Regels testwerk MotoGP coureurs versoepeld
|
Al sinds jaar en dag wordt het overgrote deel van het testwerk van de fabrieken uitgevoerd door testrijders, daar het aantal dagen dat de officiële coureurs in het verleden actie mochten komen was beperkt tot de spaarzame officiële IRTA trainingen. Een regel die in het leven was geroepen om kosten te besparen en coureurs tegen te veel testwerk te beschermen, maar waar in het verleden iemand als Mick Doohan zijn vraagtekens bij had gezet.
Volgens Doohan was het onmogelijk voor iemand die vier seconden langzamer rijdt om een motor te ontwikkelen voor een snellere coureur, aangezien een racer anders gaat reageren naarmate er harder wordt gereden. Ook Valentino Rossi heeft zich al vaker over de kwestie uitgelaten en gesteld dat om een motor goed te ontwikkelen coureurs veel meer testmogelijkheden zouden moeten krijgen.
Om fabrieken en coureurs tegemoet te komen heeft de Grand Prix commissie unaniem besloten de regels vanaf 2012 aan te gaan passen, door de opgelegde restrictie voor coureurs op te heffen, waardoor testwerk door zowel testrijders als coureurs kan worden uitgevoerd. Om het aantal testdagen toch enigszins te beperken, en daarmee de kosten in de hand te houden, zal het totaal aantal banden die door de officiële MotoGP bandenleverancier worden geleverd aan banden worden gelegd.
Verdere details van de nieuwe regelgeving zullen tijdens de komende meeting van de Grand Prix commisie worden uitgewerkt.