Moto2/125cc test Catalunya - II
Roberto Rolfo en Robertino Pietri (Italtrans STR) gingen tegen het eind van de ochtend de baan op. Rolfo reed amper 20 ronden en Pietri reed precies twee ronden voordat hij door een meganisch probleem gedwongen was de pitbox op te zoeken.
De MarcVDSracing Suter-MMX van Scott Redding.
Van het Belgische Marc VDS Racing Team waagde Vincent Lonbois zich pas laat in de middag als eerste op de baan met een Suter-MMX. Onder verre van ideale omstandigheden probeerde de 19-jarige Lonbois (die vorig seizoen uitkwam in het Superstock kampioenschap) te wennen aan zowel het nieuwe chassis als het supersport geprepareerde Honda CBR 600 blok. Daar besteedde hij 33 ronden aan, terwijl zijn team tijdens de stops sleutelde om nieuwe afstellingen door te voeren. Teamgenoot Scott Redding (de jongste grand prix winnaar ooit) wachtte nog langer met de baan op gaan. Hij ging pas toen er uiteindelijk een droge lijn zichtbaar was; er was toen nog een half uur trainingstijd. De 17-jarige Britse jongeling reed een soort shake-down van 3 ronden - om gevoel in de machine te krijgen - en vervolgde de test met nog eens 8 ronden.
Ondanks dat vandaag de tijd beperkt was, waren zowel Lonbois als Redding onverdeeld enthousiast over de Suter-MMX machine. Beiden kijken ze uit naar morgen als er gewerkt gaat worden aan een alles bepalende basis afstelling. Gelukkig zijn de weersvooruitzichten voor donderdag een stuk beter.
Vincent Lonbois:
De machine verschilt behoorlijk van een superstock machine. Je merkt meteen hoe licht hij is en hij is, zelfs onder de omstandigheden van vandaag, zeer makkelijk te rijden. Het was een goede eerste kennismaking met de machine en het team vandaag en ik moet zeggen ik ben blij met beiden. Ik kan het goed vinden met mijn crew en dat zal helpen bij het samenwerken om iets wat als basis afstelling al goed is verder te verbeteren.
Scott Redding:
De machine voelt heel anders dan andere Moto2 prototypes waar ik eerder mee gereden heb, maar hij voelde van het begin af aan zeker goed. Hij was wat minder in feedback geven door middel van het chassis maar dat kan heel goed aan de omstandigheden te wijten zijn, en morgen weten we meer. Zelfs met de weinige tijd op de baan vandaag kan ik zeggen dat de machine potentieel heeft en ik heb er vertrouwen in dat mijn nieuwe crew dit potentieel naar boven zal halen voordat het seizoen in Qatar van start gaat.