MotoGP wintertest Sepang dag 1: Sterk optreden voor Spaanse Armada
Na twee verregende testdagen, die voorafgaand aan de MotoGP wintertest voor de CRT teams op het circuit van Sepang waren ingepland, mochten vandaag voor het eerst sinds de winterstop de MotoGP coureurs weer in actie komen. Alle ogen waren daarbij op twee personen gericht, Valentino Rossi die na een verregende test op Valencia het afgelopen jaar voor het eerst écht in actie kon komen en Moto2 wereldkampioen en enfant terrible Marc Marquez, die het afgelopen jaar tijdens privé Honda test op deze baan al behoorlijk snelle tijden had gerealiseerd.
De Honda en Yamaha fabrieksrijders waren de eerste testdag goed aan elkaar gewaagd. Marquez had halverwege de dag zelfs de snelste tijd in handen, maar in de middag kwam teamgenoot Pedrosa langszij. Iets na vieren zette Lorenzo de snelste tijd, maar tegen het eind wist Pedrosa de snelste tijd met een miniem verschil van 0.008 seconden aan te scherpen. Lorenzo eindigde de dag met de tweede tijd, terwijl Marc Marquez de derde tijd liet noteren. Rossi eindigde de eerste dag op de M1 met de vierde tijd, maar moest wel viertiende seconde op de Spaanse kemphanen toegeven. Afgaand op dit eerste resultaat lijkt het 2013 MotoGP wereldkampioenschap een Spaanse aangelegenheid te gaan worden.
De Repsol Honda coureurs traden in Maleisië aan op hun 2013 RC213V machine, wat in feite een evolutie is van de fiets die Pedrosa al sinds Laguna Seca het afgelopen seizoen ter beschikking heeft. Volgens Pedrosa was de eerste dag vooral om weer in het ritme te komen, na een lange winterstop, en werd nog geen aandacht aan verbetering van setup besteed. Hetgeen ook uit de rondetijden bleek, Pedrosa zette in zijn 48e van 49 ronden weliswaar de snelste tijd, maar was nog altijd een flink stuk langzamer dan de absoluut snelste ronde van 2'00.334, die vorig jaar op naam van Jorge Lorenzo is komen te staan.
Voor Marc Marquez was het de eerste échte krachtmeting in de MotoGP. De Moto2 wereldkampioen heeft al de nodige testen met de RC213V MotoGP racer gedaan, maar die waren op een nat Valencia en tijdens een privé test van Honda zelf op Sepang. Volgens Marquez moet het resultaat van deze eerste dag vooral niet als referentie worden gezien, omdat allerlei dingen werden uitgeprobeerd. Bij Marquez lag de focus vooral op het vinden van een goede setup en om te wennen aan de fiets.
Bij Yamaha waren alle ogen op Valentino Rossi gericht. De negenvoudig wereldkampioen, die dit jaar op jacht wil naar titel nummer 10, voerde in de ochtend een tijd lang de tijdlijst aan, maar moest uiteindelijk toch met de vierde tijd genoegen nemen. Rossi verklaarde zich weer snel op de M1 thuis te hebben gevoeld, al na twee sessies had hij weer het goede gevoel zoals de M1 in zijn herinnering stond. Door Rossi werd hard aan setup van de machine gewerkt, waarmee gedurende dag grote vorderingen werden gemaakt. Over zijn vierde positie maakte Rossi zich niet druk, "het is pas de eerste dag en het gat met de Spanjaarden is niet groot," aldus Rossi.
Voor wereldkampioen Jorge Lorenzo was de eerste testdag ook behoorlijk productief. Lorenzo verklaarde dat hij dit jaar opmerkelijk sneller zijn ritme had gevonden dan het afgelopen jaar was geweest. Dankzij het goede weer konden de eerste dag dingen worden gedaan waar het team het afgelopen jaar in Aragon vanwege regen niet aan toe was gekomen. Sommige vernieuwingen spraken Lorenzo aan, bij andere zaken is er de komende dagen nog werk aan de winkel. Hoewel de acceleratie ten opzichte van verleden jaar wel is verbeterd, is het volgens Lorenzo nog steeds niet het sterkste punt.
Ronduit teleurstellend was het optreden van Ducati, hoewel dat niemand echt zal hebben verbaasd. Hayden zette de eerste dag de tiende tijd, op een afstand van ruim twee seconden van het Spaanse trio, en was daarmee zelfs langzamer dan Yamaha testrijder Katsayuki Nakasuga en Honda testrijder Kosuke Akiyoshi. Hayden was desondanks zeer gemotiveerd en weet dat Ducati een lange weg heeft te gaan. Volgens Hayden weet iedereen bij Ducati dat er een lange weg is te gaan, en moet er maar het beste van worden gemaakt zolang er geen nieuwe machine is ontwikkeld. De problemen bij de GP13 waren als vanouds, gebrek aan gevoel en chatter aan de voorkant en de afgifte van vermogen aan het achterwiel. De motor heeft volgens Hayden in potentie wel meer in huis, maar het lukt maar niet om dat te verzilveren.
Voor Hayden's teamgenoot Andrea Dovizioso was het de eerste échte kennismaking met de Ducati GP13. De Italiaan verklaarde erg aan de motor te moeten wennen, omdat het karakter van de Ducati GP13 totaal anders dan de Yamaha M1 is. Om de motor goed te leren kennen is het vooral noodzakelijk om veel kilometers met de machine te maken. In de middag werd door Dovi wel aan de geometrie gewerkt, om te zien of de grens die nu werd gevoeld kon worden verlegd. De voormalig Tech 3 coureur eindigde de eerste dag met de 13e tijd en was daarmee een fractie langzamer dan Tech 3 Rookie Bradley Smith, die dit seizoen zijn debuut in de MotoGP gaat maken.
De eerste dag waren ook Stefan Bradl, Cal Crutchlow en Alvaro Bautista goed van de partij. De satellietcoureurs bleven alledrie binnen een seconde van Pedrosa, maar konden zich niet in het gevecht om de snelste tijd mengen. Bradl reed op de RC213V met de specs van Valencia afgelopen jaar en werkte een heel schema van tractiecontrole, vering en remmen af. Achter Bradl eindige Crutchlow de eerste dag, die gedurende de dag zich stabiel wist te verbeteren. Voor Bautista was het zaak om de beste setup van zijn Showa vering te vinden. De van Yamaha naar Pramac Ducati overgestapte Ben Spies hield het de eerste dag al vroeg voor gezien. Zijn pijnlijke schouder, die nog steeds niet 100% is geheeld, speelde de Amerikaan te veel op om veel kilometers met de GP13 te maken.
MotoGP wintertest Sepang, tijden dag 1:
1 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 2:01.157 | 48 / 49 | ||
2 | LORENZO, Jorge | Yamaha Factory Racing | 2:01.165 | 0.008 | 0.008 | 57 / 58 |
3 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 2:01.201 | 0.036 | 0.044 | 60 / 62 |
4 | ROSSI, Valentino | Yamaha Factory Racing | 2:01.584 | 0.383 | 0.427 | 30 / 56 |
5 | BRADL, Stefan | LCR Honda MotoGP | 2:01.789 | 0.205 | 0.632 | 43 / 59 |
6 | CRUTCHLOW, Cal | Monster Yamaha Tech 3 | 2:01.881 | 0.092 | 0.724 | 46 / 64 |
7 | BAUTISTA, Alvaro | Go & Fun Honda Gresini | 2:01.981 | 0.100 | 0.824 | 52 / 59 |
8 | NAKASUGA, Katsayuki | Yamaha Factory | 2:02.968 | 0.987 | 1.811 | 50 / 58 |
9 | AKIYOSHI, Kosuke | HRC Test Team | 2:02.972 | 0.004 | 1.815 | 46 / 69 |
10 | HAYDEN, Nicky | Ducati Team | 2:03.336 | 0.364 | 2.179 | 22 / 62 |
11 | YOSHIKAWA, Wataru | Yamaha Factory | 2:03.456 | 0.120 | 2.299 | 14 / 46 |
12 | SMITH, Bradley | Monster Yamaha Tech 3 | 2:03.460 | 0.004 | 2.303 | 53 / 56 |
13 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 2:03.535 | 0.075 | 2.378 | 35 / 48 |
14 | ESPARGARO, Aleix | Power Electronics Aspar | 2:03.782 | 0.247 | 2.625 | 54 / 58 |
15 | DE PUNIET, Randy | Power Electronics Aspar | 2:04.283 | 0.501 | 3.126 | 42 / 56 |
16 | IANNONE, Andrea | Energy T.I. Pramac Racing Team | 2:04.500 | 0.217 | 3.343 | 53 / 57 |
17 | SPIES, Ben | Ignite Pramac Racing Team | 2:05.086 | 0.586 | 3.929 | 19 / 21 |
18 | TAKAHASHI, Takumi | HRC Test Team | 2:05.154 | 0.068 | 3.997 | 68 / 70 |
19 | BARBERA, Hector | Avintia Blusens | 2:05.469 | 0.315 | 4.312 | 37 / 41 |
20 | HERNANDEZ, Yonny | Paul Bird Motorsport | 2:05.656 | 0.187 | 4.499 | 39 / 50 |
21 | ABRAHAM, Karel | Cardion AB Motoracing | 2:05.694 | 0.038 | 4.537 | 30 / 54 |
22 | PETRUCCI, Danilo | Came IodaRacing Project | 2:05.753 | 0.059 | 4.596 | 27 / 29 |
23 | AOYAMA, Hiroshi | Avintia Blusens | 2:05.919 | 0.166 | 4.762 | 47 / 48 |
24 | CORTI, Claudio | NGM Mobile Forward Racing | 2:06.426 | 0.507 | 5.269 | 29 / 38 |
25 | LAVERTY, Michael | Paul Bird Motorsport | 2:06.507 | 0.081 | 5.350 | 42 / 43 |
26 | PESEK, Lukas | Came IodaRacing Project | 2:07.015 | 0.508 | 5.858 | 40 / 46 |
27 | STARING, Bryan | Go & Fun Honda Gresini | 2:07.044 | 0.029 | 5.887 | 33 / 41 |
28 | EDWARDS, Colin | NGM Mobile Forward Racing Team | 2:08.206 | 1.162 | 7.049 | 24 / 25 |