Zoeken

Justitie Rimini onderzoekt dood Tomizawa

7 september 2010

Er wordt een officieel onderzoek ingesteld naar de dood van Shoya Tomizawa, die het afgelopen weekend om het leven kwam als gevolg van een tragische crash in de Moto2 race. Paulo Giovagnoli, de officier van Justitie in Rimini, heeft hiertoe een dosier geopend.

Shoya_Tomizawa_medical_crew.jpg

Het onderzoek richt zich op -nog onbekende- personen, die mogelijk een bijdrage hebben geleverd aan Tomizawa's verwondingen toen hij in allerijl van het circuit werd gedragen op een brancard en daarbij nog eens ten val kwam. Het lichaam van Tomizawa zal een volledige lijkschouwing ondergaan, de Marshalls op het circuit en circuit-autoriteiten kan mogelijk doodslag worden verweten.

Zowel de Cinica Mobile als de Marshalls op het circuit zijn zwaar over vuur gekomen sinds het ongeval afgelopen zondag. Middelpunt van de discussie was onder andere de beslissing van race-control de wedstrijd niet stil te leggen, maar zo vlug mogelijk rijders, motoren en losse onderdelen van de baan te verwijderen, zodat de race ongehinderd door kon gaan. Race officials blijven echter bij hun standpunt dat een rode vlag niet nodig was om Tomizawa en de andere rijders veilig te transporteren, en dat een rode vlag juist potentiele levensreddende hulp bij Tomizawa zou hebben vertraagd.

Dr. Claudio Macchiagodena, Clinica Mobile:
Na het ongeval vroeg ik me onmiddelijk af of het mogelijk was de race stil te leggen omdat het gevaarlijk is, maar de mensen met de brancard waren onmiddelijk aanwezig. Om de rijder van de baan te halen heb ik de raceleiding niet om een rode vlag gevraagd, omdat dit de komst van de ambulance alleen maar zou vertragen.

Achter de vangrail stond een ambulance gereed waar onmiddelijk alle intensive care kon worden gestart. Ik heb niet om een rode vlag gevraagd omdat ik die niet nodig had. Nadat Tomizawa in het medisch centrum was gearriveerd vroegen sommige mensen mij waarom het zo lang had geduurd. De intensive care behandeling was langs de baan gestart. Normaal gesproken, bij bijvoorbeeld een gebroken arm, dient de ambulance meer als een taxi: je stopt de rijder erin en stuurt hem zo snel mogelijk weg. Nu was het erg belangrijk de juiste ventilatie en twee doctoren te hebben. Toen hij in het medisch centrum arriveerde was zijn toestand kritiek, en bleven we intensive care behandeling doorzetten.

Ondanks de verklaring van Dr. Macchiagodena hebben velen grote moeite met de werkwijze van de Marshalls, die voortvloeit uit de keuze rijders zo snel mogelijk met een brancard van de baan te verwijderen. Tomizawa had ernstig letsel aan hoofd, rug en borst, en is volgens de critici gezien zijn letsel onzorgvuldig van de baan gehaald.

Het werd nog erger; een van de reddingswerkers struikelde en liet dientengevolge het brancard vallen, waardoor Tomizawa opnieuw ten val kwam. Hoewel het onduidelijk is in hoeverre dit Tomizawa's verwondingen heeft verergerd, zijn de procedures omtrent rijdersveiligheid in crashes als deze hierdoor flink ter discussie gekomen.