Zoeken

Pikes Peak doet clip-ons in de ban

22 december 2015
De Pikes Peak International Hill Climb heeft voor 2016 clip-ons in de ban gedaan. De organisatie grijpt terug naar een oude regel dat alle motoren van oorsprong met een eendelig stuur moeten zijn uitgerust, waardoor er niet meer met supersport motoren kan worden geracet.

Jeff Tigert_PPIHC

De regel dat alleen motoren met een eendelig stuur mogen deelnemen aan de Pikes Peak International Hill Climb is zoals gezegd niet nieuw, maar was in het verleden totaal niet relevant omdat een deel van het 12.42 mijl (20 km) lange 156 bochten tellende traject nog onverhard was.

In 2011 werd de bergpas echter volledig geasfalteerd, waarna de tijden flink naar beneden gingen en de populariteit van supersport motoren een flink vlucht nam. Carlin Dunne zette in 2011 met de Multistrada 1200 een nieuw record met een tijd van 11’11.329 op de nog deels onverharde baan, een jaar later reed hij met de Multistrada 1200 een tijd van 9’52.819, een tijd die sindsdien niet meer verbeterd is.

De afgelopen twee jaar kwam de Multistrada 1200 echter niet meer aan de pas, in 2014 was Jeremy Toye het snelst met een Kawasaki ZX-10R en het afgelopen jaar werd de PPIHC gewonnen door Jeff Tigert op een Honda CBR1000RR Fireblade.

Er was echter ook een keerzijde aan de beduidend snellere tijden: de afgelopen twee jaar waren er ook twee doden te betreuren. Op 29 juni 2014 bezweek Bobby Goodin aan de verwondingen als gevolg van een crash vlak na de finish met z’n Triumph Daytona 675, op 25 juni 2015 stierf Carl Sorensen toen hij met z’n Ducati 848 van de bergwand afvloog.

Beide coureurs waren ervaren straatracers en waren de vijfde respectievelijk zesde coureur die in het 99-jarig bestaan van het evenement zijn verongelukt, wat nog eens extra onderstreept dat het voor moderne supersport motoren (te) gevaarlijk is geworden.

In overleg met het bestuur van de PPHIC, de verzekeringsmaatschappij en anderen is nu besloten om het aantal motoren dat in aanmerking komt te gaan beperken, door terug te grijpen naar de oude regel die motoren uitsluit die standaard niet met een eendelig stuur zijn uitgerust.