeft nog veel werk voor de boeg.

Lorenzo Lanzi (die voorlopig voor het DFX Ducati team rijdt zolang Régis Laconi niet volledig hersteld is) deed het helemaal niet slecht met een veertiende tijd. De vijftiende tijd is voor Fransman Sylvain Guintoli die duidelijk zijn draai nog moet vinden in het sterke WSBK veld en lang niet aan de tijden komt van teamgenoot Haslam.

Chris Vermeulen is dan wel de snelste Kawasaki coureur, een zestiende tijd is nog steeds niet helemaal waar de ex-MotoGP coureur van droomt en het ziet er naar uit dat de Australier een zwaar seizoen tegemoet gaat. Teamgenoot Tom Sykes kwam tot de achttiende tijd, net achter de tweede Sterilgarda Yamaha van Cal Crutchlow. Het is te hopen, maar we verwachten van wel, dat het Sterilgarda Yamaha team de nieuwe machines komend weekend in orde heeft en de aansluiting met de top weet te vinden.

De Australier Josh Brookes, die voolopig de plaats van landgenoot Broc Parkes (gebroken scheenbeen) inneemt bij het Echo CRS Honda team gaf twee seconden toe op snelste man Fabrizio, en dan hebben we het over plaats twintig! Dit geeft aan dat het veld in de breedte zeker sterker is geworden en we kijken dus reikhalzend uit naar de start van het seizoen. Zowel Makoto Tamada (Pro Ride Honda) als Luca Scassa (Supersonic Ducati) sloegen deze test over en zullen tevens de eerste wedstrijd van het seizoen niet meedoen.

Tijden zondag:

1 Checa C. - Ducati 1098R - 1' 31.959
2 Fabrizio M. - Ducati 1098R - 1' 32.349
3 Haslam L. - Suzuki GSX-R1000 - 1' 32.484
4 Haga N. - Ducati 1098R - 1' 32.518
5 Rea J. - Honda CBR1000RR - 1' 32.544
6 Byrne S. - Ducati 1098R - 1' 32.671
7 Neukirchner M. - Honda CBR1000RR - 1' 32.735
8 Biaggi M. - Aprilia RSV4 1000 F. - 1' 32.832
9 Smrz J. - Ducati 1098R - 1' 32.912
10 Lanzi L. - Ducati 1098R - 1' 32.979
11 Toseland J. - Yamaha YZF R1 - 1' 33.135
12 Guintoli S. - Suzuki GSX-R1000 - 1' 33.190
13 Sykes T. - Kawasaki ZX 10R - 1' 33.222
14 Corser T. - BMW S1000 RR - 1' 33.299
15 Crutchlow C. - Yamaha YZF R1 - 1' 33.444
16 Xaus R. - BMW S1000 RR - 1' 33.498
17 Vermeulen C. - Kawasaki ZX 10R - 1' 33.648
18 Pitt A. - BMW S1000 RR - 1' 33.699
19 Brookes J. - Honda CBR1000RR - 1' 33.710
20 Camier L. - Aprilia RSV4 1000 F. - 1' 33.852
21 Resch R. - BMW S1000 RR - 1' 34.361
22 Iannuzzo V. - Honda CBR1000RR - 1' 35.260
23 Baiocco M. - Kawasaki ZX 10R - 1' 36.087
24 Hayden R. - Kawasaki ZX 10R - 1' 36.155

Tijden maandag:

1 Smrz J. - Ducati 1098R - 1' 31.680
2 Fabrizio M. - Ducati 1098R - 1' 32.067
3 Rea J. - Honda CBR1000RR - 1' 32.175
4 Haslam L. - Suzuki GSX-R1000 - 1' 32.446
5 Biaggi M. - Aprilia RSV4 1000 F - 1' 32.540
6 Checa C. - Ducati 1098R - 1' 32.643
7 Byrne S. - Ducati 1098R - 1' 32.680
8 Xaus R. - BMW S1000 RR - 1' 32.714
9 Camier L. - Aprilia RSV4 1000 F. - 1' 32.770
10 Haga N. - Ducati 1098R - 1' 32.827
11 Lanzi L. - Ducati 1098R - 1' 32.830
12 Vermeulen C. - Kawasaki ZX 10R - 1' 32.870
13 Neukirchner M. - Honda CBR1000RR - 1' 32.979
14 Guintoli S. - Suzuki GSX-R1000 - 1' 33.189
15 Sykes T. - Kawasaki ZX 10R - 1' 33.202
16 Toseland J. - Yamaha YZF R1 - 1' 33.394
17 Crutchlow C. - Yamaha YZF R1 - 1' 33.400
18 Pitt A. - BMW S1000 RR - 1' 33.733
19 Corser T. - BMW S1000 RR - 1' 33.885
20 Resch R. - BMW S1000 RR - 1' 33.943
21 Brookes J. - Honda CBR1000RR - 1' 34.663
22 Iannuzzo V. - Honda CBR1000RR - 1' 34.945
23 Baiocco M. - Kawasaki ZX 10R - 1' 35.885
24 Hayden R. - Kawasaki ZX 10R - 1' 36.269

Tijden overall: 

1 Fabrizio M. - Ducati 1098R - 1' 31.650
2 Byrne S. - Ducati 1098R - 1 '31.662
3 Smrz J. - Ducati 1098R - 1' 31.680
4 Checa C. - Ducati 1098R - 1' 31.959
5 Rea J. - Honda CBR1000RR - 1' 32.175
6 Haga N. - Ducati 1098R - 1' 32.247
7 Haslam L. - Suzuki GSX-R1000 - 1' 32.279
8 Biaggi M. - Aprilia RSV4 1000 F - 1' 32.474
9 Camier L. - Aprilia RSV4 1000 F - 1' 32.621
10 Neukirchner M. - Honda CBR1000RR - 1' 32.691
11 Xaus R. - BMW S1000 RR - 1' 32.714
12 Toseland J. - Yamaha YZF R1 - 1' 32.781
13 Corser T. - BMW S1000 RR - 1' 32.819
14 Lanzi L. - Ducati 1098R - 1' 32.830
15 Guintoli S. - Suzuki GSX-R1000 - 1' 32.869
16 Vermeulen C. - Kawasaki ZX 10R - 1' 32.870
17 Crutchlow C. - Yamaha YZF R1 - 1' 32.880
18 Sykes T. - Kawasaki ZX 10R - 1' 33.202
19 Pitt A. - BMW S1000 RR - 1' 33.699
20 Brookes J. - Honda CBR1000RR - 1' 33.710
21 Resch R. - BMW S1000 RR - 1' 33.943
22 Iannuzzo V. - Honda CBR1000RR - 1' 34.945
23 Baiocco M. - Kawasaki ZX 10R - 1' 35.663
24 Hayden R. - Kawasaki ZX 10R - 1' 35.763