Lorenzo snelst tijdens MotoGP test Catalunya
Negentien coureurs namen deel aan de officiële MotoGP test op het circuit van Catalunya, waar Suzuki zijn langverwachte rentree in de Arena van de koningsklasse van de wegrace motorsport maakte met de nieuwe XRH1 MotoGP racer, gereden door CRT coureur Randy de Puniet die als officiële testrijder is aangesteld. Doordat de weersomstandigheden ten opzichte van het raceweekend aanzienlijk koeler waren, was het lastig om de gereden tijden met de race te vergelijken.
Om tien uur in de ochtend gingen de meeste coureurs meteen op de baan, maar drievoudig 2013 racewinnaar Jorge Lorenzo besloot pas in het middagdeel de baan op te gaan. Lorenzo was wel meteen goed op dreef en wist al snel het veld aan te voeren. De tweevoudig MotoGP wereldkampioen testte een nieuwe benzinetank waar hij bij Yamaha om had gevraagd, die geen invloed op de gewichtsverdeling heeft maar langs onderen smaller is uitgevoerd, waardoor hij beter op de M1 moet kunnen zitten. Voor het overgrote merendeel zette Lorenzo constante 1'42'ers neer, pas in zijn zesde werd voor het eerst een 1'41'er aangetikt.
Bij teamgenoot Valentino Rossi werd ijverig aan de afstelling en gewichtsverdeling van de M1 gewerkt. Rossi mist nog steeds het gevoel, vooral bij het aanremmen van de bocht, en probeerde hiervoor een oplossing te vinden. Rossi had voor de middagsessie nog enkele radicale wijzigingen ingepland, maar een serieuze crash rond vier uur in de middag trok een dikke streep door dat plan. De negenvoudig wereldkampioen kwam later nog wel in actie, om een nieuwe harde compound achterband van Bridgestone te testen. De nieuwe harde compound moet volgens Bridgestone dichter bij de medium compound staan, die in bijna elke race tot nu toe nog de voorkeur heeft gehad.
Tweede man aan het eind van de dag was Nicky Hayden, die tegen het eind van de middagsessie slechts vijfhonderdste seconde langzamer dan Lorenzo was. Een opmerkelijk resultaat van de Kentuky rijder, die net als teamgenoot Dovizioso niet bepaald tevreden over de GP13 'Lab-bike' was. Hayden had bij de Lab-bike helemaal geen goed gevoel, terwijl Doziozo aangaf dat de Lab-bike wel beter was bij het insturen van de bocht, maar bij het uitkomen van de bocht nog meer ging pompen, waardoor al met al er geen verbetering in rondetijd was.
Dovizioso zette zijn snelste tijd uiteindelijk toch met de GP13 Lab-bike, terwijl Hayden dat met zijn eigen GP13 machine deed. Tegen het eind van de dag vond de 2006 wereldkampioen een betere setup voor zijn eigen GP13 machine, waardoor hij beduidend snellere tijden wist te realiseren. Tijdens de test werd duidelijk dat Ducati nog een lange weg te gaan heeft om de problemen van de fiets - onderstuur, pompende achterkant bij uitkomen bocht en algeheel gebrek aan gevoel - op te lossen.
In de Tech 3 pitbox kwam het meeste testwerk voor rekening van Cal Crutchlow. Bradley Smith kwam in de ochtend wel in actie, maar vertrok vroeg om in het ziekenhuis een huidtransplantatie aan zijn in Mugello geblesseerde vinger te ondergaan. Crutchlow reed met hetzelfde evolutie chassis als door Lorenzo en Rossi in Jerez getest, en had na afloop dezelfde bevindingen. Het nieuwe chassis is stabieler bij het remmen, maar laat het op andere vlakken weer liggen. Volgens Crutchlow is zijn huidige M1 veel comfortabeler. Daarnaast werd ook veel aandacht besteed aan het rijden met een volle tank, het grootste manco van de M1 op dit moment.
In Catalunya waren echter alle ogen op Suzuki gericht, dat voor het eerst sinds de terugtrekking uit de MotoGP eind 2011 weer tijdens een officiële MotoGP test in actie kwam. De Suzuki XRH1 prototype MotoGP racer werd in eerste instantie door Nobuatsu Aoki rondgereden, waarna testrijder Randy de Puniet het stokje overnam. De Fransman imponeerde met indrukwekkende rondetijden, tegen het eind van de dag was hij slechts zeventiende seconde langzamer dan Lorenzo en minder dan tweetiende seconde langzamer dan Valentino Rossi.
Tijden MotoGP test Catalunya:
1 | LORENZO, Jorge | Yamaha Factory Racing Team | 1:41.904 | 45 / 54 | |
2 | HAYDEN, Nicky | Ducati Team | 1:41.955 | 0.051 | 71 / 73 |
3 | BRADL, Stefan | LCR Honda MotoGP | 1:42.227 | 0.323 | 25 / 31 |
4 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 1:42.417 | 0.513 | 23 / 56 |
5 | CRUTCHLOW, Cal | Monster Yamaha Tech 3 | 1:42.462 | 0.558 | 4 / 57 |
6 | ROSSI, Valentino | Yamaha Factory Racing Team | 1:42.513 | 0.609 | 28 / 57 |
7 | ESPARGARO, Aleix | Power Electronics Aspar | 1:42.537 | 0.633 | 57 / 63 |
8 | DE PUNIET, Randy | Suzuki Test Team | 1:42.676 | 0.772 | 64 / 73 |
9 | IANNONE, Andrea | Energy T.I. Pramac Racing Team | 1:42.697 | 0.793 | 64 / 65 |
10 | SMITH, Bradley | Monster Yamaha Tech 3 | 1:43.180 | 1.276 | 14 / 25 |
11 | PIRRO, Michele | Ignite Pramac Racing | 1:43.784 | 1.880 | 69 / 70 |
12 | BARBERA, Hector | Avintia Blusens | 1:43.899 | 1.995 | 54 / 54 |
13 | EDWARDS, Colin | NGM Mobile Forward Racing | 1:44.183 | 2.279 | 29 / 38 |
14 | ABRAHAM, Karel | Cardion AB Motoracing | 1:44.458 | 2.554 | 56 / 61 |
15 | PETRUCCI, Danilo | Came IodaRacing Project | 1:44.477 | 2.573 | 35 / 49 |
16 | LAVERTY, Michael | Paul Bird Motorsport | 1:44.547 | 2.643 | 52 / 53 |
17 | CORTI, Claudio | NGM Mobile Forward Racing | 1:44.794 | 2.890 | 48 / 56 |
18 | HERNANDEZ, Yonny | Paul Bird Motorsport | 1:45.078 | 3.174 | 26 / 36 |
19 | PESEK, Lukas | Came IodaRacing Project | 1:47.379 | 5.475 | 22 / 52 |