Ezpeleta geeft SBK teams tot mei 2013 voor kostenbesparend plan
Sinds de overname van het Italiaanse Infront, organisator van het WK Superbike, door het in London gevestigde Bridgepoint dat ook Dorna onder haar hoede heeft is er in de paddock grote onduidelijkheid ontstaan over de toekomst van het WK Superbike.
Direct na de overname waren de eerste maatregelen al zichtbaar. Zo werd SBK baas Paolo Flamini per direct op non-actief gesteld en werd de leiding door Carmelo Ezpeleta overgenomen. Tijdens de laatste race van het seizoen vond al een gesprek tussen Ezpeleta en de SBK teams plaats, waar de afgelopen week in Genève vervolg aan werd gegeven.
Ezpeleta is het een doorn in het oog dat de relatief goedkope WK Superbike fabrieksmachines qua rondetijden het niveau van de miljoenen-kostende MotoGP machines hebben geëvenaard. Tijdens de laatste wintertest op het circuit van Jerez was Eugene Laverty op de fabrieks-RSV4 zelfs sneller dan Nicky Hayden op de Ducati MotoGP racer geweest.
Volgens Ezpeleta zijn de huidige WK Superbike machines dan ook verkapte fabrieksmachines geworden en staan ze ver af van de motor die in de winkel kan worden gekocht. Als voorbeeld werd door Ezpeleta Aprilia aangehaald, dat naar verluid het afgelopen seizoen meer dan 30 motorblokken heeft verbruikt.
Het doel van Ezpeleta is duidelijk: het technisch regelement van het WK Superbike zal moeten worden aangescherpt om het verschil tussen de MotoGP en het WK Superbike te vergroten. Tijdens de meeting heeft Ezpeleta de teams tot mei volgend jaar gegeven om met een gezamenlijk voorstel te komen om 'de kosten in het WK Superbike' te verlagen. Waarmee Ezpeleta eigenlijk bedoelt het niveau van het WK Superbike te verlagen, ten voordele van de MotoGP.
Een slimme zet van Ezpeleta, die in het verleden eenzelfde spel met de MotoGP heeft gespeeld. Mochten de teams niet tot een gezamenlijke overeenkomst komen (en die kans is groot), dan zal Ezpeleta het volgend jaar het WK Superbike zijn wil opleggen. Wat zou betekenen dat vanaf 2014 het WK Superbike technisch gezien heel erg dicht bij het huidige Superstock 1000 regelement zal staan.