Moto2 / 125 test Valencia
Na in het weekend de officiele blokken te hebben ontvangen begonnen gisteren alle teams aan de eerste van drie officiele testdagen voor de nieuwe Moto2 klasse op het circuit van Valencia.
Door middel van lootjes trekken kregen de Moto2 teams afgelopen weekend hun officiele Honda 600cc blokken uitgereikt en konden ze in de desbetreffende frames worden gehangen. Aan de verzegelde blokken, die het drie raceweekends of 1500km zouden moeten uithouden, mag slechts beperkt onderhoud worden gepleegd. De blokken die tijdens deze driedaagse test worden gebruikt zullen tevens voor de test van 6 tot en met 8 maart op Jerez worden ingezet. 'Verse' blokken zullen dan worden overhandigd voor de laatste test van 27 tot en met 29 maart en die worden dan tevens gebruikt voor het openings raceweekend van 9 tot en met 11 april.
De blokken worden onderhouden door één partij; het Zwitserse Geo Technology. Het bedrijf wordt geleid door de heer Osamu Goto, een gerenommeerd Japans technicus die eerder voor Honda werkte. De 150 pk die deze 600cc Moto2 blokken zouden moeten uitbraken worden niet gehaald, zo wordt gesuggereerd. Vanwege de betrouwbaarheid zou Honda besloten hebben het vermogen te beperken tot 125 pk; een World Supersport machine levert meer vermogen.
Nu iedereen over hetzelfde blok beschikt komt het o.a. aan op sturen. Laat dat maar aan Elias over.
37 coureurs kwamen op maandag in de baan tijdens de eerste testdag met de nieuwe blokken. Geen geheimzinnig gedoe meer, iedereen dezelfde krachtbron. Het was een mooie, zonnige dag (19 graden) op het Ricardo Tormo circuit en de snelste man van de dag, ex-MotoGP coureur Toni Elias (Gresini Moriwaki), kwam tot een 1' 37.530 en dat is een zestiende van een seconde langzamer dan de snelste tijd van 1' 36.865 die op naam staat van Cal Crutchlow gereden in de race van vorig seizoen of de 1' 36.866 van (toen nog) 250cc coureur Hector Barbera uit de laatste race van het 2009 seizoen.
Een tweede tijd was er voor 125cc wereldkampioen Julian Simon (Mapfre Aspar RSV) en een derde voor Kenny Noyes (Jack&Jones-Banderas Promoharris). Die laatste is afkomstig uit het Spaans 1000cc Extreme kampioenschap en startte nog nooit in een Grand Prix. Claudio Corti (Forward Racing Suter-MMX) was de laatste die onder de 1' 38 reed. De vijfde tijd was er voor de Rus Vladimir Ivanov (Gresini Moriwaki) die in 2008 vice-kampioen Supersport in het IDM was en dat geeft maar aan welk een divers gezelschap de Moto2 klasse is.
Tussen de vijfde tijd van Ivanov tot en met de zestiende tijd van Dominique Aegerter zit nog niet eens één seconde waarmee direct duidelijk wordt hoe close het kan gaan worden dit seizoen. Hoewel Anthony West met de MZ tot een knappe negende tijd kwam staat het team nog steeds op de reserve lijst. Ontzettend veel pech was er voor Sergio Gadea. De Spanjaard ging met zijn nieuwe Kalex tegen de grond en moest een aantal hechtingen in zijn vinger voor lief nemen. Ook Alex Baldolini en Vladimir Leonov gingen een keer horizontaal maar raakten niet geblesseerd. Alex Debon, die bij de vorige test op Catalunya een sleutelbeen brak, was in staat om te rijden maar kwam slechts tot een 22ste tijd.
Startnummer 15 en een 15de tijd voor ex-MotoGP coureur Alex de Angelis.
Een groot deel van het Moto2 startveld is afkomstig uit de 125cc en 250cc klasse aangevuld met een aantal ex-MotoGP coureurs zoals Toni Elias, Alex de Angelis, Anthony West, Niccoló Canepa, Gabor Talmacsi en Yuki Takahashi.
Kenny Noyes is heel wat meer vermogen gewend maar volgens hem wordt de Moto2 een hele leuke klasse.
Kenny Noyes:
Het was een goede start en we leren constant. Dit Harris rijwielgedeelte werkt heel goed en reageert goed op veranderingen. Er is alleen nog wat chatter waar we aan moeten werken, maar als je sneller rond gaat vind je steeds weer iets nieuws om aan te werken. Het blok dat we kregen is goed, misschien wat minder op top in vergelijking met de kit-blokken die we gebruikten, maar een goed bruikbaar vermogen in het middengebied en heel smeuïg en lineair tot aan de (toerental-)begrenzer. We hebben de voorkant wat aangepast en zullen zien hoe dat dinsdag uitpakt. Deze machine verschilt zó veel van de 190PK 1000cc Kawasaki waar ik afgelopen seizoen mee reed. Je rijdt veel vaker op het randje van de voorband en de bochtensnelheid is hoger, maar het leukste is het slipstreamen! Ik zal je zeggen hoe het is..het is alsof je een enorme sleep krijgt op het rechte eind van een dirt track mile. Dit wordt een héle leuke klasse!
Tijden Moto2 test Valencia - Maandag:
1. Toni Elias 1:37,530
2. Julian Simon 1:37,548
3. Kenny Noyes 1:37,692
4. Claudio Corti 1:37,729
5. Vladimir Ivanov 1:38,040
6. Yuki Takahashi 1:38,089
7. Yonny Hernandez 1:38,354
8. Karel Abraham 1:38,644
9. Anthony West 1:38,662
10. Niccolo Canepa 1:38,671
11. Raffaele de Rosa 1:38,727
12. Tom Lüthi 1:38,784
13. Jules Cluzel 1:38,857
14. Mike di Meglio 1:38,899
15. Alex de Angelis 1:38,899
16. Dominique Aegerter 1:38,988
17. Joan Olive 1:39,331
18. Axel Pons 1:39,351
19. Sergio Gadea 1:39,483
20. Fonsi Nieto 1:39,582
21. Stefan Bradl 1:39,655
22. Alex Debon 1:39,691
23. Mattia Pasini 1:39,701
24. Shoya Tomizawa 1:39,720
25. Scott Redding 1:39,782
26. Valentin Debise 1:40, 062
27. Mashel al Naimi 1:40,076
28. Gabor Talmacsi 1:40,134
29. Alex Baldolini 1:40,567
30. Valdimir Leonov 1:40,867
31. Arne Tode 1:41,011
32. Roberto Pietri 1:41,148
33. Yannick Guerra 1:41,206
34. Lukas Pesek 1:41,245
35. Vincent Lonbois 1:41,254
36. Andrea Iannone 1:42,651
37. Simone Corsi 1:44,327
125cc
In de 125cc klasse was Pol Espargaro met 1' 40.904 de snelste voor Marc Marquez, Nico Terrol en Bradley Smith. De tijd van Espargaro was zeer goed want daarmee was hij maar liefst een halve seconde sneller dan de tijd die Julian Simon reed in de laatste race van het 2009 seizoen, en bijna een seconde dan tweede man Marquez.
Marc Marquez moest bijna een seconde toegeven op snelste man Pol Espargaro.
Randy Krummenacher van het Molenaar Racing team was op deze eerste dag 13e terwijl zijn nieuwe teamgenoot Quentin Jaquet pas tijdens de test in Jerez bij het team wordt verwacht. Jasper Iwema, die voor het eerst voor zijn nieuwe team in actie kwam, reed de 21ste tijd en was daarmee ruim vier seconden langzamer dan snelste man Pol Espargaro.