Zoeken

Nieuwe kwalificatie procedure MotoGP vanaf 2013

15 oktober 2012
De meeting van de Grand Prix Commissie, welke bestaat uit Carmelo Ezpeleta (Dorna), Ignacio Verneda (FIM), Herve Poncharal (IRTA) en Takanao Tsubouchi (MSMA) vond op zaterdagavond plaats op het circuit van Motegi in Japan. De leden van de Grand Prix commissie werden die meeting bijgestaan door Javier Alonso (Dorna) en Mike Trimby (IRTA).

MotoGP

Waar iedereen een beslissing aangaande het conflict tussen Dorna en Honda, die lijnrecht tegenover elkaar staan voor wat de regelgeving vanaf 2014 betreft, had verwacht werden daar door de Commissie geen uitspraken over naar buiten verwacht. Wel werd tijdens de meeting besloten dat met ingang van heden een 'seizoen' begint op de dag na de laatste wedstrijd van het seizoen en de laatste racedag van het daaropvolgende jaar eindigt.

Met de eerste test voor het nieuwe seizoen slechts enkele dagen na afloop van de laatste race kon het gebeuren dat een coureur die naar een ander merk was overgestapt aan zijn contract werd gehouden en niet op zijn nieuwe motor mocht rijden, omdat het contract per kalenderjaar verliep en dus nog niet was uitgediend. Daarnaast werd bekend gemaakt dat niet-fabrieksteams nu gebruik mogen maken van een niet-gecontracteerde testrijder, die door de wedstrijdleiding moet zijn goed gekeurd, om testwerk te verrichten.

Dat was echter niet het belangrijkste nieuws dat door de Grand Prix commissie naar buiten werd gebracht. Vanaf komend seizoen is er een nieuwe kwalificatieprocedure in de MotoGP van kracht, waarbij de netto kwalificatietijd naar 2x 15 minuten wordt teruggebracht. Om de verminderde rijtijd te compenseren gaat aan de nieuwe kwalificatie een extra - niet geklokte - vrije training van 30 minuten vooraf.

De opzet van de nieuwe kwalificatieprocedure is vergelijkbaar met Superpole in het WK Superbike en de Formule 1. De tien snelste rijders uit de vrije training, die met 3x 45 minuten ongewijzigd blijft, stromen meteen door naar QP2, de resterende rijders moeten deelnemen aan QP1. De snelste twee rijders uit QP1 stromen door naar QP2, waar dus de 12 snelste coureurs de startopstelling van de eerste vier rijen zullen gaan bepalen. De uitslag van resterende coureurs in QP1 is bepalend voor de startopstelling vanaf P13.

Met de nieuwe kwalificatieprocedure hoopt de Grand Prix Commissie meer spanning in de kwalificatie te gaan brengen. Doordat de vrije trainingen naar 45 minuten zijn ingekort wordt het eerste half uur van de kwalificatie door de meeste coureurs nog als extra training gebruikt, om pas in de laatste tien minuten op zachte banden over te stappen. Bijkomend voordeel is dat er in het tweede deel van kwalificatie slechts 12 coureurs op de baan te vinden zijn, die bovendien erg aan elkaar gewaagd zijn. Veel fabriekscoureurs klaagden dit jaar over de beduidend langzamere CRT machines, die in de kwalificatie alleen maar een sta-in-de-weg zijn.