MotoGP wintertest Sepang dag 5: Lorenzo zet snelste tijd
Na de vele regenval, die de eerste testdag van de tweede MotoGP wintertest op het circuit van Sepang in de middag flink had ingekort, waren de weergoden de MotoGP coureurs de tweede dag een stuk beter gezind. Het bleef de hele dag droog, waardoor door alle teams flink wat kilometers konden worden gemaakt. Wereldkampioen Jorge Lorenzo gebruikte de dag om veel aandacht aan raceafstanden te besteden, terwijl bij Dani Pedrosa het accent op de afstelling van de nieuwe Öhlins vering lag.
Lorenzo reed in de ochtend een tijd van 2'00.282 - sneller dan tijdens de eerste wintertest, en was ruim drietiende seconde sneller dan Dani Pedrosa, die voor het eerst zijn landgenoot voor moest laten gaan. Beide Repsol Honda coureurs wisten hun tijden van dinsdag - toen de baan aanzienlijk gladder was - weliswaar te verbeteren, maar kwamen niet in de buurt van hun tijden die tijdens de eerste wintertest waren gezet. Marc Marquez moest de tweede dag Cal Crutchlow zelfs voor laten gaan en zat daardoor voor het eerst niet in de top 3.
Cruchlow maakte van de tweede testdag gebruik om de afstelling van zijn vering met die van Lorenzo te vergelijken. De setting van Lorenzo leverde had volgens Crutchlow z'n goede maar ook z'n slechte punten. Crutchlow stelde dat hij zelfs sneller had kunnen gaan, als hij vroeg in de ochtend met nieuwe banden de baan op was gegaan. Grootste probleem voor de sympathieke Brit is dat de M1 te veel de neiging heeft het voorwiel te liften als hij op het gas van richting wil veranderen.
Negenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi eindigde de tweede dag opnieuw op de vijfde plaats, bijna achttiende seconde langzamer dan zijn teamgenoot. Volgens Rossi, die in de ochtend werd geplaagd door een elektrisch probleem maar desondanks 63 ronden op de Yamaha M1 wist te volbrengen, is de afstelling nog niet 100% voor elkaar waardoor hij niet optimaal kan pushen. Veel aandacht werd besteed om de tractie aan het achterwiel te verbeteren, maar dat ging ten koste van de balans van de fiets.
In het Ducati kamp was men redelijk positief. Ook de tweede dag werd volledig besteed om de gewichtsverhouding te verbeteren. Hayden was ditmaal de snelste Duc en wist zijn gat met de top met eentiende seconde te verkleinen, terwijl Dovizioso een fractie langzamer was en zijn gat met de top juist met enkele tienden zag groeien. Het gat met de top is met anderhalve seconde nog steeds veel te groot, maar al wel een flink stuk kleiner dan tijdens de eerste MotoGP wintertest.
Wintertest MotoGP Sepang, tijden 27 februari:
1 | LORENZO, Jorge | Yamaha Factory Racing Team | 2:00.282 | 32 / 58 | ||
2 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 2:00.651 | 0.369 | 0.369 | 24 / 55 |
3 | CRUTCHLOW, Cal | Monster Yamaha Tech 3 | 2:00.907 | 0.625 | 0.256 | 29 / 59 |
4 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 2:00.992 | 0.710 | 0.085 | 9 / 64 |
5 | ROSSI, Valentino | Yamaha Factory Racing Team | 2:01.065 | 0.783 | 0.073 | 10 / 63 |
6 | BAUTISTA, Alvaro | GO&FUN Honda Gresini | 2:01.208 | 0.926 | 0.143 | 14 / 58 |
7 | BRADL, Stefan | LCR Honda MotoGP | 2:01.485 | 1.203 | 0.277 | 15 / 54 |
8 | HAYDEN, Nicky | Ducati Team | 2:01.778 | 1.496 | 0.293 | 63 / 69 |
9 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 2:01.803 | 1.521 | 0.025 | 16 / 49 |
10 | SMITH, Bradley | Monster Yamaha Tech 3 | 2:02.023 | 1.741 | 0.220 | 62 / 63 |
11 | IANNONE, Andrea | Energy T.I. Pramac Racing Team | 2:02.608 | 2.326 | 0.585 | 23 / 47 |
12 | ESPARGARO, Aleix | Power Electronics Aspar | 2:02.905 | 2.623 | 0.297 | 44 / 45 |
13 | PIRRO, Michele | Ducati Test Team | 2:02.920 | 2.638 | 0.015 | 26 / 60 |
14 | NAKASUGA, Katsuyuki | Yamaha Factory Racing Test Team | 2:02.946 | 2.664 | 0.026 | 40 / 43 |
15 | YOSHIKAWA, Wataru | Yamaha Factory Racing Test Team | 2:03.354 | 3.072 | 0.408 | 15 / 40 |
16 | BARBERA, Hector | Avintia Blusens | 2:03.428 | 3.146 | 0.074 | 54 / 55 |
17 | SPIES, Ben | Ignite Pramac Racing Team | 2:03.460 | 3.178 | 0.032 | 34 / 36 |
18 | DE PUNIET, Randy | Power Electronics Aspar | 2:03.518 | 3.236 | 0.058 | 36 / 57 |
19 | AOYAMA, Hiroshi | Avintia Blusens | 2:03.990 | 3.708 | 0.472 | 50 / 57 |
20 | PETRUCCI, Danilo | Came IodaRacing Project | 2:04.279 | 3.997 | 0.289 | 50 / 50 |
21 | ABRAHAM, Karel | Cardion AB Motoracing | 2:04.350 | 4.068 | 0.071 | 55 / 68 |
22 | TAKAHASHI, Takumi | HRC Test Team | 2:04.512 | 4.230 | 0.162 | 55 / 77 |
23 | EDWARDS, Colin | NGM Mobile Forward Racing | 2:04.656 | 4.374 | 0.144 | 18 / 44 |
24 | HERNANDEZ, Yonny | Paul Bird Motorsport | 2:04.671 | 4.389 | 0.015 | 56 / 58 |
25 | CORTI, Claudio | NGM Mobile Forward Racing | 2:04.709 | 4.427 | 0.038 | 19 / 29 |
26 | STARING, Bryan | GO&FUN Honda Gresini | 2:05.439 | 5.157 | 0.730 | 37 / 44 |
27 | PESEK, Lukas | Came IodaRacing Project | 2:06.206 | 5.924 | 0.767 | 17 / 45 |
28 | LAVERTY, Michael | Paul Bird Motorsport | 2:07.721 | 7.439 | 1.515 | 18 / 19 |