Regen spelbreker 3-daagse SBK test Portimao
Regen heeft flink roet in het eten gegooid tijdens de eerste 3-daagse officiële SBK wintertest van 2011, die het afgelopen week op het Portugese Portimao plaatsvond. Snelste man was Jakub Smrz, die op de eerste - en enige droge - dag de snelste tijd op de klokken had weten te zetten.
Bij de meeste teams die waren afgereisd naar het zuiden van Portugal was de frustratie was groot, nadat aanhoudende regen op de tweede en derde testdag de testmogelijkheden flink had beperkt. Geen enkel team was is staat geweest haar eigen testprogramma af te werken, waardoor hun voorbereiding op het 2011 seizoen een flinke vertraging heeft opgelopen. Met nog één officiële SBK test op het Australische Phillip Island, die vlak voor de start van het nieuwe seizoen is ingepland, voor de boeg is het de vraag of de teams tijdig klaar zullen zijn voor het 2011 seizoen.
Snelste man na afloop van de driedaagse test was de Tsjech Jakub Smrz, die zich daarmee geen betere start van het 2011 seizoen had kunnen wensen. De Effenbert-Liberty coureur had op woensdag een tijd van 1'43,503 gezet en was daarmee bijna tweetiende seconde sneller dan tweede man Jonathan Rea. Smrz had voor deze test twee 1098R Ducati's ter beschikking gehad, waarvan bij een motor de 2010 setup was gebruikt terwijl de andere motor de setup van de Xerox fabrieksracers van verleden jaar had meegekregen. Smrz had zijn snelste tijd op die machine gezet, die onder andere van een andere geometrie, gearing en swingarm was voorzien.
Tweede man op Portimao was de Noord-Ier Jonathan Rea, rijdend voor het ten Kate team uit Nieuwleusen dat dit jaar als Castrol Honda Team aan de start zal verschijnen. Nadat de test van het team op het Spaanse Aragon Motorland een week eerder al in het water was gevallen had het team haar hoop gevestigd op een droog Portimao, maar regen weerhield het team er wederom van het volledige testprogramma af te werken. Rea verklaarde desondanks een goed gevoel aan de driedaagse test over te hebben gehouden, niet in de laatste plaats omdat deze had aangetoond dat zijn vorig jaar geblesseerde pols en schouder het prima hadden gehouden. Rea's nieuwe teamgenoot Ruben Xaus had de eerste testdag de 13e tijd op de klokken gezet, maar was de laatste dag een van de weinige coureurs die op vrijdagochtend een tijd op het droge had weten te zetten en daarmee de derde en laatste testdag als snelste had af weten te sluiten.
De top vijf werd aangevuld met Eugene Laverty, Tom Sykes en Carlos Checa, terwijl wereldkampioen Max Biaggi niet verder was gekomen dan een 6e tijd, ruim drietiende achter snelste man Jakub Smrz. Als een van de weinige teams had Aprilia geen persbericht omtrent de verrichtingen van het team in Portugal uitgeschreven, maar volgens insiders zou Biaggi het dit jaar wel eens een stuk moeilijker kunnen krijgen nu de tandwielaangedreven nokkenassen van de RSV4 officieel zijn verboden. Het Aprilia fabrieksteam kwam alleen de eerste -droge- dag in actie en besloot vanwege de regen de test vroegtijdig af te blazen.
Als een van de weinige teams verklaarde het Yamaha World Superbike team de driedaagse test ondanks de slechte weersomstandigheden positief te hebben afgesloten. Hoewel vanwege de beperkte droge tijd op de baan het team niet in staat was geweest om raceafstanden te simuleren was Yamaha toch in staat geweest het volledige testprogramma af te werken en had het alle updates en ontwikkelingen van de 2011 R1 kunnen evalueren. 2010 WK Supersport vice-wereldkampioen Eugene Laverty had op woensdag de 3e tijd op de klokken gezet, maar had zich ook op een nat Portimao in de top weten te nestelen. Bij diens teamgenoot Marco Melandri had de focus van de driedaagse test vooral op het leren kennen van het circuit gelegen, nadat de voormalig MotoGP coureur in december nog operatie aan zijn schouder was ondergaan. Melandri zette op woensdag een 15e en voorlaatste tijd, maar was in de regen slechts een fractie langzamer dan zijn teamgenoot.
Ook bij het Kawasaki World Superbike team was na afloop van de driedaagse test volop reden tot vreugde. Grote afwezige was Chris Vermeulen, die nog steeds niet hersteld is van zijn blessure en thuis in Australië volop bezig is met fitness om voor aanvang van het seizoen volledig fit te kunnen zijn, maar diens teamgenoot Tom Sykes had zich de eerste dag naar een uitstekende vierde tijd weten te rijden, waarmee de top 4 uit 4 verschillende merken bestond. Net als alle andere teams had ook Kawasaki liever 3 droge testdagen gezien, maar verklaarde wel tevreden te zijn met de behaalde testresultaten. Derde en laatste Kawasaki fabrieksrijder Joan Lascorz besloot de tweede en derde testdag slechts een beperkt aantal ronden op de halfnat/halfdroge baan te rijden, om het risico op een val - en eventuele blessure - te minimaliseren. Lascorz zette op woensdag een tiende tijd, maar verklaarde nog sneller te zijn geweest als hij niet in zijn snelle ronden was opgehouden door andere rijders.
Van de vier fabrieks BMW's die dit jaar aan de start zullen verschijnen was alleen het Italiaanse BMW Motorrad Superbike Team Italia naar Portugal afgereisd, terwijl het BMW Motorrad Motorsport team met Troy Corser en Leon Haslam de Portugese test had laten schieten voor een eigen test op het Australische Eastern Creek. Met minder dan een maand te gaan tot de aanvang van het 2011 seizoen besloot het BMW Motorrad Superbike Team Italia geen enkel risico te nemen en had men het programma aan de weersomstandigheden aangepast. James Toseland eindigde de test met een 11e tijd, terwijl teamgenoot Badovini op woensdag een 16e en langzaamste tijd op de klokken had gezet.
De teams kunnen zich nu opmaken voor de reis naar Australië, waar op 22 februari de laatste wintertest zal plaatsvinden op het circuit van Phillip Island. Een week later zal op datzelfde circuit de eerste race van het 2011 seizoen worden verreden.
Tijden SBK test Portimao:
1 96 Smrz J. (CZE) Ducati 1098R 1'43.503
2 4 Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 1'43.676
3 58 Laverty E. (IRL) Yamaha YZF R1 1'43.707
4 66 Sykes T. (GBR) Kawasaki ZX-10R 1'43.770
5 7 Checa C. (ESP) Ducati 1098R 1'43.789
6 3 Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 Factory 1'43.840
7 84 Fabrizio M. (ITA) Suzuki GSX-R1000 1'43.879
8 50 Guintoli S. (FRA) Ducati 1098R 1'44.369
9 2 Camier L. (GBR) Aprilia RSV4 Factory 1'44.446
10 17 Lascorz J. (ESP) Kawasaki ZX-10R 1'44.752
11 52 Toseland J. (GBR) BMW S1000 RR 1'44.764
12 41 Haga N. (JPN) Aprilia RSV4 Factory 1'44.857
13 111 Xaus R. (ESP) Honda CBR1000RR 1'44.885
14 121 Berger M. (FRA) Ducati 1098R 1'44.886
15 33 Melandri M. (ITA) Yamaha YZF R1 1'45.461
16 86 Badovini A. (ITA) BMW S1000 RR 1'45.678