KTM Junior cup bij SBK
Veelbelovende jonge rijders van 14 tot 19 jaar gaan KTM's 'Ready to Race' filosofie zelf meemaken in de KTM European Junior Cup 2012. Net zoals de Red Bull Rookies Cup dat is voor de GP’s, is deze competitie ook een instapklasse voor het World Superbike wereldkampioenschap. Coureurs moeten ten minste één jaar ervaring in een competitie onder FIM-licentie hebben, om ervoor te zorgen het niveau van de competitie hoog is. Zo'n 36 jonge rijders uit tien landen zullen aan de start komen voor een serie van acht races in Europa. Net zoals bij de Red Bull Rookies Cup, zullen de rijders in staat zijn om hun talenten op prime time op het circuit te tonen, namelijk vlak voor de tweede Superbike race op de wedstrijddag.
Binnen het WK wegrace (MotoGP) is al aangetoond dat dit een goed werkend concept is. De jonge Red Bull Rookies rijders gaan al immers vijf jaar op identieke KTM RC 125 tweetaktmotoren de strijd aan om te vechten voor punten, overwinningen en aandacht. Voormalig Red Bull Rookies als Danny Kent (GB) en Arthur Sissis (AUS) zijn slechts twee van de vele rijders die er in geslaagd zijn de overgang naar professioneel niveau af te dwingen. Deze beide coureurs zullen in het 2012 seizoen dan ook voor het Red Bull KTM Team Ajo op de nieuwe KTM Moto3 machines gaan rijden.
Pit Beirer (KTM Motorsport Manager): "We zijn al enkele jaren met succes betrokken bij het Motor World Championship, zowel in de Red Bull Rookies Cup als vanaf dit seizoen in de nieuwe Moto3 klasse. In de KTM European Junior Cup zullen we ook nieuw talent in het WK Superbikes van 2012 ondersteunen!"
Jeremy McWilliams (ex-MotoGP-coureur): "Ik kreeg in Spanje de kans om op de 690 Duke te rijden omdat we bezig waren een fotoshoot voor de fabriek. De Duke voelt ongelooflijk licht aan en de motor is heel soepel. De 690 Duke is een ideale racemotor voor de Europese Junior Cup rijders, in combinatie met PowerParts en instelbare vering is hij absoluut “Ready to Race! "
Gerry Bryce (directeur EJC): "We zijn erg blij met de nieuwe samenwerking met KTM. De 690 Duke heeft ongelooflijk hoge specificaties en is in een klasse apart in dit segment. Wij zijn ervan overtuigd dat de 690 Duke de perfecte motor is voor de jonge rijders binnen de EJC, zowel voor de actie op het circuit als voor het verbeteren van de rijvaardigheid van de jonge deelnemers!"
KTM 690 Duke Cup Motorcycle (ca. +10 pk, -10 kg):
Uiterlijk
• Standaard koplamphuis met carbon koplampafdekking
• Geen verlichting, spiegels of nummerplaathouder
• Monoseat cover
• KTM PowerParts (PP) zadel: iets stijver en meer ruimte voor actief rijden
• PP Foot Peg-kit voor een hogere of meer naar achteren geplaatste positionering van de voeten, waardoor een betere racehouding en meer hellingshoek mogelijk is.
• Vaste voetsteunen volgens de internationale race-eisen.
• Lager stuur en stuurklemmen
• PP valbeugels
• PP Akrapovic titanium uitlaatsysteem met titanium/carbon demper
• PP nokkenas
• PP airbox
Speciale onderdelen
• Volledig instelbare WP-vering
• Aangepast remsysteem
• Vloeistofdichte onderkuip volgens internationale race-eisen
Racing kalender KTM European Junior Cup 2012:
22 april - Assen (NL)
6 mei - Monza (I)
10 juni - Misano Adriatico (I)
1 juli - Motorland Aragon (E)
22 juli - Brno (CZ)
05 augustus - Silverstone (GB)
09 september - Nürburgring (D)
07 oktober - Magny Cours (F)
Meer informatie: www.europeanjuniorcup.com – www.ktm.com