Rossi rijdt dit weekend met aluminium frame
|
Rossi's smeekbeden zijn verhoord. Op Aragon Motorland rijdt hij voor het eerst met een aluminium frame
Sinds de overgang van Ducati van het traditionele trellis buizenframe naar aan carbonfiber chassis in 2009 kampen de Italianen met een gebrek aan gevoel aan de voorzijde van de machine, wat voor voormalig wereldkampioen Casey Stoner uiteindelijk de belangrijkste reden was om de Ducati dit seizoen voor de Honda in te ruilen.
Met de komst van Valentino Rossi had Ducati gehoopt het tij te kunnen keren, maar ook Rossi klaagt vanaf de eerste test over gebrek aan gevoel, waarna Burgess en Rossi Ducati verzochten een aluminium versie te ontwikkelen. Een versie waarmee Rossi onlangs voor het eerst kon kennismaken tijdens zijn laatste test van de 1000cc GP12 racer. Van de twee GP12 prototypes was er één van een aluminium chassis voorzien, waar Rossi zeer over te spreken is.
Hoewel alleen de materiaalkeuze van de airbox/balhoofdunit is aangepast (de aluminium versie beschikt nog steeds over een monocoque frame waarbij het motorblok als dragend deel in het rijwielgedeelte is opgenomen) heeft aluminium als voordeel dat het meer gevoel weet over te brengen en bovendien eenvoudiger en sneller te produceren is. Vooral dat laatste is van essentieel belang, hierdoor kunnen sneller veranderingen worden aangebracht waardoor er sneller kan worden doorontwikkeld.
De toepassing van het aluminium frame sluit overigens de carbonfiber versie niet uit. het is niet ondenkbaar dat Ducati, eenmaal de aluminium versie 'geperfectioneerd', dit alsnog zal gaan vertalen naar de carbonfiber versie. Tijdens de Grand Prix op Motorland Aragon is Rossi's tweede fiets uitgerust met de aluminium variant. Of Rossi de fiets tijdens de race zal gaan gebruiken zal volledig afhangen van de resultaten uit de vrije training.