Jasper Iwema breekt met Moto FGR
|
Na afloop van de Gran Premio Iveco de Aragon afgelopen zondag gaf Jasper te kennen niet langer vertrouwen te hebben in de structuur en werkwijze van Moto FGR. Met name de onvrede over de éénzijdige en soms onkundige besluitvorming aangaande set-up keuzes zorgde voor frustratie bij Jasper.
Bij het management van de coureur uit Drenthe heerste onvrede over het feit dat FGR het budget niet in orde had en voorafgaand aan een aantal raceweekenden dreigde met het vervangen van Iwema als er niet meebetaald werd aan het budgettaire probleem van het team. In goed overleg tussen het management van Jasper en het team is nu besloten de samenwerking te beëindigen.
Iwema is de meest succesvolle Nederlander in de 125cc/Moto3-categorie van de laatste vijftien jaar. De Drent tekende begin dit jaar bij het Tsjechische Moto FGR, nieuwkomer in het wereldkampioenschap. Het seizoen bracht zowel coureur als team met uitzondering van een zevende plek in Le Mans niet de verwachte resultaten. Dit leidde tot spanningen over en weer tussen de trotse Tsjechische constructeur en de ervaren Nederlander.
Jasper Iwema:
Aan de samenwerking met Moto FGR is helaas vroegtijdig een eind gekomen. MotoGP is een hoge snelheidssport waarin je je als coureur niet kunt veroorloven twijfels te hebben bij het materiaal waarmee je de baan op gaat. Helaas was dit naarmate het seizoen vorderde bij mij wel het geval.
Ik werd door Moto FGR binnen gehaald mede vanwege mijn ervaring in het wereldkampioenschap met machines als de SEEL en de Aprilia waarmee ik als enig coureur binnen het team goede feedback zou kunnen bieden voor de ontwikkeling van de FGR Honda.
Vanaf het begin van het seizoen liep ik aan tegen een hoge mate van onprofessionaliteit bij de Tsjechen wanneer het ging over het bereiken van een competitieve set-up van de Moto3 FGR Honda. Ik moest daarbij constateren dat met handreikingen van mijn management, van de KNMV en van ervaren buitenstaanders niets werd gedaan. Dit terwijl het team nieuw was in het wereldkampioenschap, notabene met een zelfbouw chassis waarvan de enige feedback op de baan van mij als enig coureur moet komen.
Ik heb mede door het uitblijven van goede raceresultaten lang op mijn tong gebeten en geracet met wat ze me toeschoven, maar een aantal races terug was ik op een punt beland waarbij ik me niet langer voor de volle honderd procent kon geven. In een sport als deze kan dat levensgevaarlijk zijn.
Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat ik dit jaar de nodige verkeerde beslissingen heb gemaakt die resulteerden in slechte startposities en erger nog, valpartijen. Echter een deel van die resultaten waren mede te wijten aan het feit dat ik de baan op werd gestuurd met een set-up waar zowel ik als mijn veringspecialist ons niet lekker bij voelden.
Een aantal DNF’s dit jaar zijn direct toe te schrijven aan een verkeerde set-up keuze opgedrongen door het team en in enkele gevallen zelfs aan technische onkunde. Onder meer een loszittend balhoofd en een vergeten radiateurslang deden mijn vertrouwen in het team geen goed. Halverwege het seizoen werd ik ondanks mijn negatieve feedback en een voorhanden zijnd alternatief gedwongen meerdere races te rijden met een door het team geconstrueerde vork. De vork waarbij ik een goed gevoel had bleek een aantal keren bij aankomst op het circuit zonder enige vorm van overleg gewisseld te zijn.
Dergelijke situaties waarbij niet alleen mijn status als sportman, maar ook mijn veiligheid in het geding zijn, maakten mij bijzonder onzeker en hadden invloed op mijn functioneren als coureur. De druppel die de emmer bij mij deed overlopen was toen ik op zaterdag tijdens de kwalificatie, na de dag ervoor als vijfde te hadden getraind, volgens afspraak binnen kwam voor een vers setje banden. Ik had op dat moment de twaalfde positie in handen en wilde mij net als mijn concurrenten met een aantal snelle ronden van een goede startpositie verzekeren. Het team weigerde bij binnenkomst nieuw rubber te monteren en stuurde me simpelweg weer naar buiten. De belangrijkste motivatie bleek daarbij geld te zijn; een bandensetje scheelt al gauw weer enkele honderden euro’s op de begroting…
KNMV Bondscoach Barry Veneman staat achter het besluit van Jasper en zijn management om de samenwerking met nog vier races te gaan vroegtijdig te beëindigen.
Barry Veneman:
Gedurende de winterperiode heeft Jasper hard gewerkt aan verbetering van zijn leven als sporter. Het effect was dat ik tijdens de privé wintertrainingen een nieuwe Jasper zag. Van deze sporter is gedurende het seizoen niets over gebleven. Het is van essentieel belang dat team en sporter zich goed voelen en daardoor samen meer als 100% willen geven voor het resultaat. Na de race op het circuit van Brno hebben we nog een aantal aanpassingen proberen te maken bij zowel sporter als ook in de opzet van het team echter dit had geen effect. Nu moet er gekeken worden naar de toekomst want doorgaan op deze wijze was van geen waarde.
Jasper Iwema tot besluit:
Ik heb voor mezelf afgelopen zondag het 2012 seizoen afgesloten en ik richt me vol vertrouwen op een nieuw seizoen. IRTA heeft ons afgelopen weekend verzekerd dat er volgend jaar een start voor me is. We hebben sinds enkele weken een aantal concrete aanbiedingen van teams liggen voor 2013 en dat geeft moed!