Lorenzo snelst tijdens prive test Aragon
De tweede dag van de voor Honda driedaagse privé test op het circuit van Aragon waren ook het Yamaha fabrieksteam en Suzuki testteam naar het Noord-Spaanse circuit afgereisd. In tegenstelling tot de compleet verregende eerste dag waren de omstandigheden ditmaal perfect, waardoor door alle teams het complete testprogramma kon worden afgewerkt.
Bij het Yamaha MotoGP team werd vooral aan de afstelling van de huidige M1 gewerkt, en daarnaast werd opnieuw de nieuwe harde compound achterband van Bridgestone getest. In het verleden had Lorenzo altijd moeite om op deze baan zijn M1 goed afgesteld te krijgen, maar de verbeteringen die tijdens de test in Catalunya waren gevonden pakten ook in Aragon goed uit. Lorenzo was in totaal 53 ronden op de baan en reed een snelste tijd van 1'48.076, bijna een halve seconde sneller dan Casey Stoner's kwalificatierecord uit 2011.
In de pitbox van teamgenoot Valentino Rossi werd opnieuw veel aandacht aan de voorkant van de M1 besteed, om Rossi een beter gevoel bij het aanremmen en insturen van de bocht te geven. Het ontbreekt Rossi nog steeds aan vertrouwen in de voorkant om extreem laat het anker uit te gooien. In Catalunya werden om dat probleem op te lossen al enkele positieve zaken getest, die hier in Aragon opnieuw werden bevestigd. Ook reed Rossi met dezelfde stijvere achterbrug als Lorenzo, en was daar zeer over te spreken. Rossi reed een tijd van 1'49.007 en was daarmee slechts een fractie langzamer dan Dani Pedrosa.
De twee Yamaha coureurs werden in de tijdrangschikking gespleten door de beide Repsol Honda coureurs, die de eerste dag vanwege het slechte weer niet in actie waren gekomen. Voor Marc Marquez was het zijn eerste kennismaking op een MotoGP machine met het circuit dat tot zijn favorieten behoord, maar dat weerhield de 2013 rookie er niet van net als Lorenzo onder het officiële kwalificatierecord te duiken. Volgens Marquez was het een waardevolle test, waar de focus lag om een oplossing te vinden voor de problemen van de afgelopen wedstrijden. Door enkele aanpassingen aan de geometrie te doen werd een goede basis set-up gevonden die ook de komende wedstrijden nuttig zal zijn.
Dani Pedrosa probeerde een aantal verschillende achtershock's uit, om meer grip bij het uitkomen van de bocht te creëren. De huidig aanvoerder van het MotoGP klassement was tevreden met het behaalde resultaat, hoewel zijn snelste tijd wel een halve seconde langzamer dan zijn teamgenoot was. Daarnaast reed Pedrosa voor het eerst met het 2014 prototype, waar hij twee runs van in totaal negen ronden reed. Het was puur een shakedown test om de engineers wat feedback te geven. Pedrosa was positief over de nieuwe fiets, maar gaf wel aan dat het meer tijd vergt om de machine goed te leren kennen. Op korte termijn zal de 2014 racer dus zeker nog niet worden gebruikt.
Naast de vier fabrieksrijders waren ook Stefan Bradl, Alvaro Bautista en Randy de Puniet op de baan. Bradl had de eerste dag in de regen al met het 2014 prototype kennisgemaakt en concentreerde zich de tweede dag in eerste instantie op zijn eigen machine, om een goede afstelling te vinden voor de race later dit seizoen. Daarna stapte Bradl over op het 2014 prototype, was daarmee 14 ronden op de baan en zette met die machine uiteindelijk zelfs zijn snelste tijd van de dag, hoewel daar wel bij moest worden aangetekend dat die snelle ronde op vers rubber werd gezet.
Bij het GO&FUN Honda Gresini team lag de focus op het testen van een nieuwe voorvork en achtershock van Showa en verschillende remonderdelen die Nissin had meegebracht. Als enige Honda MotoGP team rijdt Bautista met Showa vering en Nissin remmen, waarmee Honda's 2014 'klantenfiets' zal worden uitgerust. Volgens Bautista was de nieuwe voorvork een aanzienlijke verbetering en was het probleem van chatter nu opgelost. Ook de nieuwe achtershock gaf Bautista meer vertrouwen.
In het Suzuki kamp werden na de zeer positieve test in Catalunya nu de eerste problemen geconstateerd. Testrijder Randy de Puniet had problemen met de remmen van het Suzuki XRH1 MotoGP prototype, maar heeft nog een dag testen te gaan. De derde en laatste testdag zal naast de Puniet ook Marc Marquez in actie komen, de Repsol Honda coureur zal dan zijn debuut op het 2014 Prototype gaan maken.
Tijden Aragon MotoGP test:
1. | Jorge Lorenzo (SPA) | Yamaha Factory Racing | 1'48.076 |
2. | Marc Marquez (SPA) | Repsol Honda Team | 1'48.434 |
3. | Dani Pedrosa (SPA) | Repsol Honda Team | 1'48.928 |
4. | Valentino Rossi (ITA) | Yamaha Factory Racing | 1'49.007 |
5. | Stefan Bradl (GER) | LCR Honda MotoGP | 1'49.553 |
6. | Alvaro Bautista (SPA) | Go&Fun Honda Gresini | 1'50.080 |
7. | Randy De Puniet (FRA) | Suzuki Test Team | 1'50.860 |