Zoeken

Sarolea SP7: 900 Nm elektrische TT Zero racer

9 april 2015
In het centrum van Brussel heeft het Belgische Saroléa haar nieuwste elektrische Superbike voor de SES TT Zero gepresenteerd. Met de SP7 hoopt het team dit jaar voor het podium van de elektrische race van de 2015 Isle of Man TT te kunnen gaan.

Sarolea SP7

De in het museum voor vintage auto’s Autoworld gepresenteerde SP7 is een evolutie van het 2014 model waarmee het afgelopen jaar op een haar na het podium van de Ilse of Man SES TT Zero werd gemist. Net als afgelopen jaar zal de Saroléa worden gereden door de Schotse rijder Robert Wilson, die speciaal voor de presentatie naar Brussel was gevlogen.

De SP7 heeft een nieuw design met verbeterde aërodynamica, waardoor hogere topsnelheden kunnen worden gehaald. Daarnaast is de motor ranker en is het zwaartepunt verplaatst, wat de positie van de rijder en de handling ten goede moet zijn gekomen. Bij de SP7 is veel gebruik van carbon fiber, titanium en 3D printing gemaakt.

De belangrijkste verbetering betreft echter de nieuwe, in eigen huis ontwikkelde motor, die volgens Saroléa met 900 Nm koppel maar liefst 50% sterker is. Het piekvermogen is volgens de Belgen 150 pk, terwijl de machine voor 190 kilo rijklaar wordt opgegeven. Mocht dit nog niet indrukwekkend genoeg voor je zijn: Sarolea claimt dat de SP7 binnen 2,8 seconden van 1-100 km/u sprint en een topsnelheid van 270 km/u heeft.

Met de launch van de SP7 wil Saroléa zich als een van de belangrijkste merken in de elektrische motorracing scene gaan profileren. Men wil de extreme racecondities van de TT Mountain course als R&D platform gebruiken voor de ontwikkeling van de Sarolea elektrische aandrijftrein.