Pedrosa snelst tijdens eerste testdag Aragon
Waar Ducati er na afloop van de Grand Prix van Brno voor koos om twee dagen te testen op het circuit van Misano zijn Yamaha en Honda neergestreken op het Spaanse Aragon Motorland. Honda had zich voor de test ten doel gesteld een goede setup te vinden voor de MotoGP race later dit seizoen, waar Yamaha's Jorge Lorenzo zich met het 2013 rijwielgedeelte van zijn M1 bezig hield.
Pedrosa, die de eerste dag een snelste tijd van 1'47.983 neerzette, werkte voornamelijk aan afstelling van vering en elektronica, om de grip van de RCV213 te verbeteren. Volgens Pedrosa was de vering nog niet perfect en daarmee nog het nodige werk te verrichten. Voor Jonathan Rea, die de komende wedstrijden Casey Stoner zal vervangen, was het net als bij zijn eerste test op Brno vooral zaak om de RCV213 beter te leren kennen, zonder daarbij aan de setting van de machine te werken. Zijn snelste tijd van 1'50.679 was net geen drie seconden langzamer dan Pedrosa, een beter resultaat dan op Brno.
Rea verklaarde erg aan de MotoGP machine te moeten wennen, vooral op het gebied van remmen waar in tegenstelling tot zijn WK Superbike machine nu veelvuldig de achterrem moet worden gebruikt. Verder was het vooral een zaak te leren hoe de traction control werkt, wat gebeurt als de banden beginnen te slijten en zich comfortabeler voelen met de setup.
Yamaha's Jorge Lorenzo ging de eerste dag op Aragon verder waar hij in Brno was opgehouden, het testen van het 2013 rijwielgedeelte. Lorenzo, die een tijd van 1'48.471 reed, verklaarde geen positieve maar ook geen negatieve dingen te hebben ontdekt. Yamaha heeft nog meer nieuwe onderdelen in de pijplijn zitten die zullen worden getest, waaronder een nieuw motorblok waarmee Lorenzo vandaag zal gaan rijden. Lorenzo hoopt dat het nieuwe motorblok hem meer topsnelheid zal geven, wat op dit moment het zwakke punt van de YZR-M1 is.
Bij Lorenzo's teamgenoot Ben Spies lag de focus op het verbeteren van de set-up van de machine, zowel voor wat betreft bandenslijtage op raceafstand als een kwalificatie afstelling. De Amerikaan verklaarde veel settings te hebben geprobeerd, vooral aan de voorkant van de machine om zich comfortabeler te voelen onder extreem aanremmen van de bocht. Over zijn plannen voor volgend seizoen verklaarde Spies nog deze week daar openheid van zaken te zullen gaan geven.
Als enige privé coureur was ook Stefan Bradl naar Aragon afgereisd, waar hij voor het eerst in de gelegenheid werd gesteld een fabrieks-spec RCV213 te rijden. Het volgend seizoen zal Bradl op deze machine kunnen gaan rijden. Bradl reed de eerste dag een tijd van 1'49.570, iets meer dan anderhalve seconde langzamer dan Pedrosa.