Ducati ontwikkelt aluminium frame voor MotoGP racer
Hoewel Casey Stoner de afgelopen jaren nog redelijk wat successen met de Ducati MotoGP racer wist te behalen klaagde de voormalig wereldkampioen over gebrek aan gevoel aan de voorkant, wat veroorzaakt zou worden door het carbonfiber monocoque rijwielgedeelte dat te weinig feedback zou geven. Iets wat met de komst van Valentino Rossi door de negenvoudig wereldkampioen en diens teamchef Jerremy Burgess werd bevestigd, die er al meermaals bij de Italianen op aan zouden hebben gedrongen de Desmosedici van een aluminium frame te voorzien. Om te zien of dit een verbetering op zou kunnen leveren. Bovendien zouden met het tweede project, dat parallel naast het huidige zou moeten lopen, oplossingen kunnen worden gevonden voor de problemen waarmee het CF rijwielgedeelte wordt geconfronteerd.
Volgens de Franse journalist Thomas Baujard van Moto Journal lijkt het erop dat Ducati gehoor heeft gegeven aan het verzoek van Rossi en Burgess. Hij ontdekte tijdens de Grand Prix van Brno dat Ducati inderdaad een aluminium chassis voor de MotoGP racer aan het ontwikkelen is. Een engineer van het team verklaarde tegenover Baujard dat Ducati hiertoe een externe partij opdracht had gegeven, die al jarenlang ervaring heeft met de ontwikkeling van aluminium onderdelen. Een slimme oplossing van Ducati, dat zelf geen ervaring heeft met aluminium frames en, indien in eigen huis te ontwikkelen, geheel vanaf scratch zou moeten beginnen.
Ducati Corse algemeen directeur Filippo Preziosi bleef afgelopen maandag bedeest toen hij hierover door de aanwezige journalisten werd ondervraagd. Preziosi verklaarde verschillende oplossingen aan het onderzoeken te zijn, maar dacht niet dat materiaal het essentiële punt zou zijn. Hij herhaalde bovendien dat het CF chassis geen dogma was voor Ducati. "We zijn open-minded. We zijn klaar om te gebruiken wat we denken dat beter is," aldus Preziosi, die dat onderstreepte met het feit dat toen Ducati het MotoGP avontuur begon de iconische V-Twin inruilde voor een V4, omdat dit de betere oplossing was.
Bron: Moto Journal via Motomatters