Zoeken

Rossi: deze Ducati is onrijdbaar

11 april 2012
In een interview met de Italiaanse pers na afloop van de Grand Prix van Qatar heeft Valentino Rossi voor het eerst openlijk zijn frustratie over de GP12 Desmosedici geuit. Na door Hector Barbera van de baan te zijn gedrukt overweeg de negenvoudig wereldkampioen zelfs de motor in de pits te parkeren.

Valentino_Rossi_Qatar_2012_01

Iets meer dan een jaar geleden maakte Valentino Rossi zijn debuut op de GP11 Desmosedici Ducati, een motor waar hij nooit van heeft gehouden. Tijdens de allereerste test met de machine werd Rossi al na enkele ronden duidelijk dat hij met deze machine geen overwinning zou kunnen behalen. Valentino_Rossi_Qatar_2012_02Hetgeen werd bevestigd gedurende het seizoen, in zijn eerste wedstrijd zou Rossi als zevende over de streep gaan, ruim 16 seconden achter racewinnaar Casey Stoner wiens zitje hij bij Ducati had overgenomen.

Gedurende het seizoen gingen de zaken alleen maar achteruit, waardoor Ducati uiteindelijk overstag ging en een compleet nieuwe machine ging ontwikkelen. De eerste race van de GP12 ging echter nóg slechter dan het debuut van de GP11, Rossi finishte de race op een teleurstellende 10e plaats, op ruim 33 seconden van racewinnaar Jorge Lorenzo, als laatste Ducati coureur (Karel Abraham had de race niet uitgereden vanwege problemen met de voorrem, red.) en voorlaatste van de MotoGP prototypes.

Na afloop van de openingsrace op Qatar was Rossi duidelijk aangeslagen en leek in een interview met het Italiaanse GPone zelfs het vertrouwen te hebben verloren.

Valentino Rossi:
We hadden het afgelopen seizoen alle hoop verloren. Toen Barbera mij passeerde, met een harde move die mij van de baan in de run-off area dwong, had Barbera slechts één doel, vóór mij rijden. Op dat moment overwoog ik even om de race te beëindigen en de motor in de pitbox te parkeren, maar ben uit respect voor het team en de technici blijven rijden. Om waardevolle data te vergaren.

Voor het eerst sinds zijn overstap naar Ducati verklaarde Valentino Rossi dat de GP12 niet is zoals hij het graag  had gezien, hetgeen ook het geval was met de GP11 en GP11.1. Rossi nam in het gesprek met GPone zelfs afstand van het ontwerp. Dat zowel Barbera als Hayden sneller zijn op de machine maakt hem geeneens zoveel uit.

Valentino Rossi:
Ducati is niet de kant opgegaan die ik had aangegeven, maar ik ben geen engineer en kan niet elk probleem oplossen. Ik had de wedstrijd ook op de zesde plaats kunnen finishen, maar dat is zeker geen resultaat wat me aanspreekt, mijn doel is op z'n minst op het podium te kunnen eindigen.
Ik ben niet in staat de motor te rijden zoals ik dat zou willen. Ik ben sneller op gebruikte banden (Rossi reed in de race tegen het eind zijn snelste ronde, red.) dan op nieuwe. De achterkant is erg aan het duwen, en dingen worden pas een beetje beter als de banden beginnen te glijden. Ik heb geen vertrouwen en kan zelfs niet voor Hayden finishen, die alles gaf wat hij had om 28 seconden achter de racewinnaar te finishen.

Met zijn harde bewoordingen is er een eind gekomen aan de vriendelijke, professionele relatie tussen de Italiaanse coureur en het Italiaanse merk, en lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat beide partijen besluiten uit elkaar te gaan.

Valentino_Rossi_Qatar_2012_03

Valentino Rossi:
De problemen met de motor zijn niet veranderd, evenals mijn verzoeken om dingen te veranderen. De motor is onrijdbaar, en het maakt daarbij niet veel uit op werk circuit we rijden. Ik ben niet in staat om de motor hard remmend de bocht in te sturen, en we kunnen niet hopen dat zaken zullen veranderen met de nieuwe Bridgestone banden. Dit zijn niet de problemen die je met setup kunt veranderen.

Bron: GPone