Ian Lougher wint 500cc Classic TT
Als gevolg van het slechte weer moest de start van de eerste wedstrijd van de 2014 Classic TT tot 14:00 uur worden uitgesteld. Winnaar van het afgelopen jaar Olie Linsdell had zich op het laatste moment met een gescheurd frame terug moeten trekken, waardoor alle ogen op 20-voudig TT winnaar John McGuinness waren gericht.
De Morecambe coureur ging als eerste van start en wist bij het eerste meetpunt van Glen Helen al een voorsprong van 8 seconden op te bouwen op Flitwick Motorcycles coureur Ian Lougher, die op zijn beurt een kleine seconde op McGuinness' teamgenoot Ryan Farquhar had.
Bij Ginger Hall viel mcGuinness echter uit met een remprobleem, waardoor Lougher de leiding in handen kreeg. McGuinness was de eerste ronde niet de enige uitvaller, William Dunlop's race eindigde bij Ballacraine, Roy Richardson bij Appledene, terwijl Alan Oversby bij Braddan Brigde moest stoppen, maar kon na wat aanpassingen wel verder rijden.
Farquhar nam de leiding in de race en had bij de Ramsey Hairpin een voorsprong van 2,5 seconden op Lougher opgebouwd, met Dan Cooper op de Specialised Glazing Solutions Team Molnar Manx Norton op de derde plaats, ruim twintig seconden achter Farquhar.
Farquhar en Lougher waren de enige coureurs die aan het eind van de eerste ronde de pits indoken voor een tankstop, waar Farquhar zijn voorsprong al tot bijna zes seconden had uitgebouwd. Lougher reed echter te hard in de pits en kreeg daarvoor een 30 seconden tijdstraf opgelegd, waardoor hij terugviel naar de achtste plaats.
Als gevolg van de vroege tankstop kwam de leiding kortstondig in handen van Dan Cooper, die op de huid werd gezeten door Michael Rutter op de Seeley G50 Matchless. Bij Ballaugh had Rutter zijn achterstand van minder dan een seconde al in een kleine voorsprong omgezet, terwijl Farquhar zich na zijn pitstop alweer naar de derde plaats had opgereden, op zeven seconden van Rutter. Het Norton duo Michael Dunlop (Molnar Manx) en Bruce Anstey (McIntosh Norton) lag met elkaar in gevecht om de vierde en vijfde plaats.
Aan het eind van de tweede ronde waren er geen veranderingen in de top vijf te zien: met een snelheid van 109.102 mijl per uur was Rutter de snelste eencilinder op de baan, acht seconden voor Farquhar die op zijn beurt 1,6 seconden voorsprong op Cooper had. Dunlop behield de vierde plaats, twee seconden voor Anstey.
In de derde ronde zou het echter allemaal weer veranderen. Farquhar's race eindigde bij de Sulby Crossroads, terwijl het voor Rutter in de Mountain Mile einde oefening was. Hierdoor kreeg Cooper opnieuw de leiding in de race, ditmaal dertien seconden voor Lougher die zich met een snelheid van 110.550 mph weer naar het podium had gereden. Anstey was inmiddels Dunlop voorbij gegaan, die aan het eind van de derde ronde in de pits opgaf.
In de laatste ronde zette Lougher zijn aanval op de overwinning voort. Bij Glen Helen had hij zijn achterstand op Cooper al tot 2 seconden teruggebracht, om bij Ballaugh zijn achterstand in een voorsprong van 9 seconden te hebben omgezet.
Met een laatste ronde van 111.523 mijl per uur werd Lougher als winnaar afgevlagd, op 34 seconden gevolgd door Dan Cooper. De Nieuw-Zeelander Bruce Anstey maakte het podium compleet.