Honda wint 8 uren van Suzuka
Niet het officieële Yoshimura Suzuki fabrieksteam, of de gedoodverfde winnaars F.C.C. Honda, maar het MuSASHi RT HARC-PRO Honda team heeft afgelopen weekend de prestigieuze 8 uren van Suzuka gewonnen.
En dat is drie. Na 2005 en 2008 schreef Kyonari geschiedenis door als eerste coureur de 8-uren van Suzuka voor de derde keer te winnen.
Het was ooit de meest prestigieuze race van het seizoen, waar alle internationale racekalenders op moesten worden afgestemd en waar de beste coureurs uit de Grand Prix en Superbike raceseries met elkaar om de overwinning streden. Met de komst van de MotoGP boette de prestigieuze endurancerace bij de Japanse fabrieken al snel prioriteit in, niet in de laatste plaats omdat steeds minder MotoGP coureurs nog bereid bleken deel te nemen.
Tijdens de 33e editie van de in Japan desondanks nog mateloos populaire endurancerace ging de meeste aandacht uit naar het Yoshimura Suzuki fabrieksteam, dat afgelopen jaar de race had weten te winnen. Het team, met Kagayama, Aoki en Sakai als coureurs, had de superpole gewonnen en mocht daardoor vanaf de pole position aan de 8-uurs race beginnen.
Geen normale startopstelling, maar de traditionele 'Le Mans' start: motoren langs de pitmuur opgesteld, en rijders vanaf de overkant van de baan naar de motoren rennen.
MotoGP testrijder Daisaku Sakai, die in mei met het Suzuki Endurance Racing Team nog de 8 uren van Albacete had gewonnen, kwam echter tot twee maal toe ten val, waardoor de winnaars van 2009 vanuit leidende positie terugvielen naar een achtste plaats. Kagayama wist de Suzuki weer naar voren te rijden, maar meer dan een zesde plaats, op vier ronden achterstand van de winnaars, zat er niet meer in voor het officiële Suzuki fabrieksteam.
Met de schuivers van het Yoshimura Suzuki team kreeg het MuSASHi team, een van de vier teams die reden met ondersteuning van HRC (sinds afgelopen jaar zet Honda geen officieel fabrieksteam meer in, red.), de leiding in handen. Na zes uur racen had het team, met als rijders Ryuichi Kiyonari, Takaaki Nakagami en Takumi Takahashi, al een ronde voorsprong op het eveneens door HRC ondersteunde Keihin Kohara RT team, gereden door Shinichi Ito en Makoto Tamada.
Veel pech voor het officiele Yoshimura Suzuki fabrieksteam, door twee schuivers kwam het team niet verder dan een 6e plaats.
Het MuSASHi team zou de voorsprong niet meer uit handen geven en wist daarmee de 33e editie van van 8 uren van Suzuka met een gemiddelde snelheid van 156 km/u te winnen. Het was na 2005 en 2008 de derde zege van Kiyonari. Het Keihin Honda team werd tweede, terwijl de derde en laatste podiumplaats in handen kwam van de vooraf gedoodverfde winnaars F.C.C. Honda, met als rijders Jonathan Rea, Honda testrijder Kousuke Akiyoshi (die nog Hiroski Aoyama in de MotoGP had vervangen) en Moto2 rijder Yuki Takahashi.
Het was ongetwijfeld de meest indrukwekkende prestatie van de 8-uren van Suzuka. Het team kende, net als Yoshimura Suzuki, veel tegenslag, maar wist uit het dal sterk omhoog te klimmen. Eerst kreeg het team tot tweemaal toe een ride-through penalty vanwege inhalen onder geel, waarna Jonathan Rea crachte. Vanuit een verloren positie wist het team, dat en passent met een tijd van 2'08.705 de snelste raceronde reed, op te klimmen naar de derde en laatste podiumplaats. Hiermee scoorde Honda voor het eerst sinds 2005 een compleet Honda podium in de 8-uren van Suzuka.
Uitslag 33e 8 uren van Suzuka:
1 MuSASHi RT HARC-PRO. H-CBR1000RR 215 8:01 '13 .428
R. KIYONARI T. NAKAGAMI T. TAKAHASHI
2 Keihin Kohara Racing Team H-CBR1000RR 214 1Lap
S. ITO M. TAMADA
3 F. C. C. TSR Honda H-CBR1000RR 213 2Laps
K. AKIYOSHI J. REA Y. TAKAHASHI
4 PLOT FARO PANTHERA S-GSX-R1000 212 3Laps
O. DEGUCHI T. YASUDA Y. KODAMA
5 TEAM PLUS ONE H-CBR1000RR 211 4Laps
S. IWATA Y. TESHIMA
6 YOSHIMURA SUZUKI with ENEOS S-GSX-R1000 211 4Laps
D. SAKAI N. AOKI Y. KAGAYAMA
7 Teluru · HoneyBeeRacing H-CBR1000RR 210 5Laps
H. NODA T. SEKIGUCHI
8 BEET RACING K-ZX-10R 208 7Laps
H. TAKAHASHI Y. HATANO O. NISHIJIMA
9 TEAM BOLLIGER SWITZERLAND # 8 K-ZX-10R 206 9Laps
H. SAIGER P. MUFF R. STAMM
10 Honda ESCARGOT & PGR & SAYAMA & H-TEC (E) H-CBR1000RR 206 9Laps
M. KUBOYAMA T. NAKATSUHARA