Rossi rijdt 1198 tijdens officiele opening Silverstone Wing
Meer dan 800 genodigden waren aanwezig bij de onthulling van de Silverstone Wing, waaronder grootheden als John Surtees, Sir Jackie Steward, Nigel Mansell, Damon Hill en Jenson Button, allen voormalig Formule 1 wereldkampioen. Ook motorcoureurs waren volop aanwezig, waaronder naast Valentino Rossi de Britse coureurs Cal Crutchlow (MotoGP), Jonathan Rea en James Toseland (WK Superbike).
De opening van de Silverstone Wing werd gedaan door zijne Koninklijke Hoogheid en Hertog van Kent, Prins Edward, die tevens president is van de BRDC (British Racing Drivers Club). De Silverstone Wing, die in totaal L 25 miljoen heeft gekost, bestaat uit drie grote gebrouwen en omvat een conferentieruimte, een zakelijk centrum en een auditorium met 100 zitplaatsen. En uiteraard de nieuwe pitbox en paddock accommodatie.
Het showelement van de officiële inauguratie had als hoogtepunt een focus op het heden en de toekomst van Silverstone, die werd vertegenwoordigd door drie huidige grootheden uit de motorsport. De meest recente Britse Formule 1 wereldkampioen Jenson Button werd op het podium bijgestaan door Valentino Rossi en Mark Webber, nadat de winnaar van de 2010 Britse Formule 1 Grand Prix zijn Red Bull Racing Formule 1 de Wing had binnen gereden ter afsluiting van de ceremonie.
Ook Valentino Rossi had zijn motoroutfit aangetrokken om met een 1198 Superbike machine op de voor hem nieuwe baan te rijden. Lang mocht Rossi hiervan niet genieten, al na 4 ronden gaf de racer er de brui aan waarna Ducati UK uitkomst bood door een standaard 1198 ter beschikking te stellen. Rossi vervolgde daarna zijn weg op de fiets die nog was voorzien van kenteken, (knipper)lichten en spiegels en straatlegale Pirelli Supercorsa's om in totaal zo'n dertig ronden te rijden op het circuit waar hij vanwege zijn crash op Mugello het afgelopen jaar niet heeft kunnen rijden. Het was voor Rossi een uitgesproken kans om kennis te maken met het nieuwe circuit.
Valentino Rossi:
Ik had er echt plezier in. Na een paar ronden op de 1198 Superbike kregen we een probleem met de elektronica en besloten we om een straatlegale 1198 te gebruiken die de Britse importeur snel had weten te regelen. Ik genoot er echt van om die motor hier te rijden. Het circuit is fijn, moeilijk en erg technisch. Het maakt dat je hard moet werken omdat er erg snelle secties zijn waar de juiste lijn erg belangrijk is, terwijl de baan op andere stukken erg smal is en waar je dus goede grip onder acceleratie zult moeten hebben. De eerste bocht is compleet blind en je moet een erg precieze lijn aanhouden, in het algemeen is de eerste sectie echt geweldig en absoluut mijn favoriete deel.
Kort gezegd heb ik er echt van genoten, vooral omdat er zoveel rijders en coureurs waren die grote geschiedenis hebben geschreven, zoals John Surtees die met vertelde hier in de jaren '50 te hebben geracet. Ik volgde racen toen nog niet, maar hij was een groot coureur.