Zoeken

Rossi neemt op passende wijze afscheid van Yamaha

8 november 2010

Op passende wijze heeft Valentino Rossi in Valencia afscheid genomen van zijn 'vriendin', de Yamaha M1, en daarmee het zevenjarig hoofdstuk met Yamaha, dat in totaal 46 overwinningen, 84 Grand Prix overwinningen en 4 wereldtitels opleverde, afgesloten.

Valentino_Rossi_post-race_Valencia_2010.jpg

Net als in 2004, toen Rossi's avontuur met Yamaha begon en hij na afloop van de gewonnen openingsrace in Zuid Africa de M1 langs de baan zette en 'haar' kuste, parkeerde de negenvoudig Valentino_Rossi_Welkom_2004.jpgwereldkampioen na afloop van zijn laatste Grand Prix met Yamaha de M1 opnieuw langs de baan. Ditmaal om 'haar' een afscheidskus te geven, gekleed in een passend afscheids-t-shirt dat hij net daarvoor van zijn team had gekregen.

In zeven jaar tijd wist Valentino Rossi indrukwekkende resultaten met de YZR-M1 neer te zetten. Rossi reed in die periode maar liefst 117 Grand Prix, waarvan hij 84 keer op het podium wist te eindigen. Da's meer dan 70%. Van die 84 podia waren 46 overwinningen, 24 tweede plaatsen en 14 derde plaatsen. In totaal mocht Rossi 29 keer vanaf de pole position vertrekken.

Slechts vier wedstrijden kwam the Doctor niet aan de start, dat was dit seizoen als gevolg van de trainingscrash in Mugello waardoor hij de Grand Prix van Mugello, Silverstone, Assen en Catalunya moest missen. Van de in totaal 117 verreden wedstrijden kwam Rossi slechts 10 keer niet aan de finish.

Valentino_Rossi_Valencia_2010.jpg

Na vier jaar voor Honda in de 500cc/MotoGP te zijn uitgekomen maakte Valentino Rossi eind 2003 de overstap naar Yamaha. Velen dachten dat Rossi het niet zou lukken om op een niet-Honda wereldkampioen te worden, laat staan de op dat moment niet bepaald goede M1 waar Rossi's rivaal Max Biaggi twee jaar lang alleen maar mee had geworsteld. Rossi snoerde de critici echter de mond door niet alleen meteen de openingsrace in Zuid Africa te winnen, maar tevens dat jaar de wereldtitel te verzilveren.

Valentino_Rossi_Jerez_2006.jpg

Een jaar later prolongeerde Rossi de wereldtitel en zette daarbij en passent een nieuw absoluut puntenrecord van 367 punten in de eindstand. De twee daaropvolgende seizoenen verliepen niet vlekkeloos en moest Rossi genoegen nemen met een 2e en 3e plaats in de eindrangschikking, maar in 2008 veroverde hij opnieuw de wereldtitel, om deze in 2009 opnieuw te prolongeren.

Valentino_Rossi_Mugello_2010.jpgDit seizoen trok een zware crash in de vrije training voor de Grand Prix van Mugello een dikke streep door de titelambities van Valentino Rossi, die op dat moment tweede in het kampioenschap stond. Vier wedstrijden lang moest Rossi vanaf een ziekbed toezien, maar verbaasde vriend en vijand door nog voor de zomerstop, tijdens de Duitse Grand Prix op de Sachsenring, zijn rentree te maken en op een haar na het podium te missen. Van de 14 verreden wedstrijden eindigde Rossi, ondanks zijn blessure, slechts 4 keer niet op het podium.

Valentino_Rossi_Valencia_podium_2010.jpgValentino Rossi, na afloop van de Grand Prix in Valencia:
Deze race op het podium eindigen was mijn manier om mijn fiets, Yamaha en alle mensen die de afgelopen zeven jaren met me hebben samengewerkt te bedanken. Het was een grote ervaring waar ik veel plezier aan heb beleeft. 46 is een groot aantal overwinningen - natuurlijk had ik er graag nog meer willen hebben maar ik denk dat ik blij kan zijn met wat ik hier bereikt heb.
We zijn het seizoen sterk geëindigd met vijf opeenvolgende podia en na zulk een zwaar seizoen zijn we blij dit zo te hebben kunnen eindigen. Het waren zeven prachtige jaren, veel plezier en een speciale sfeer, veel fantastische overwinningen en vier wereldtitels.
Ik zette mijn motor na afloop van de race langs de kant, zoals ik dat in Welkom ook had gedaan toen dit verhaal begon. Het was mijn manier om 'haar' vaarwel te zeggen. Dank aan iedereen, we hebben prachtige herinneringen.
Valentino Rossi, later die dag:
Dit is een erg emotionele dag geweest, maar ik ben ook erg blij omdat ik geen enkele spijt heb en er geen enkel slecht moment is geweest in deze zeven jaar dat ik bij Yamaha ben geweest. Vanaf het begin was het iets bijzonders en werkten we goed samen. Net als in het gewone leven zijn in de sport resultaten cruciaal, maar net zo belangrijk is het plezier en dat hadden we bij Yamaha.
We hadden een grote mix in mijn team, Australiërs, Italianen, Japanners, Engelsen en nog veel meer... veel mensen die samen erg veel lol hadden. Als iemand mij in 2004 had verteld dat ik met Yamaha 4 wereldtitels en 46 overwinningen zou behalen, dan had ik daar met mijn eigen blood voor getekend. Ik ben blij.
Ik wil allereerst Masao Furusawa bedanken omdat we samen enkele moeilijke momenten hebben doorgemaakt maar de motor wisten te verbeteren en er de beste machine van te maken. Verder wil ik iedereen bedanken die mij de afgelopen zeven seizoenen heeft geholpen, en wens iedereen veel succes.
Masao Furusawa:
Ik wil Valentino heel erg bedanken. Ik begon mijn MotoGP avontuur in 2003 en dat was een vreselijk jaar. Het was alsof ik in de hel terecht was gekomen. Ik wilde de YZR-M1 écht verbeteren, maar hoe meer ik investeerde, hoe meer het mij duidelijk werd dat we iets anders nodig hadden, meer dan de motor. En dus vonden we Valentino Rossi. In eerste instantie geloofde ik niet dat Valentino naar Yamaha wilde komen, omdat de motor niet geweldig was, maar op een of andere manier werkte het.
Na Zuid-Afrika in 2004 voelde het alsof ik in de hemel was, het was een erg opgewonden en memorabel jaar. In 2004 was Rossi de enige die met de M1 kon winnen, en dus droeg hij het nodige bij aan de ontwikkeling van de machine. Dit jaar waren niet allen Rossi maar ook drie andere rijders erg snel wat duidelijk maakt dat de YZR-M1 een knap goede motor is. Dit voornamelijk dankzij de bijdragen van Valentino Rossi gedurende de jaren en dat waardeer ik ten zeerste. Ik wil hem het allerbeste voor de toekomst wensen.
Lin Jarvis, team manager:
In 2003 hadden we ons allerslechtste jaar ooit in Grand Prix racing en uiteindelijk zeiden we dat wat we ook zouden doen, zonder Valentino Rossi in het zadel zou het niet werken. Dat was het moment waarop we besloten dat we hem nodig hadden. Er waren enkele opwindende en geheime onderhandelingen met Valentino en met de steun van Masao Furusawa en de President van de Yamaha Motorcycle Company wisten we dat te realiseren. Het was 'do or die', alles of niets.
Met een grote toewijding van Yamaha, de engineers en iedereen die bij het team betrokken was kregen we het voor elkaar. We zijn heel, heel erg erkentelijk omdat met Valentino's komst zaken werkelijk veranderden voor Yamaha en we terugkwamen op de weg naar de overwinning. We zijn hem daarvoor onvoorstelbaar dankbaar en erkentelijk. We hebben zoveel opwindende en plezierige momenten met hem gehad en met het team dat hij meebracht, wat geweldige mensen zijn.
Vandaag zullen we afscheid nemen van een groot aantal mensen inclusief Davide Brivio, Jerry Burgess en het hele team. We hebben een supertijd gehad, het was een werkelijk uitstekend team en we zullen ze morgen missen. Het zal een vreemde dag zijn.