Jasper Iwema met FGR en Gamma naar Moto3
|
De eerlijkheid gebied ons te vertellen dat we niet hadden gedacht Jasper Iwema dit jaar nog in de nieuwe Moto3 raceklasse terug te zien, maar de coureur uit Hooghalen heeft andermaal de critici de mond weten te snoeren met zijn nieuwe contract voor 2012.
Jasper Iwema:
Ik verwacht dat de 125 cc-rijstijl feilloos past bij de nieuwe machine. Op de 125 stond ik erom bekend nog weleens té hard de bocht in te gaan wat ten koste ging van mijn snelheid bij het uikomen. Met de viertakt en zijn onvermijdelijke motorrem zou juist dát weleens goed uit kunnen pakken. Ik kan niet wachten tot ik mijn been over de MOTO FGR machine kan gooien tijdens de IRTA test. Pas dan weten we waar we staan. Het voordeel is dat dit in deze nieuwe klasse met allerlei blok/chassis combinaties zo’n beetje voor het hele veld geldt. Fysiek en mentaal heb ik na Valencia een strikt trainingsprogramma volgehouden en ben gefocust op een nieuw Grand Prix seizoen. Ik wil racen!
In een door LDP International te Assen begeleide overeenkomst komt Iwema met een Honda krachtbron uit voor het Tsjechische MOTO FGR team in de Moto3 Grand Prix, de opvolger van de afgelopen jaar ter ziele gegane 125cc. Iwema zal het komende seizoen sportieve begeleiding gaan krijgen van KNMV bondscoach en ex-coureur Barry Veneman.
Barry Veneman:
Allereerst ben ik natuurlijk erg blij aankomend seizoen een Nederlandse rijder in een wereldkampioenschap te zien starten. De Moto3 word een geweldige uitdaging die voor elke rijder en team nieuw is. Dit biedt mogelijkheden die Jasper kan gaan grijpen. De voorbereidingen zullen van cruciaal belang zijn, de KNMV zal daar waar het kan Jasper ondersteunen om hem als topsporter verder te brengen. De uitdaging ligt er, we nemen hem aan en zullen er voor de volle 100% voor gaan!
Een groot aantal constructeurs heeft inmiddels de zinnen gezet op het schrijven van geschiedenis in de nieuwe Grand Prix categorie waarin men in tegenstelling tot Moto2 zowel chassis als motorblok zelf kan ontwikkelen. Naast de fabrieksteams van Honda en KTM en chassisbouwers als KALEX en FTR waagt ook het Tsjechische MOTO FGR nu die stap.
Het MOTO FGR team uit Tsjechië staat onder leiding van pionier Miroslav Felgr. Het team kan bogen op een aantal “wild card” Grand Prix races, deelname aan het Europees kampioenschap en nationale wedstrijden in de 125 cc-klasse in onder meer Spanje, Duitsland, Tsjechië en Hongarije. In Tsjechië leidde MOTO FGR onder meer Iwema‟s teammaatje van vorig jaar, Jakub Kornfeil op. Andere FGR coureurs zijn Tomáš Vavrouš, vijfde in de 2011 Red Bull Rookies Cup en Karel Hanika die Vavrouš in 2012 opvolgt in deze talentenklasse.
MOTO FGR en aandeelhouder en producent FPOS-Metal Ltd. waren verantwoordelijk voor deelname van de eerste Tsjechische wegracemachine in het post-Sovjettijdperk met de FGR 125 GP tijdens de Grand Prix van Brno in 2007. Felgr, in de jaren zeventig zelf actief op machines van een andere Tsjechische pioneer, Perti Motorcycles, istevens geestelijk vader van de vorig jaar geïntroduceerde FGR 2500 V6, een in Tsjechië ontwikkelde en geproduceerde straatfiets met een ongekend grote cilinderinhoud.
Dat de nieuwe Moto3-formule genoeg snelheid heeft bewees de Spanjaard Miguel Angel Oliveira afgelopen jaar al. Hij pakte namelijk met een Moto3-machine de zege in het gecombineerde 125GP/Moto3 kampioenschap op Valencia. Een heuse primeur voor Dorna, organisator van de MotoGP én het Spaanse kampioenschap.