Zoeken

KTM overweegt deelname Moto2

16 juli 2013
Op KTM's eigen blog heeft Stefan Pierer, de grote baas van de Oostenrijkse motorfabrikant, een aantal opmerkelijke uitspraken gedaan. Pierer wil graag participeren in de Moto2, als daarvoor de regels à la Moto3 worden aangepast. De stap naar de MotoGP ziet Pierer niet zitten, terwijl het WK Superbike in de picture komt als daar de regels worden aangepast.

Stefan Pierer_KTM

Met de IDM Superbike titel in 2011 op zak en sinds de lancering van de Moto3 onverslaanbaar in de lichtste Grand Prix wegraceklasse is de vraag waar iedereen antwoord op wil hebben of, en zo ja wanneer, KTM zich in de zwaardere raceklassen gaat mengen. Volgens Pierer is de MotoGP echter totaal niet interessant, de kosten voor de koningsklasse van de wegrace motorsport zijn zó hoog dat dit geen rendabele investering is.

Bovendien ziet Pierer geen uitdaging in de MotoGP, die volgens de CEO van KTM zonder Marc Marquez de saaiste raceklasse ter wereld zou zijn. Ook het WK Superbike is volgens Pierer momenteel nog niet interessant, omdat de motoren te ver van de straatmodellen afstaan. Als de regels transparanter en naar een meer betaalbaar niveau - dat dichter bij de straatmodellen staat - worden bijgesteld, zonder de vereiste minimum productieaantallen, zal KTM de instap naar het prestigieuze wereldkampioenschap echter zeker gaan overwegen.

Wat volgens Pierer voor het WK Superbike noodzakelijk is, is dat overal dezelfde technische regels gelden voor de Superbikes. Nu verschillen de regels van land tot land, terwijl in de motorcross al sinds jaar en dag nationaal en internationaal hetzelfde technisch regelement van kracht is. Pas als men bij de Superbikes dezelfde gedachte gaat hanteren zal de raceklasse volgens Pierer interessant worden.

Na een succesvol optreden in het Duitse IDM, waar Martin Bauer in 2011 met KTM de Superbike titel in de wacht wist te slepen, leek het dat KTM binnen enkele jaren de overstap naar het WK Superbike wilde maken. Ter voorbereiding op het WK Superbike zou Bauer in 2012 , maar nog voor aanvang van dat seizoen werd door KTM de stekker uit het project getrokken. Volgens Pierer is deelname aan het WK Superbike de komende twee of drie jaar nog niet te verwachten, maar worden de ontwikkelingen wel nauwkeurig gevolgd en zijn de Oostenrijkers er klaar voor om op elk moment in te stappen.

Volgens Pierer heeft KTM momenteel wel de ingrediënten in huis om op Superbike niveau competitief te zijn. De LC8 tweecilinder is doorontwikkeld en krachtig genoeg, het is puur een kwestie van geld om van de RC8R een winnende Superbike machine te maken. Om dat te realiseren is een ervaren teammanager nodig, net als goede rijders die de motor kunnen doorontwikkelen. Snel zijn is een ding, uitleggen wat nodig is om te winnen heel iets anders. Pierer verwijst daarbij naar het 125cc Grand Prix avontuur, dat pas succesvol werd nadat Casey Stoner als jonge coureur op de fiets werd gezet en de 125cc KTM op het competitieve niveau kon worden gezet.

Naast het WK Superbike, dat dus nog steeds de aandacht heeft, wordt door KTM momenteel ook naar het Moto2 wereldkampioenschap gekeken. Volgens Pierer zal het huidige viercilinder concept gaan verdwijnen, omdat het als concept erg saai is. Dorna is volgens Pierer aan het erkennen dat je voor een kampioenschap meerdere fabrikanten nodig hebt, anders is het niet meer dan een cuprace. Hoewel de Moto2 wel degelijk spannend is, heeft het geen aantrekkingskracht en dat zal volgens Pierer alleen maar bergafwaarts gaan als Dorna geen actie onderneemt.

De logische stap zal volgens Pierer zijn het goede concept van de Moto3 naar de Moto2 te vertalen. Het 250cc ééncilinder concept naar de Moto2 vertalen zou kunnen worden gedaan door middel van een 500cc tweecilinder, hierdoor kunnen onderdelen van de Moto3 racer worden toegepast, wat de stap voor andere fabrikanten kleiner zal maken. En dat is misschien nog geeneens zo'n verkeerd idee, het zal de drie Grand Prix raceklassen in ieder geval inzichtelijker maken: een 250cc eencilinder in de Moto3, een 500cc tweecilinder in de Moto2 en een 1000cc viercilinder in de MotoGP.

Bron: KTM