Kevin Schwantz naar Japan ter voorbereiding 8 uren Suzuka
De Texaan bracht voorafgaand aan de test -uiteraard- een bezoek aan Suzuki’s hoofdkwartier in Hamamatsu, waar hij een ontmoeting had met Representative Director and Executive Vice President Yasuhito Harayama en de medewerkers van Suzuki’s MotoGP R&D afdeling in de Suzuki Plaza, waar Schwantz vol enthousiasme over zijn komende raceavontuur sprak.
Kevin Schwantz:
In de 8 uren van Suzuka van 1986 werd ik derde, samen met Tsujimoto. Ik herinner me dat wij ongeveer dezelfde rondetijden reden en dat we beide snel waren, goed genoeg om te winnen. Maar in een lange race als Suzuka kan van alles gebeuren en het was gewoon niet ons moment. Het is goed om nu na 28 jaar weer samen te zijn.
Als ik race is mijn doel altijd dat ik wil winnen. Na de trainingen en testen zal ik een beter beeld hebben over de race. Je weet dat de condities tijdens de race continue veranderen, waardoor we altijd reëel moeten blijven, maar we hopen voor het beste en gaan voor de winst.
De voorbereidingen die ik tot nu toe heb gemaakt zijn gelijk aan die van vorig jaar: motocross en mountainbiken. Vorig jaar reed ik drie of vier 600cc races in Texas, maar dit jaar deed ik in Texas een AMA Superbike test.
Fitness is het belangrijkste voor een goed tempo in een lange race. Je moet van start tot finish constant rijden en al die tijd in optima forma zijn. Hoewel een dieet erg belangrijk is neig ik er nu naar om te eten wat ik wil, wanneer ik het wil.
Momenteel heb ik nog geen strategie voor de race, ik zal eerst een plan moeten uitwerken voor mijn 24-25 ronden. De teamstrategie zal na het testen worden bepaald, als we meer informatie over de motor hebben, zoals verbruik en bandenslijtage.
De sleutel tot succes in Suzuka is om snel, constant en foutloos te zijn en Nubu, Sotoshi en ikzelf zullen daar naar streven. Als een team zijn de pitstops waar het gemakkelijkst tijd kan worden verspeeld en ik weet dat Team Kagayama super is in pit stop strategie.
De 37e editie van de 8 uren van Suzuka wordt dit jaar op 27 juli verreden op het circuit van Suzuka. In 2009 ging Suzuki voor het laatst met de overwinning aan de haal, de afgelopen 4 edities werden door Honda gedomineerd, met vorig jaar Michael van der Mark.